بازار خودرو بیش از این هم قابلیت ریزش قیمت دارد؟

به گزارش وبلاگ بهروز، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره وضعیت بازار خودرو توضیحاتی ارائه داد.

بازار خودرو بیش از این هم قابلیت ریزش قیمت دارد؟

به گزارش، خودروساز ها مردم را تیغ می زنند این جمله ای است که غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در واکنش به ریزش قیمت خودرو داشته و گفته است؛ این نشان می دهد که قیمت های قبلی خودرو واقعی نبوده است. او همچنین موضوع واردات خودرو های دست دوم خارجی را برای حمایت از مصرف نماینده مطرح نموده است. واردات خودروی دست دوم خارجی بخشی از طرح ساماندهی بازار خودرو است که چندی پیش نمایندگان مجلس به ساختمان بهارستان برده اند. با این حال این طرح هنوز با مخالفت هایی روبه روست که به نظر می رسد بیشتر از سمت بعضی نمایندگان مجلس و خودروسازان و قطعه سازان باشد. گرچه از آن سوی ماجرا، کارشناسان خودرو این موضوع را مشروط به نکاتی، ایده بدی نمی دانند و معتقدند این مسأله می تواند شرایط بهتری برای مصرف نمایندگان ایرانی در بازار رقم بزند.

روز گذشته غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی گفت: ما از یکسو به بهانه حمایت از کارگران و ایجاد اشتغال و جلوگیری از بحران بیکاری از صنایع خودروساز داخلی حمایت می کنیم، ولی از سوی دیگر، توسط عده ای در همین واحد های فراوری از این حمایت ها سوءاستفاده می گردد، به گونه ای که همین حمایت های تمام عیار باعث شده تا خودروساز ها به مردم فشار بیاورند و آن ها را تیغ بزنند. در همین چند روز اخیر، قیمت بعضی خودرو ها 15 تا 20 درصد کاهش داشته و این نشان می دهد قیمت ها قابل کاهش در بازار هستند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: به اعتقاد من، بازار قابلیت کاهش قیمت ها از این بیشتر را هم دارد و ما برای این که بتوانیم به کسانی که احتیاج به خودرو های باکیفیت بالا دارند تا کار های خود را برطرف و رجوع نمایند، باید شرایط مناسب را فراهم کنیم. البته در این میان نمایندگانی هم مخالف واردات خودرو هستند. نادر قاضی پور یکی از آنهاست که در رابطه با مخالفت ورود خودرو های دست دوم می گوید: من یکی از مخالفان واردات خودرو های دست دوم هستم، زیرا خودرو های دست دوم خارجی را در شأن و منزلت مردم نمی دانم. اگر قرار بر واردات است، بهتر است خودرو های صفر کیلومتر وارد گردد؛ خودرو هایی که خدمات پس از فروش داشته باشند و قطعات آن در کشورمان تأمین گردد، در غیراین صورت ایران می گردد گورستان خودرو های خارجی.

او ادامه می دهد: بهتر است تسهیلاتی در اختیار مردم قرار گیرد و با استفاده از آن خودروی مورد نظر خود را خریداری نمایند و درصورتی که توانایی خرید صفر کیلومتر های خارجی را ندارند، از خودروی داخلی استفاده نمایند.

این درحالی است که جعفرزاده ایمن آبادی، اما و اگر هایی برای واردات دارد و می گوید: باید شرایط را به گونه ای تنظیم کرد که بتوان به سادگی این کار را انجام داد، اما اگر بخواهند سختگیرانه عمل نمایند، باز هم همان 5 درصد بالای جامعه از این خودرو ها استفاده خواهند کرد؛ بنابراین باید شرایط به گونه ای گردد که دست کم 30 تا 35 درصد جامعه به این خودرو ها دسترسی داشته باشند.

البته فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو هم در این زمینه معتقد است: در سایر کشور ها هیچ گونه انحصاری برای واردات خودرو های دست دوم وجود ندارد و آزاد است، ضمن آن که خرید خودروی صفر به قدری آسان است که احتیاجی به خرید خودروی دست دوم نیست و تنها بنابر جذابیتی که دارد، به فروش می رسد.

او در ادامه با اشاره به این که بحران ارزی می تواند مهمترین انتقاد به موضوع باشد، ادامه می دهد: اولین انتقادی که به این موضوع وارد است، این که ما با بحران ارزی روبه رو هستیم و اگر چنین مسئله ای را نداشتیم، خودرو های صفرکیلومتر وارد می کردیم. همچنین نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این که ممکن است واردات خودرو های دست دوم فضای انحصاری را ایجاد کند که در این صورت نه تن ها به نفع مردم نیست بلکه به ضرر آن ها هم تمام می گردد؛ البته باید توجه داشت که اگر منجر به ایجاد فضای انحصاری نگردد، می تواند مفید واقع گردد و تا حدی از قیمت خودرو های دیگر می کاهد؛ چراکه ممکن است همین خودرو های دست دوم از ایمنی و پتانسیل های بالاتری هم برخوردار باشد..

اما ایمن آبادی هم نظری جالب در رابطه با واردات خودرو های دست دوم دارد و می گوید: عده ای همواره مجبورند در سفر باشند، یا کار خود را با خودرو انجام می دهند و مجبورند خودرو های باکیفیت سوار شوند؛ بنابراین احتیاج هست که ما از این افراد هم حمایت کنیم. از سوی دیگر، ما نمی خواهیم واردات خودرو های لوکس به کشور داشته باشیم؛ بنابراین بهترین کار این است که از خودرو های دست دوم استفاده شده و مجوز واردات آن را صادر کنیم، ولی باید زمینه ای فراهم گردد که خودرو های ازکارافتاده وارد کشور نشوند. ما با این کار، هم از خودروساز های داخلی خود حمایت و هم رفاه نسبی برای مردم خود ایجاد نموده ایم تا بتوانند از خودرو های باکیفیت استفاده نمایند. به گمانم با توجه به حمایت بعضی دولتی ها از این طرح و استقبال مردم از آن، تأثیرات خوبی در قیمت ها در بازار ایجاد گردد.

منبع:شهروند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "بازار خودرو بیش از این هم قابلیت ریزش قیمت دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار خودرو بیش از این هم قابلیت ریزش قیمت دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید