گرانی آجیل ربطی به شب یلدا ندارد

به گزارش وبلاگ بهروز، خبرنگاران/گیلان رییس اتحادیه آجیل فروشان رشت گفت: گران شدن آجیل به علت شب یلدا نیست و ممکن است باز هم افزایش یابد.

گرانی آجیل ربطی به شب یلدا ندارد

حمید انزانی در گفت و گو با وبلاگ بهروز اظهار کرد: گران شدن قیمت آجیل ربطی به شب چله ندارد و از قبل بعضی اقلام مانند تخمه ژاپنی و تخم کدو 80 درصد و دیگر اقلام هم 30 تا 40 درصد افزایش قیمت داشتند.

وی اضافه نمود: اندازه فروش آجیل شب یلدا در رشت بسیار پایین است و مردم قدرت خرید ندارند.

سمت و سوی بازار آجیل شب چله رشت به سوی آجیل سنتی

انزانی ادامه داد: صنف آجیل فروشان تحت فشار هستند و فرایند خرید آجیل شب یلدا در رشت به سمت خرید آجیل سنتی رفته است.

وی با بیان اینکه آجیل سنتی رشت شامل برنج سرخ نموده و سویا و ... است، توضیح داد: به علت خشکسالی کشت پسته در بعضی از باغات کشور کم شد و آجیل هایی هم که فراوری شده است به سمت بازار صادرات راهنمایی می شوند.

رییس اتحادیه آجیل فروشان رشت گفت: صادرنمایندگان حاضر هستند با قیمت های بالا اقلام را از کشاورزان خریداری نمایند.

آجیل در حال خارج شدن از سبد شب چله خانوارها

وی اضافه نمود: آجیل در حال خارج شدن از سبد خانوار شب چله مردم است و ضعیف ترین پسته در بازار بیش از 240 هزار تومان است که هیچ طبقه آسیب پذیری قادر به خرید آن نیست.

انزانی بیان نمود: سال گذشته کرونا موجب شد که به علت کاهش دورهمی ها بازار آجیل راکد بماند و سال جاری هم قیمت بالا مانع فروش اصناف آجیل فروش شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 80 نفر در شهرستان رشت دارای پروانه آجیل فروشی هستند که 40 تا 50 درصد این اصناف استیجاری هستند، یادآور شد: اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند بسیاری از آجیل فروشان تغییر شغل خواهند داد.

روی آوردن آجیل فروشان به فروش تنقلات و شکلات

رییس اتحادیه آجیل فروشان رشت افزود:حتی بعضی از آجیل فروشان رشت به علت رکودی فروش آجیل به سمت شکلات و تنقلات روی آورده اند.

وی یکی دیگر از دغدغه های آجیل فروشان را عرضه خشکبار در فروشگاه های بزرگ مطرح کرد و گفت: مردم معمولا در فروشگاه های بزرگ در کنار خرید های روزمزه خود آجیل را هم از همان فروشگاه می خرند و درصد کمی از مردم برای خرید آجیل به آجیل فروشی ها مراجعه می نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "گرانی آجیل ربطی به شب یلدا ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرانی آجیل ربطی به شب یلدا ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید