ماریا شاراپووا؛ ظهور و افول یک ستاره

به گزارش وبلاگ بهروز، خبرنگاران: سال 2004 اتفاقی تاریخی در فینال مسابقات ویمبلدون رقم خورد؛ دختر 17 ساله و خوش قدوقامتی که در طول مسابقات همه را مجذوب خود کرده بود در بازی فینال شگفتی را تکمیل کرد و با شکست سرینا ویلیامز مدافع عنوان قهرمانی جام قهرمانی را بالای سر برد. ستاره ای که خیلی زود نامش بر سر زبان ها افتاد و به یکی از چهره های محبوب و تاثیرگذار ورزش جهان تبدیل شد.

ماریا شاراپووا؛ ظهور و افول یک ستاره

ماریا شاراپووا سال 1987 در شهر نیاگان واقع در شمال غرب روسیه در خانواده ای نسبتاً فقیر به دنیا آمد. خانواده شاراپووا وقتی او سه سال داشت به شهر سوچی نقل مکان کردند و ماریای کوچک در 4 سالگی برای اولین بار با توپ و راکت تنیس آشنا شد. ماریا اولین راکت خود را از دوست پدرش الکساندر کافلنیکف هدیه گرفت که پسر او، یوگنی بعد ها نفر اول جهان و قهرمان دو دوره مسابقات گرند اسلم شد.

اتفاق سرنوشت ساز، اما در سال 1993 رخ داد؛ ماریا برای شرکت در دوره ای آموزشی به مسکو رفت و در آنجا با مارتینا ناوراتیلووا قهرمان افسانه ای آشنا شد. ناوراتیلووا با دیدن استعداد ماریا، به پدرش یوری توصیه کرد که او را برای آموزش حرفه ای تنیس به آمریکا و آکادمی نیک بولتیری بفرستد. به رغم دشواری های مالی، یوری به زحمت مبلغی معادل 700 دلار از دوستان و آشناهایش قرض گرفت و این گونه بود که ماریای 7 ساله و پدرش در جست وجوی رویای آمریکایی راهی سرزمین فرصت ها شدند.

اگرچه سال های نخست زندگی در آمریکا با سختی های زیادی برای یوری و دخترش همراه بود، اما زحمات آن ها زودتر از آنچه تصور می کردند به ثمر نشست و با قهرمانی ماریا در ویمبلدون، جهت زندگی این خانواده مهاجر برای همیشه تغییر کرد. ماریا شاراپووا به سرعت به برندی پرسود در جهانی ورزش بدل شد و این دختر زیبارو و سخت کوش که حالا طرفداران زیادی نیز پیدا کرده بود توانست پا جا پای بزرگان تنیس بگذارد تا نامش در تاریخ ورزش جهان جاودانه شود.

قهرمانی شاراپووا در مسابقات ویمبلدون 2004/EPA ©

شاراپووا پس از فتح ویمبلدون در 17 سالگی، در چهار گرند اسلم دیگر هم قهرمان شد، به جایگاه اول رده بندی جهانی رسید و به همراه تیم ملی روسیه مسابقات ملی فدکاپ را فتح کرد. او در المپیک لندن هم مدال نقره را به گردن آویخت تا تقریباً به تمامی عناوین مهم در تنیس دست پیدا کند. اگرچه مصدومیت های گاه وبیگاه خصوصاً از ناحیه شانه عملکرد او را دچار فرازو نشیب کرد، اما ماشا کماکان در تمامی مسابقات مهم به عنوان مدعی قهرمانی حاضر می شد. در سال 2016، اما تلخ ترین اتفاق اتفاق زندگی او رقم خورد؛ اندکی پس از رقابت های آزاد استرالیا ماریا طی یک کنفرانس مطبوعاتی به طور ناگهانی از مثبت شدن آزمایش دوپینگش خبر داد و جهان ورزش را شوکه کرد.

با این حال او مدعی شد که تعمدی در کار نبوده و به دلیل سابقه بیماری دیابت و به توصیه پزشک خود به مدت 10 سال از ماده ای به نام ملدونیوم استفاده می کرده است. دارویی که از ابتدای سال 2016 در لیست دارو های غیرمجاز قرار گرفته بود. فدراسیون جهانی تنیس ستاره روس را 2 سال از حضور در مسابقات محروم کرد و پس از فرجام خواهی، محرومیت او به 15 ماه کاهش یافت. شاراپووا که نمی خواست پرونده ورزشی اش با این رسوایی به پایان برسد، با انگیزه ای مضاعف و تنها برای یک هدف پس از نزدیک به یک سال و نیم به مسابقات بازگشت؛ این که خودش را به همه ثابت کند، به هم بازی هایش که حالا دیگر خیلی هایشان علیه او موضع گرفته بودند و او را متقلب می دانستند.

شاراپووا برگشت، اما هر چه کوشید نتوانست به دوران اوج بازشود و موفقیت های گذاشته اش را تکرار کند. مصدومیت کهنه شانه هم دوباره به سراغش آمد تا او هر چه بیشتر افت کند و به خط پایان نزدیک شود. شکست زودهنگام در آزاد استرالیای امسال، اما بیش از پیش امید های او برای بازگشت به اوج را نقش بر آب کرد و موجب شد تا جدی تر به تصمیم تلخی که همان بازنشستگی بود، فکر کند. به گفته خودش مرگ دل خراش کوبی برایانت اسطوره بسکتبال آمریکا که از دوستان نزدیکش بود نیز حجت را بر او تمام کرد تا این تنیس باز سرشناس پایان در 32 سالگی رسماً اعلام بازنشستگی کند.

شاراپووا تنها یک چهره زیبا نبود که به لطف جذابیت های ظاهری اش به شهرت می رسد، او به اذعان رقبایش یکی از سرسخت ترین و جنگنده ترین قهرمانان تنیس بود که با پشتکار زیاد به این جایگاه دست یافت. نیک بولتیری مربی صاحب نام تنیس مهم ترین سلاح شاراپووا را ذهن قوی او می دانست و بسیاری از این نظر او را با رافائل نادال مقایسه می کنند.

شاراپووا و برند شخصی اش با نام شوگرپووا

این ابرستاره روس البته در خارج زمین هم به موفقیت های چشم گیری دست پیدا کرد. او از طریق قرارد های تجاری با شرکت هایی، چون نایکی، پورشه، اِیویان و … ثروت زیادی کسب کرد و 11 سال پیاپی از سوی مجله فوربز به عنوان پردرآمدترین ورزشکار زن جهان شناخته شد. شاراپووا در سال 2013 یک خط تولید آبنبات با نام شوگرپووا را راه اندازی کرد که با استقبال خوبی روبرو شد. او با مجموع درآمد 325 میلیون دلار بعد از سرینا ویلیامز دومین ورزشکار ثروتمند تاریخ ورزش زنان به حساب می آید.

شرکت خودروسازی پورشه، اسپانسر ماریا شاراپووا/ pursuitist.com ©

اگرچه رسوایی دوپینگ به نقطه ای تاریک در کارنامه شاراپووا تبدیل شد و بر دستاورد های او سایه انداخت، اما نام و نقش این ستاره روس در جهانی تنیس و ورزش آن قدر بزرگ و مهم است که هرگز فراموش نخواهد شد.

منبع: tennisfa

منبع: برترین ها

به "ماریا شاراپووا؛ ظهور و افول یک ستاره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماریا شاراپووا؛ ظهور و افول یک ستاره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید