ساماندهی موتورسواران در دستور کار، جریمه اقتصادی کاهش می یابد

به گزارش وبلاگ بهروز، رئیس پلیس هدایت و رانندگی تهران عظیم از اجرای طرح جدید ساماندهی موتورسواران اطلاع داد.

ساماندهی موتورسواران در دستور کار، جریمه اقتصادی کاهش می یابد

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ بهروز، سردار محمدحسین حمیدی در تشریح طرح جدید پلیس برای ساماندهی موتورسواران گفت: از زمانی که موتور سیکلت فراوری و به بازار عرضه شد، طرح های متنوعی برای ساماندهی موتور سیکلت سواران در ادوار مختلف توسط دولت و مجلس، تصویب، قانون، ابلاغ و اجرایی شد.

وی با اشاره به نتیجه اجرای طرح های متنوع در راستای ساماندهی موتورسیکلت سواران در دوره های مختلف زمانی اضافه نمود: هم اکنون در کل کشور قریب به یک میلیون موتور سیکلت در پارکینگ ها انباشت و توقیف شده است؛ درشهر تهران نیز بیش از 60 هزار موتورسیکلت در پارکینگ ها به دلیل تخلفات راکبان توقیف هستند.

رئیس پلیس هدایت و رانندگی تهران عظیم توضیح داد: پلیس بر مبنای وظایف ذاتی و قانونی در برابر موتورسیکلت سواران متخلف اعمال قانون می نماید، هر چند در پی اعمال قانون و برخوردها، کشمکش وکش و قوس هایی وجود دارد.

وی اضافه نمود: به هر حال این موضوع که بعضی از راکبان به وسیله موتورسیکلت امرارمعاش می نمایند بر ما پوشیده نیست؛ وقتی در راستای اجرای قانون، مجبوریم موتور فرد متخلف را متوقف کنیم و به پارکینگ انتقال دهیم برای خود ما هم سخت است، نمی توانیم چشم بر روی تخلفات موتور سیکلت سواری که برای معیشت از این وسیله نقلیه استفاده می نماید و از طرفی به عینه مشاهده می نماید که پلیس تخلفات را رصد و اعمال قانون می نماید و هم چنان بر بی قانونی اصرار دارد، ببندیم.

این مقام ارشد انتظامی با تاکید بر اینکه ما نمی توانیم در مقابل بی قانونی چشم پوشی کنیم و کوتاه بیاییم، یادآور شد: طرح ساماندهی موتورسیکلت سواران در سال های گذشته اجرایی شده و، اما منتج به نتیجه مطلوب نشده است.

وی گفت:لایه های محسوسی از عدم نتیجه یابی مطلوب را می توان در اجرای این طرح ها دید که موجب انباشت شمار زیادی موتور سیکلت در پارکینگ ها شده، از طرفی متاسفانه حجم تخلفات موتور سیکلت سواران بالاست و شاهد نارضایتی عمومی از رفتار های پرخطر موتور سیکلت سواران هستیم بنابراین باید به راه چاره نو اندیشید.

سردار حمیدی گفت: امروز ما می خواهیم در اعمال قانون برای راکبان متخلف به یک روش جدیدتر متوسل شویم؛ به گونه ای که هزینه های اعمال قانون در این حوزه اعم از توقیف و ارجاع به پارکینگ و از این دست نتایج را کاهش و در عین حال، آموزش و رضایت مندی عمومی و رفتار های ترافیکی را ارتقاء دهیم و شاهد تخلفات کمتر و کمتر موتور سیکلت سواران در آینده باشیم.

رئیس پلیس هدایت و رانندگی تهران عظیم افزود: در همین رابطه، طرحی را با عنوان موتور یار (البته نام طرح هنوز قطعی نشده است) در دست آنالیز داریم؛ طرحی که با تعامل با قوه قضائیه، در پی استفاده از مجازات های جایگزین برای موتور سیکلت سوار متخلف هستیم.

سردار حمیدی ادامه داد:کارشناسان ما پیش نویس طرح را تهیه، تدوین و در گام های اولیه آنالیز موضوع، به نتایج خوبی دست یافته ایم و تقریبا موافقت های ضمنی و تعاملی با مراجع ذی صلاح انجام شده و ان شاء الله به زودی کلیت طرح، نهایی می گردد.

وی با بیان اینکه از آنجایی که فرآیند اعمال قانون، چون توقیف وسیله نقلیه فرد متخلف (موتور سیکلت) و... ماهیت قانونی دارد و کما فی سابق باقی است، اضافه نمود: در این طرح جدید با تحلیل رفتار راکب متخلف با آنالیز چرایی اینکه از خط ویژه در تردد است، چرا خلاف جهت حرکت می نماید، از چراغ قرمز عبور می نماید به یک شاه کلید می رسیم و آن عجله و شتاب است.

سردار حمیدی توضیح داد: در نظر داریم با توقیف موتور سیکلت فرد متخلف در همان محل، بدون اینکه وسیله نقلیه موتوری به پارکینگ منتقل گردد، در اختیار راکب ابزار ترافیکی قرار داده و فرد در یک بازه زمانی تعیین مثلا دو ساعته در محدوده ای که تخلف را مرتکب شده در کنار همکاران ما مانع تخلفات موتور سواران دیگر گردد.

این مقام ارشد انتظامی توضیح داد: زوایای مختلف این طرح اعم از ابعاد حقوقی، اجتماعی، فرهنگی، شهروندی و ... در حال آنالیز و تکمیل است، طرح مذکور به قوه قضائیه ارائه شده و طی هفته های گذشته، جلسات مستمری با مسئولان و کارشناسان امر داشته و این سلسله نشست ها ادامه دارد و ان شاء الله پس احصاء کامل پیامد های طرح، اجرای آن مصوب می گردد و در آینده ای نه چندان دور عملیاتی می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ساماندهی موتورسواران در دستور کار، جریمه اقتصادی کاهش می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساماندهی موتورسواران در دستور کار، جریمه اقتصادی کاهش می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید