خبرنگاران همه گیری کرونا و تعمیق شکاف جنسیتی در آسیا

به گزارش وبلاگ بهروز، تهران - خبرنگاران - مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی با اعلام اینکه همه گیری جهانی کرونا در حال تعمیق شکاف جنسیتی در سراسر آسیا است، گفت که این مساله نیز همانند بازسازی اقتصادهای ضربه خورده از کرونا در این قاره از اهمیت خاص برخوردار است.

خبرنگاران همه گیری کرونا و تعمیق شکاف جنسیتی در آسیا

به گزارش روز چهار شنبه وبلاگ بهروز از برآورد جدید این مجمع مستقر در ژنو در باره شکاف جنسیتی جهانی سال 2021 که پیشرفت ها در جهت دستیابی به برابری جنسیتی در زمینه های اقتصادی، سیاسی، آموزشی و بهداشتی را پیگیری می کند و در این مورد خاص در باره کشورهای آسیایی است، امروزه رسیدن به برابری جنسیتی در این قاره 135 سال طول می کشد در حالی که در گزارش قبلی پیش از همه گیری جهانی کرونا، این زمان را 99 سال برآورد کرده بود.

در این گزارش آمده است که همه گیری جهانی (پاندمی) کرونا احتمالا تاثیر نامطلوبی بر فرصت های شغلی و درآمد زنان در آینده خواهد داشت که در این زمینه با اتخاذ سیاست های احیای اقتصادی با رویکرد مثبت جنسیتی می توان با این چالش های بالقوه برخورد کرد.

مجمع جهانی اقتصاد هشدار داده است که نابرابری در فرصت های اقتصادی بین زنان و مردان ممکن است در دوران بعد از همه گیری بیشتر شود چرا که هم اکنون هم حضور زنان در بسیاری از مشاغل فردا از جمله رایانش ابری (cloud computing) و مهندسی پایین است. این نابرابری ها ممکن است در دوره پاندمی تعمیق شده باشد.

در جدول رتبه بندی کشورهای آسیایی در زمینه برابری جنسیتی، رتبه کشورهای هند و اندونزی تنزل یافته اما ژاپن و کره جنوبی بالاتر رفته اند. هند با 28 رده تنزل به جایگاه 140 از مجموع 156 کشور رسیده است.

امتیاز کشورهای جنوب شرقی آسیا هم در سه معیار از مجموع چهار معیار مورد بررسی کاهش یافته، اما در زمینه توان مندسازی سیاسی زنان بدترین وخامت ثبت شده است چرا که سهم وزارت زنان از 23 درصد به 9 درصد کاهش یافته است.

مشارکت نیروی کار زنان هم در هند از سایر کشورها عقب تر است بطوری که تنها 22.3 درصد از زنان در بازار کار فعال هستند. اما هند تنها کشوری نیست که از این حیث رو به بدترشدن بوده است. اندونزی هم با 16 پله تنزل به جایگاه 101 رسیده است که این مساله تا حد زیادی ناشی از تعمیق نابرابری در فرصت ها و مشارکت اقتصادی بوده است.

بسیاری از دیگر کشورهای آسیا - اقیانوسیه هم در این رتبه بندی تنزل جایگاه پیدا کرده اند شامل بنگلادش، پاکستان، تایلند، چین، مالزی، استرالیا و فیلیپین می شوند. اما رتبه کشورهای ژاپن و کره جنوبی بالاتر رفته (شرایط آنها بهبود یافته است). ژاپن با یک پله ارتقا به جایگاه 120 رسیده و کره جنوبی هم با شش رتبه ارتقا به جایگاه 102 رسیده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران همه گیری کرونا و تعمیق شکاف جنسیتی در آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران همه گیری کرونا و تعمیق شکاف جنسیتی در آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید