ثبت جهانی یک اثر، نیازمند مدیریتی یکپارچه است

به گزارش وبلاگ بهروز، معاون میراث فرهنگی کشور بابیان این که ایران و همدان صندلی ویژه ای در جاده ابریشم دارند، گفت: ثبت جهانی یک اثر نیازمند مدیریتی یکپارچه است.

ثبت جهانی یک اثر، نیازمند مدیریتی یکپارچه است

به گزارش وبلاگ بهروز، محمدحسن طالبیان ظهر امروز دوشنبه 1 مهر در جمع وبلاگ بهروز با اشاره به این که بخشی از پرونده راه موسوم به ابریشم صورت گرفته است، افزود: شاهراه های خراسان و راه های فرعی باید اسم خاصی داشته باشند.

او بابیان این که تنوع فرهنگی، ادیان و میراث ناملموس در جاده ابریشم حائز اهمیت است، افزود: برای این راه 25 قطب در مرحله اول در نظر گرفته ایم، سه کریدور قطعی است که به ترکمنستان و آذربایجان و عراق می رسد و برای سال آینده در هفتیمن نشست راه ابریشم این پرونده مطرح می گردد.

معاون میراث فرهنگی کشورگفت: با توجه به میزبانی همدان برخی از آثار مهم در سه حوزه طبیعی، تاریخی و فرهنگی و ناملموس در راه ابریشم ثبت خواهد شد.مطالبه مردم و مسئولان بسیار مهم است که به این نقطه رسیده ایم و این موضوع یاری خواهد نمود.

او بابیان این که آثار از جهت اهمیت و تجارب بسیار زیاد به طور حرفه ای در پرونده جهت شاهی جمع آوری شده است، مطرح نمود: 24 سال به خاطر شرایط جنگی و بازسازی، ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی ایران انجام نشده بود اما در چند سال اخیر مسئولان این بخش به طور شبانه روزی برای این امر کوشش می نمایند.

طالبیان بابیان این که پرونده ثبت کریدور راه آهن کشور در حال اجرا است، بیان نمود: آثار مدرن و صنعتی ایران نیز علاوه بر آثار تاریخی و طبیعی باید ثبت جهانی شوند.

او بابیان این که درزمینهٔ ثبت جهانی مدیریت یکپارچه بسیار مهم است، مطرح نمود: ثبت زنجیره ای کاروانسراهای ایران در حال اجرا است و نام دو کاروانسرای همدانی در این پرونده وجود دارد.

معاون میراث فرهنگی کشور بابیان این که درزمینهٔ قنات ها تاکنون 11 قنات ثبت جهانی شده اند، گفت: ثبت جهانی قنات های کشور نشان دهنده اهمیت 35 هزار قناتی است که در ایران وجود دارد.

او بابیان این که برخی از پرونده های جهانی باز هستند و می توان سالیانه 25 درصد به آن ها افزود، افزود: طی روزهای آینده بازدیدی از قنات قاسم آباد همدان انجام می گردد و در صورت تأیید، این قنات به پرونده قنات های جهانی اضافه خواهد شد.

طالبیان با اشاره به ظرفیت بالای همدان در راستای برگزاری نشست های بین المللی گفت: رسانه ها بهترین یار و حمایت نماینده موضوعات میراث فرهنگی هستند.

منبع: میراث آریا

به "ثبت جهانی یک اثر، نیازمند مدیریتی یکپارچه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی یک اثر، نیازمند مدیریتی یکپارچه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید