سند جامع اطفاء حریق شیراز تدوین شد

به گزارش وبلاگ بهروز، دانشیار بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز گفت: سند جامع اطفاء حریق شهر شیراز برای نخستین بار در کشور، در قالب یک طرح پژوهشی با حمایت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز تدوین شده است.

سند جامع اطفاء حریق شیراز تدوین شد

علی گلی با بیان این مقدمه که توسعه بدون برنامه و ناموزون شهر، منشأ مسائل و نارسایی های متعددی است که کلان شهرها و شهرهای متعددی در کشور با آن ها روبرو اند، گفت: ایستگاه آتش نشانی جزو حیاتی ترین و مهم ترین زیرساخت های شهری محسوب می گردد که در بیشتر کلان شهرهای کشور، متناسب با توسعه فیزیکی شهر، توسعه نیافته و باعث ایجاد ناهماهنگی هایی در چگونگی استفاده از زمین های شهری و متعادل نبودن پراکندگی این گونه امکانات و خدمات شهری شده است.

دانشیار بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز و مجری طرح پژوهشی سند جامع اطفاء حریق، گفت: شهر شیراز نیز به عنوان یکی از کلان شهرهای درحال رشد کشور با جمعیتی بیش از 1.6 میلیون نفر و مساحتی معادل 21 هزار و 700 هکتار، از موضوع نبود تناسب بین توسعه شهر و توسعه اماکن خدماتی نظیر ایستگاه های آتش نشانی مستثنا نیست.

گلی گفت: با توجه به توسعه شهر شیراز و آهنگ رشد جمعیت در آن، لزوم افزایش و ارتقاء خدمات ایمنی مکان های ایستگاه های نو به صورت اصولی لازم و لازم است. در این زمینه، توجه به معیارهای بهینه ی مکان گزینی دستگاه های آتش نشانی در شهر الزامی است و به علت حساس بودن و اهمیت این گونه مراکز، نیازمند استانداردهای ویژه و خاصی است که رعایت نکردن آن ها به شدت بر عملکرد این مراکز و سرعت عملیاتی آن ها در زمان حادثه تأثیر می گذارد. از همین رو پژوهش صورت گرفته درصدد بوده تا با شناخت آسیب پذیری نواحی مختلف شهر شیراز در روبرو با حوادثی چون حریق به ارائه یک طرح جامع در حوزه اطفاء حریق در شهر شیراز بپردازد.

او با بیان اینکه مطالعات طرح جامع اطفاء حریق شهر شیراز در چهار فاز صورت گرفته است، گفت: در فاز نخست مطالعات شناخت شهر و حریم آن در ابعاد محیطی، اجتماعی و مالی انجام پذیرفته و در فاز دوم به ارزیابی عملکردسازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر شیراز در قالب ارزیابی حریق در شهر شیراز و مطالعه و شناسایی ثانیه هایتلف شده در عملیات صورت گرفته در 5سال اخیر پرداخته است.

این استاد دانشگاه شیراز گفت: فاز سوم به آنالیز حریق در بافت فرسوده و راهکارهای مقابله و روبرو با آن مبتنی بر تجربیات جهانی و سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز و ارزیابی و معین ماشین آلات و تجهیزات موردنیاز، مکان یابی شیرهای هیدرانت، بازنگری درطرح مکان یابی ایستگاه های آتش نشانی و پهنه بندی خطر در شهرشیراز پرداخته و در فاز چهارم ضمن تدوین راهکارهای مناسب ایمن سازی به ارائه سند جامع اطفاء حریق شیراز مبتنی بر یافته های فازهای پیشین پرداخته شده است.

به گفته مجری طرح جامع اطفاء حریق شیراز، مطالعات نهایی این طرح، پس از آنالیز سیستم فرماندهی حادثه (ICS) در عملیات ثبت شده در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و ارائه راهکارهای ارتقاء آن به ارائه طرح های (sop) متناسب با ایستگاه ها پرداخته و سپس برنامه های کاهش مخاطرات و سیاست های کاهش و پیشگیری مخاطرات آنالیز و درنهایت به تهیه و ارائه برنامه های کاهش ریسک به تفکیک مخاطرات و کاربری های شهری (راهکارهای سازه ای و غیرسازه ای) توجه نموده است.

دانشیار بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز گفت: این طرح جامع برای نخستین بار در کشور و در راستای مأموریت دانشگاه ها در همراهی و همکاری برای حل مسائل و مسائل جامعه، با حمایت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز صورت گرفته است و می تواند الگوی خوبی برای دیگر شهرهای کشور باشد.

وبلاگ بهروز فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "سند جامع اطفاء حریق شیراز تدوین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند جامع اطفاء حریق شیراز تدوین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید