افزایش 21 درصدی اجاره مسکن در 100 روز اول دولت تازه

به گزارش وبلاگ بهروز، دولت تازه با رویکرد کنترل تورم و قیمت ها بر سر کار آمده بود؛ اما واقعیت اقتصاد ایران، دولت را در تحقق وعده هایش ناکام گذاشت. قیمت اجاره مسکن در 100 روز اول دولت رئیسی 21 درصد بیشتر شد.

افزایش 21 درصدی اجاره مسکن در 100 روز اول دولت تازه

به نقل دنیای اقتصاد، از نیمه مرداد (زمان آغاز به کار رسمی دولت سیزدهم) تا روز بیست و دوم آبان -100 روز اول فعالیت دولت- میانگین قیمت مسکن در شهر تهران 4/ 5 درصد و میانگین اجاره بهای مسکن مرکز 21 درصد افزایش یافته است.

نوترین آگهی های فروش مسکونی تهران در این لینک

این در حالی است که دولت رئیسی وعده داده بود که می خواهد با ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در چهار سال، قیمت مسکن را کنترل کند.

افزایش قیمت مسکن در 100 روز

اگرچه 100 روز برای قضاوت درباره کارنامه کاری دولت زود به نظر می رسد، اما به نظر می رسد دولت در ابتدای امر در تحقق وعده اش شکست خورده است.

میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در ابتدای این دوره 100 روزه حدود 30 میلیون تومان بود که در خاتمه این دوره به حدود 31 میلیون و 700 هزار تومان رسید.

اگرچه سرعت رشد قیمت در این بازه زمانی 100 روزه نسبت به سه سال اخیر که اوج جهش قیمت مسکن در شهر تهران بود کاهش یافته است، اما تورم مسکن می توانست در این دوره منفی گردد.

در بازار اجاره هم همین فرایند افزایشی و تورمی تجربه شد. در این دوره 100 روزه میانگین اجاره بهای مسکن در شهر تهران با افزایش 21 درصدی همراه شد.

چرا فرایند قیمت مسکن صعودی است؟

یکی از مهم ترین علت های افزایش قیمت ها در بازار خرید و اجاره مسکن، به مقوله انتظارات تورمی بعد از تغییر دولت مربوط می گردد. معمولا بعد از تغییر دولت ها، در نتیجه کاهش بدبینی ها در بازارها و امیدواری فعالان مالی به گشایش های نو در عرصه های مختلف مالی و غیرمالی، تورم در بازارها منفی می گردد.

در ابتدای دولت یازدهم چنین امری تجربه شد. در 100 روز اول دولت یازدهم در سال 92 میانگین قیمت مسکن در شهر تهران با افت 3 درصدی همراه شد.

میانگین اجاره بهای مسکن در مرکز نیز در این بازه زمانی 5 درصد کاهش یافت. در حالی که در 100 روز اول سپری شده در دولت فعلی، هم تورم اجاره و هم تورم مسکن مثبت شد.

زمان روی کار آمدن دولت یازدهم -سال 92- مصادف با خاتمه دوره جهش قیمت مسکن و آغاز دوره پساجهش در بازار ملک بود. جهش قیمت مسکن در آن دوره تا خرداد 92 ادامه داشت و از تیرماه بازار وارد فاز پساجهش شد. هم اکنون نیز بازار پس از پشت سر گذاشتن سه سال پی در پی جهش قیمت، در فاز پساجهش قرار گرفته است.

اما به نظر می رسد آن امیدواری و خوشبینی که انتظار می رفت در بازار ایجاد نشده و انتظارات مردم به سمت افزایش قیمت ها است. یعنی نه تنها بازارها دچار تورم منفی نشد، بلکه همه بازارها تورم مثبت را تجربه کردند.

مهم ترین علت این موضوع هم آن است که فضای بیرونی بازار مسکن و متغیرهای بیرونی اثرگذار بر این بازار در این دوره زمانی به سمتی حرکت نکرد که در نتیجه ایجاد تغییرات امیدوارکننده برای فعالان مالی در این فضای بیرونی، بازار مسکن نیز به سمت ثبات و ثبت تورم منفی حرکت کند.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: بلاگ دیوار

به "افزایش 21 درصدی اجاره مسکن در 100 روز اول دولت تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 21 درصدی اجاره مسکن در 100 روز اول دولت تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید