ناهماهنگی مسئولان در مدیریت بحران
به گزارش وبلاگ بهروز، سیدمیثاق حسینی - اهواز- خبرنگار:انتقال اطلاعات بین سازمان ها، سرعت انتقال و مدیریت آنها تاثیر مهمی در آینده یک شهر یا روستا و حوادث طبیعی و غیرطبیعی دارد که نمونه شاخص آن در سیل خوزستان مشاهده شد.
حوادث بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان ها هستند و در این میان عنصر اصلی در کنترل بحران، مدیریت واحد است که می تواند با دریافت اطلاعات از بخش های مختلف و تصمیم گیری به موقع از جان و مال مردم محافظت کند. آمادگی و برنامه ریزی مناسب برای مدیریت بهینه نیروها و امکانات، ضرورتی اجتناب ناپذیر در مدیریت بحران یک استان است.
از جمله اقدامات مورد احتیاج در این زمینه پیش بینی نیرو، امکانات و تجهیزات مناسب در سازمان های امدادی و خدماتی، سازماندهی و تقویت نیروهای واکنش سریع با تجهیزات مناسب و برقراری ارتباط موثر بین گروه ها و سازمان های درگیر در بحران است. اگرچه در روزهایی که خوزستان درگیر سیل بود از مدیریت یکپارچه و واحد در سیل سخن گفته می شد، پس از سرانجام بحران، ناهماهنگی هایی بین ادارات مختلف خود را نشان داد که موجب شد بحران به بحران افزوده گردد.
- پیش بینی نادرست هواشناسی
یکی از نقدها تکراری پس از بحران ها در خوزستان، نبود مدیریت واحد برای پیش بینی و اتخاذ راه چاره مناسب است. فرهاد ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به پیش بینی های هواشناسی می گوید: اداره کل هواشناسی استان بهمن سال گذشته، در جلسه شورای عالی آب، پیش بینی بارش در اسفند و فروردین را 10 درصد (10 میلیمتر) بیش از نرمال اعلام نموده بود در حالی که آنچه رخ داد، بیش از 2 برابر میزان نرمال بود.
- بی توجهی سازمان آب و برق به اطلاعیه ها
در این میان مسئولان اداره کل هواشناسی اعتقاد دارند که اظهارنظر این چنینی سازمان آب و برق برای فرار از پاسخگویی است. مدیرکل هواشناسی خوزستان در این رابطه به وبلاگ بهروز می گوید: دلیل سکوت ما تاکنون این بوده است که خوزستان در شرایط سختی قرار گرفته بود و سعی کردیم شرایط را از این سخت تر نکنیم. محمد سبزه زاری با بیان اینکه از 20 اسفندماه به صورت تدریجی اخطاریه های خود را به سازمان آب و برق اعلام کردیم، اظهار می نماید: سازمان آب و برق خوزستان انتظار دارد سیل به صورت فصلی پیش بینی گردد که این موضوع ضعف آگاهی را نشان می دهد. وی می افزاید: ما تقریبا 9 روز قبل از واقعه، یعنی با همان استانداردهای آمریکا، اخطاریه ها را صادر کردیم اما سازمان آب و برق به آن توجه نکرد.
- دیواری کوتاه تر از هواشناسی پیدا ننموده اند
مدیرکل هواشناسی خوزستان می گوید: سازمان آب و برق خوزستان بر اساس مدل های پیش بینی خودش تصمیم می گیرد و زمانی که به مشکل برمی خورد، تقصیر را به گردن هواشناسی می اندازد، درواقع دیواری کوتاه تر از هواشناسی پیدا ننموده اند. وی می افزاید: تنها مرجع قانونی صدور اخطاریه و اطلاعیه، سازمان هواشناسی است. اگر این گونه نیست، این سازمان را حذف نمایند و هر سازمان برای خود یک مرکز پیش بینی راه اندازی کند. سبزه زاری بیان می نماید: مدیران سازمان آب و برق می توانستند 20 روز قبل از رسیدن سیلاب به سدها آنها را باز نمایند و با احتیاج به بازگشایی کامل دریچه ها باعث ایجاد خسارت برای مردم نشوند.
- سردرگمی مدیریت بحران
یک کارشناس مدیریت بحران در این باره به وبلاگ بهروز می گوید: آنالیز بحران های گذشته در خوزستان نشان می دهد که مدیران در این گونه موارد دچار سردرگمی می شوند. ساده ترین و در عین حال اساسی ترین اشتباهات در لحظات بحرانی رخ می دهد. عماد طالبی اظهار می نماید: معمولا سخن و عملکرد مسئولان خلاف جهت منافع خود و سازمان آنهاست. دستپاچگی و عکس العمل های غیرمنطقی در چنین شرایطی بسیار دیده می گردد. جلوگیری از ازدحام وبلاگ بهروز کنجکاو، حفظ اعتبا و کاهش عوارض و بازتاب های منفی آن بر آینده و افکار عمومی مسائلی هستند که گاه از کنترل خود بحران برای مسئولان مشکل تر می شوند.
وی می افزاید: تضادی که بین کنترل بحران و تسلط بر شایعات و اعصاب ایجاد می گردد، دقیقا نمایانگر عدم آمادگی است. تعجب و غافلگیری اولین عامل مخرب در بحران هاست. در حقیقت، دوباره به دست دریافت اوضاع یا شکست در همان ساعات اول تعیین می گردد. طالبی بیان می نماید: معضلی که هنگام بروز بحران عموما خود را نمایان می نماید، هماهنگ نبودن سازمان های مسئول و گاه مداخله گروه های مردمی در کنترل آن است. برطرف این معضل و ایجاد وحدت رویه زمانی بیشتر اهمیت پیدا می نماید که بدانیم ایران جزو 10 کشور اول حادثه خیز دنیا است و خوزستان نیز در صدر استان های بحران خیز کشور قرار گرفته است.
- احتیاج به مدیریت واحد
این کارشناس مدیریت بحران عنوان می نماید: ناهماهنگی میان ادارات و سازمان های گوناگون در زمان بحران باعث عوارضی می گردد که عمدتا بیش از منشا خطر، افراد و اموال درگیر در سانحه را با مشکل و خطر اتلاف روبه رو می نمایند. بنابراین باید شیوه ای در مدیریت بحران انتخاب گردد که نتیجه مناسب بدهد و آن مدیریت واحد بحران است. طالبی می گوید: متولی مدیریت بحران ها در استان استاندار و مدیرکل مدیریت بحران هستند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان سال گذشته برای تعطیلی و عدم تعطیلی مدرسه ها در زمان وقوع ریزگرد اداره کل هواشناسی را مقصر دانست.
وی ادامه می دهد: در اینجا باید بپرسیم که قصور این اداره در چه چیزی است؟ اگر در پیش بینی شرایط است که مدیریت ارشد استان باید امکانات لازم را برای پیش بینی فراهم کند تا در آینده این وضع تکرار نگردد. طالبی تاکید می نماید: نباید به سادگی از این موضوع گذشت چراکه در آینده از قبیل این اتفاقات زیاد رخ می دهد و باید از الان برای آن زمان تصمیمات لازم را گرفت.
منبع: همشهری آنلاین