ثروت دنیا در قبضه یک درصد ثروتمندترین

به گزارش وبلاگ بهروز، طبق گزارش تازه سازمان بین المللی آکسفام، طی دو سال گذشته یک درصد از ثروتمندترین افراد دنیا سهمی نزدیک به دوسوم کل ثروت تازه ایجادشده در سراسر دنیا را داشته اند.

ثروت دنیا در قبضه یک درصد ثروتمندترین

براساس این گزارش، از مجموع 42تریلیون دلار ثروت نو که از 2020 ایجاد شده است، 26تریلیون دلار یا 63درصد آن به افراد فوق ثروتمند مربوط بوده است. به گفته آکسفام، 99درصد باقی جمعیت دنیا تنها 16تریلیون دلار ثروت نو جمع آوری نموده اند. طبقه این گزارش که همزمان با شروع مجمع دنیای اقتصاد در داووس سوئیس منتشر شده است: یک میلیاردر به ازای هر یک دلار از ثروت نو دنیای که به وسیله فردی در 90درصد پایین به دست می آید، تقریبا 7/ 1میلیون دلار ثروت کسب نموده است. در دهه اخیر سرعت فراوری ثروت افزایش یافته است و یک درصد ثروتمند دنیا حدود نیمی از کل ثروت نو خود را در 10سال گذشته جمع آوری نموده اند.

گزارش آکسفام، داده های مربوط به خلق ثروت دنیای را از ارقام لیست میلیاردرها و میلیاردرهای فعلی فوربس برای ارزیابی تغییرات در ثروت فوق ثروتمندان تجزیه و تحلیل نموده است. در این مطالعه روند فراوری ثروت با گزارش های بانک دنیای از فقر دنیای در مقابل هم قرار داده شده است. در اکتبر 2022 بانک دنیای اظهار داشت احتمالا به هدف خود برای خاتمه دادن به فقر شدید تا 2030 دست نخواهد یافت، چراکه وقوع همه گیری، کوشش ها برای مبارزه با فقر را به شدت دچار مشکل نموده است.

گابریلا بوچر، مدیر اجرایی آکسفام، خواهان افزایش مالیات برای فوق ثروتمندان شده است و معتقد است این امر پیش شرط استراتژیک برای کاهش نابرابری و احیای دموکراسی است. در بیانیه مطبوعاتی این گزارش او، بعلاوه اشاره شده که تغییرات سیاست های مالیاتی در مقابله با بحران های جاری در سراسر دنیا موثر خواهد بود. مالیات بر شرکت های فوق ثروتمند و بزرگ راه خروج از بحران های امروزی است. به گفته او، زمان آن فرا رسیده است که این افسانه خاتمه یابد که کاهش مالیات افراد ثروتمند باعث می گردد ثروت آن ها به نوعی دیگر در میان گروه های دیگر درآمدی توزیع گردد.

بحران های همزمان در سراسر دنیا یکدیگر را تغذیه می نمایند و در کنار یکدیگر مصیبت های بزرگ تری را ایجاد می نمایند، به طوری که می توان این شرایط را چندبحرانی نیز نامید. براساس اظهارات محققان، اقتصاددانان و سیاستمداران در هفته های اخیر، دنیا درحال حاضر با چنین ماهیتی از بحران روبرو شده است، زیرا فشارهای ناشی از بحران هزینه زندگی، تغییرات آب وهوایی و بحران های مالی دیگر در حال شکل دادن به ابربحران هستند.

منبع: فرارو

به "ثروت دنیا در قبضه یک درصد ثروتمندترین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثروت دنیا در قبضه یک درصد ثروتمندترین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید