دلایل ناکامی تیم ملی فوتسال درجام جهانی، رویای سکو چطور برباد رفت؟

به گزارش وبلاگ بهروز، خبرنگاران - گروه ورزش: زمانی که مسابقات جام جهانی 2021 فوتسال در لیتوانی قرعه کشی شد، خیلی ها از گروه سخت تیم ملی ایران در کنار آرژانتین، صربستان و آمریکا صحبت کردند. هم گروهی با آرژانتین مدافع اسم قهرمانی جام و صربستان، یک تیم ناشناخته در ابتدای کار کمی نگران کننده به نظر می رسید اما با آغاز رقابت های جام جهانی و مسیری که پیش روی ایران نهاده شد، تمام کارشناسان و حتی اعضای کادر فنی تیم ملی کشورمان امیدوار به صعود حداقل تا مرحله نیمه نهایی بودند.

دلایل ناکامی تیم ملی فوتسال درجام جهانی، رویای سکو چطور برباد رفت؟

دوم شدن ایران در گروه F بعد از آرژانتین کافی بود تا خوشبینی طرفداران فوتسال ایران به صعود در جمع چهار تیم برتر بیشتر هم بگردد بخصوص اینکه باید با ازبکستان در مرحله یک هشتم و با قزاقستان در مرحله یک چهارم ملاقات می کردیم؛ تیم هایی که تا به امروز در بازی های رسمی پیروز به شکست دادن ایران نشده بودند.

اما شب گذشته و در بازی با قزاقستان اتفاقاتی رخ داد که تیم ملی ایران باوجود پیش بودن از حریفش، در نهایت نتیجه را واگذار کرد و از جام دنیای حذف شد. خیلی ها سن بالای تیم ملی و خیلی ها ترسو بازی کردن این تیم را علت حذف از این رقابت ها می دانند اما پرداختن به این ناکامی بزرگ از یک یا دو جنبه نمی تواند به صورت کامل بیانگر دلایل نتایج تیم ملی باشد.

در این گزارش سعی شده است به مواردی که عملکرد تیم ملی را در جام دنیای لیتوانی تحت تاثیر قرار داده است نگاه گردد.

نحوه صعود به جام دنیای

با لغو مسابقات قهرمانی آسیا به علت شیوع ویروس کرونا، تیم ملی فوتسال ایران به همراه ازبکستان و ژاپن سه نماینده آسیا بودند که با نظر AFC به صورت مستقیم راهی جام دنیای شدند. تایلند و ویتنام هم بعد از انجام بازی انتخابی به سه تیم دیگر اضافه شدند. مسابقات جام دنیای هم قرار بود سال 2020 برگزار گردد که به علت کرونا، یک سال وقفه در آن ایجاد شد.

تکیه بیش از حد بر بازیکنان باتجربه

یکی از مواردی که بعد از جام دنیای کلمبیا برخی از کارشناسان بر آن تاکید داشتند، لزوم جوانگرایی در تیم ملی بود تا این تیم با بازیکنان آماده و سرحال تری راهی جام دنیای لیتوانی گردد. سرمربی تیم ملی در چهار، پنج سال گذشته سعی کرد شیب ملایمی را برای جوانگرایی تیم ملی در نظر بگیرد ولی همیشه تکیه او بر بازیکنانی بود که در دوره گذشته جام دنیای حضور داشتند. انتقاد به عدم جوانگرایی تیم ملی همیشه با این پاسخ روبرو می شد که وقتی نفرات فعلی برترین عملکرد را دارند و جزو برترین بازیکنان دنیا هستند چرا باید جوانگرایی صورت بگیرد.

میانگین سنی بالای تیم ملی فوتسال

کادر فنی تیم ملی در نهایت ترجیح داد در فهرست 16 نفره اعزام به جام دنیای لیتوانی، 9 بازیکن را که در دوره گذشته حضور داشتند با خود همراه کند. این موضوع به بالا رفتن میانگین سنی تیم ملی انجامید و باعث شد این میانگین به 32 سال برسد در حالی که در جام دنیای 2016 که با اسم سومی کشورمان به خاتمه رسید، میانگین سنی تیم ملی 29 سال بود. جوان ترین بازیکن ایران در لیتوانی، مسلم اولادقباد 26 ساله بود!

تعطیلی بازی های آماده سازی تا نزدیکی های جام دنیای

بزرگترین نگرانی و دغدغه ناظم الشریعه و کادر فنی تیم ملی، عدم برگزاری بازی های تدارکاتی در دو، سه سال منتهی به جام دنیای بود؛ یعنی آوردگاهی که می توانست در جوانگرایی تیم ملی و استفاده از نفرات تازه برای آبدیده کردن آنها هم موثر باشد اما ضعف در برگزاری بازی های تدارکاتی باعث شد تیم ملی لطمه بزرگی بخورد. این موضوع در ابتدا با شیوع ویروس کرونا قابل توجیه بود اما در ادامه، حتی برنامه هایی که برای تیم ملی پیش بینی شده بود از جمله تورنمنت صدرا و بازی با تیم ملی ژاپن لغو شد.

پیش از آن هم اقدام موثری برای فراهم کردن بازی تدارکاتی صورت نگرفت در حالی که تیمی مثل ازبکستان نزدیک به 18 بازی تدارکاتی سطح بالا انجام داد و مقدار آمادگی بازیکنان این تیم در ملاقات با ایران کاملاً مشهود بود. در نهایت فدراسیون فوتبال پیروز شد تورنمنت تایلند و بازی تدارکاتی با بلاروس را در آخرین لحظات برای ناظم الشریعه فراهم کند که با توجه به فاصله کم این مسابقات تا جام دنیای، تاثیر آن هم کوتاه مدت بوده است.

باشگاه ها هم در ناکامی تیم ملی نقش دارند؟

در یک سال اخیر چالشی بین کادر فنی تیم ملی فوتسال و برخی از مدیران و سرمربیان باشگاه ها به علت انتقاد از نحوه بازیکن سازی در لیگ شکل گرفته بود. ناظم الشریعه بارها به نقش لیگ و باشگاه ها در بازیکن سازی اشاره نموده بود. وی در یک مصاحبه گفته بود: برای حضور در جام دنیای بدون شک با ترکیبی از بازیکنان باتجربه و جوان به میدان خواهیم رفت. تیم ملی وقتی جوان می گردد که لیگ جوانی داشته باشیم. تیم های صدر جدول لیگ را ببینید. آمار بگیرید چند بازیکن جوان دارند که چهره شده و از دید ما دور ماندند؟

بازگشت احمدی به علت نداشتن جایگزین مناسب

حمید احمدی بازیکن پرتلاش تیم ملی به علت اتفاقاتی که سال گذشته با وحید شمسایی سرمربی باشگاهی خود در گیتی پسند داشت، مدت ها از ترکیب این تیم کنار گذاشته شد. اردوهای تیم ملی فوتسال هم در پی اتفاقات باشگاهی این بازیکن، بدون احمدی برگزار می شد اما بعد از ارزیابی تمام نفرات، سرمربی تیم ملی فوتسال مجبور شد این بازیکن را مجدداً به اردوهای خاتمهی دعوت کند چرا که بازیکنان مدنظر برای جانشینی احمدی نتوانستند به اعتماد ناظم الشریعه پاسخ بدهند.

اشتباه محاسباتی در اعزام حسین طیبی به لیتوانی

حسین طیبی بازیکن کلیدی و سرشناس تیم ملی فوتسال ایران در بازی تدارکاتی با بلاروس پیش از شروع جام دنیای آسیب دید تا دست کادر فنی تیم ملی بسته تر گردد. طیبی که یکی از لژیونرهای تاثیرگذار ایران است و در تیم بنفیکا پرتغال بازی می نماید، می توانست گره گشای بازی های ایران در لیتوانی باشد. پزشکان در مشورت خود به کادر فنی تیم ملی اعلام نموده بودند طیبی می تواند در خاتمه مرحله گروهی جام دنیای، به ترکیب بازگردد و به ایران یاری کند. این اشتباه باعث شد تا طیبی در فهرست نهایی 16 نفره تیم قرار بگیرد اما تا خاتمه مرحله یک چهارم حتی یک دقیقه هم بازی نکرد. شکستگی دنده طیبی باعث شد تا وی نه تنها ملاقاتهای گروهی بلکه بازی با ازبکستان و قزاقستان را از دست بدهد که این مسئله تاثیر زیادی در عملکرد تیم ملی داشت. در صورتی که گزارش های پزشکی دقیق تر به مربیان تیم ملی ارائه می شد، تیم ملی می توانست به جای طیبی بازیکنانی نظیر سالار آقاپور را اعزام کند.

عدم حمایت فدراسیون از تیم ملی

تیم ملی فوتسال نه تنها در بحث بازی های محبت آمیز از سوی فدراسیون فوتبال حمایت نشد (به ویژه فدراسیون با ریاست مهدی تاج) بلکه حتی در بحث پاداش ها هم بدقولی های زیاد به بازیکنان صورت گرفت و این پاداش ها بعد از جنجال زیاد و چند سال تاخیر، انتها چند ماه پیش به حساب بازیکنان واریز شد. به این مسئله می توان عدم برگزاری مراسم بدرقه برای تیم ملی را هم اشاره نمود که بر خلاف دوره های گذشته، فدراسیون هیچ برنامه ای نداشت. هرچند که مدیران فدراسیون بعدها رعایت پروتکل های بهداشتی را علت اعزام بی سر و صدای تیم ملی به لیتوانی اسم کردند!

ضعف تیم ملی در نیمه دوم و آشفتگی در دفاع

تیم ملی ایران به جز دو بازی مقابل صربستان و آمریکا که تحت تاثیر اخراج حمید احمدی و علیرضا صمیمی نهاده شد، در سایر مسابقات متزلزل ظاهر شد به طوری که در نیمه دوم مقابل حریفانش عقب می نشست و گل می خورد. در بخش دفاعی در برخی از زمان های بازی آشفته بودیم و بازیکنان ناهماهنگ ظاهر می شدند. حسین شمس سرمربی پیشین تیم ملی فوتسال در این خصوص می گوید: اگر بازی های تیم ملی را در این رقابت ها مورد ارزیابی قرار دهیم، در تمامی نیمه دوم ها گل دریافت کردیم. این نشان دهنده خستگی بالای بازیکنان و سن بالای آنها بود.

آینده مبهم کادر فنی تیم ملی

فدراسیون فوتبال پیش از شروع مسابقات جام دنیای، قرارداد کادر فنی تیم ملی فوتسال را تمدید کرد تا مربیان این تیم با خیال راحت و بدون دغدغه نسبت به آینده کاری خود روی نیمکت بنشینند. اما تعیین نیست سیاست فدراسیون در قبال عملکرد کادر فنی فعلی چیست. حسن کامرانی فر سرپرست دبیر کلی فدراسیون فوتبال گفت که کار آنالیز عملکرد تیم ملی با نگاه به تمام جوانب از امروز شروع می گردد. وحید شمسایی معاون کمیته فوتسال هم موضع شفافی در قبال حمایت از ناظم الشریعه نگرفته و گفته است: من نمی خواهم وارد این مقوله شوم، اما ورزش جهتی دنباله دار است. من روزی به اسم جوان ترین بازیکن وارد تیم ملی شدم؛ روزی هم مُسن ترین بازیکن تیم بودم و سپس کنار گذاشته شدم. ورزش همین است و بودم بودم مهم نیست، هستم هستم حساب است.

زودتر به خودمان بیاییم

حذف تیم ملی فوتسال هنوز برای خیلی از طرفداران این رشته هضم شدنی نیست. ایران جهت خوبی تا صعود به مرحله نیمه نهایی داشت و تقریباً همه کارشناسان به این موضوع اذعان دارند اما حالا همه چیز تمام شده است. فدراسیون فوتبال باید هرچه زودتر آنالیز خود را درباره عملکرد تیم ملی انجام بدهد و جهت را برای مسابقات آینده هموارتر کند. حدود یک سال دیگر مسابقات قهرمانی آسیا که تیم ملی کشورمان مدافع اسم قهرمانی است برگزار می گردد و بعد از آن هم باید برای مسابقات جام دنیای 2024 آماده شد. از دست دادن زمان جایز نیست و با برنامه ریزی مناسب می توان ناکامی لیتوانی را در دوره بعدی جام دنیای جبران کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "دلایل ناکامی تیم ملی فوتسال درجام جهانی، رویای سکو چطور برباد رفت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل ناکامی تیم ملی فوتسال درجام جهانی، رویای سکو چطور برباد رفت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید