استارلینک می خواهد هواپیماها را به اینترنت ماهواره ای مجهز کند

به گزارش وبلاگ بهروز، استارلینک در حال مذاکره با چندین شرکت هواپیمایی است تا اینترنت ماهواره ای این شرکت در پروازها و هواپیماهای آن ها در اختیار مسافران قرار بگیرد. دو شرکت استارلینک و وان وب در حال رقابت با یکدیگر برای ارائه سریع تر اینترنت وای فای به شرکت های هواپیمایی هستند.

استارلینک می خواهد هواپیماها را به اینترنت ماهواره ای مجهز کند

جانتان هافلر، نماینده استارلینک و فروش تجاری آن، طی کنفرانسی گفت: ما در حال صحبت با خطوط هوایی هستیم. محصول هواپیمایی ما در حال توسعه است.تا همین حالا هم یک سری شبیه سازی ها انجام داده ایم و قصد داریم محصول خود را برای استفاده در صنعت هواپیمایی در آینده ای نزدیک آماده کنیم.

شرکت اسپیس ایکس که سرویس اینترنت استارلینک را ارائه می دهد؛ از سال 2018 تا کنون حدود 1800 ماهواره از 4400 ماهواره لازم برای پوشش کامل سراسر دنیا را به آسمان پرتاب نموده است. ارائه عمومی سرویس اینترنت استارلینک شروع شده است و هدف نخست آن کاربران و خانه های روستایی و منطقه ها حاشیه ای شهرها است که به اینترنت پرسرعت کابلی دسترسی ندارند.

قرار است تا انتها سال، سرعت اینترنت استارلینک به 300 مگابیت بر ثانیه برسد و پینگ تاخیر آن فقط 20 میلی ثانیه باشد. هزینه ماهیانه اینترنت استارلینک 99 دلار است و البته 500 دلار هزینه خرید تجهیزات آنتن و روتر و اتصالات آن می گردد.

آماده سازی اینترنت استارلینک برای هواپیما

اسپیس ایکس سال گذشته طرح اینترنت خود را با پنج جت Gulfstream آزمایش کرد و در ماه مارس، این شرکت برای تاییدیه FCC برای استفاده از پایگاه های زمینی استارلینک در حال حرکت درخواست مجوز کرد، این مجوز شامل هر وسیله دریافت نماینده سیگنالی از جمله خودرو، کامیون، هواپیما و غیره است.

این شرکت در اقدام دیگری از FCC اجازه آزمایش یک آنتن مربع شکل را درخواست کرد، شکلی که معمولا برای آنتن هواپیما استفاده می گردد. هافلر می گوید که طراحی آنتن هواپیمایی اسپیس ایکس بسیار به تکنولوژی درگاه های ساده شبیه خواهد بود اما مسلما برای اتصال هواپیمایی تقویت می گردد. سخت افزار هواپیمایی هم همانند آنتن معمولی این شرکت به وسیله اسپیس ایکس طراحی و ساخته می گردد.

استارلینک از اتصالات میان ماهواره ای برای رساندن اینترنت به هواپیماها در نقاط دورافتاده استفاده خواهد نمود. در این روش، ماهواره ها با استفاده از اتصالات لیزری و بدون ارسال سیگنال با هم صحبت می نمایند. هافلر می گوید: نسل بعدی ماهواره های ما که هنوز در حال ساخت است، اتصال میان ماهواره ای خواهد داشت.

چندین شرکت عظیم در حال رقابت با یکدیگر برای ارائه اینترنت ماهواره ای در مدار زمین هستند. به جز استارلینک که از دیگران پیشگام تر است؛ شرکت OneWeb انگلستان و آمازون جف بزوس هم مطرح هستند. شرکت جف بزوس هنوز هیچ ماهواره ای به فضا پرتاب ننموده است و شرکت وان وب 182 ماهواره از 640 ماهواره برنامه ریزی شده خود را پرتاب نموده است.

رقابت ماهواره ها

شرکت های آمریکایی که در حال حاضر اینترنت در حال پرواز ارائه می دهند Intelsat و ViaSat هستند که شبکه ای از ماهواره ها را در مدار اصلی زمین دارند. VisaSat به تازگی از برنامه های خود برای استفاده از شبکه ماهواره ای نسل نو برای پرواز های دلتا خبر داده است.

این شرکت مستقر در کالیفرنیا در حال برنامه ریزی یک شبکه متشکل از 300 ماهواره در مدار پایینی است و بعلاوه یک شبکه نو در مدار اصلی زمین که ابتدای سال آینده راه اندازی می گردد. این شرکت در حال حاضر یک رقیب سرسخت برای اسپیس ایکس محسوب می گردد و تهدید نموده است که به علت عدم آنالیز محیط زیستی روی استارلینک از کمیسیون ارتباطات فدرال شکایت می نماید.

مدیران اسپیس ایکس اعتقاد دارند اینترنت آن ها برای استفاده در پروازها بهتر و پایدارتر است. هافلر می گوید: روی هم رفته مسافران و مشتریان تجربه عالی می خواهند که سیستم های مدار اصلی قادر به ارائه آن نیستند. درنتیجه شرکت های هواپیمایی باید به این احتیاج پاسخ دهند یا به سیستمی عادت نمایند که تقاضای مشتریان را پاسخ نمی دهد.

منبع: شبکه چی

به "استارلینک می خواهد هواپیماها را به اینترنت ماهواره ای مجهز کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استارلینک می خواهد هواپیماها را به اینترنت ماهواره ای مجهز کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید