مذاکرات ایران و هند برای انعقاد قرارداد تجارت ترجیهی

به گزارش وبلاگ بهروز، دهلی نو-خبرنگاران- یک مقام دولتی هند بیان کرد که مقامات ارشد ایران و هند در اردیبهشت ماه جاری (مه) پنجمین دوره مذاکرات در ارتباط با قرارداد تجارت ترجیحی را در دهلی نو برگزار خواهند کرد.

مذاکرات ایران و هند برای انعقاد قرارداد تجارت ترجیهی

به گزارش وبلاگ بهروز، به نقل از نشریه تایمز او ایندیا، تاکنون چهار دور مذاکرات در این خصوص برگزار گردیده است و آخرین دور مذاکرات تجاری هند و ایران نیز در ماه مارس در تهران برگزار گردید.

این مقام هندی که از وی نامی برده نشده است اضافه کرد: هر دو کشور موافقت نموده اند تا دور بعدی مذاکرات قرارداد تجارت ترجیحی در ماه جاری در دهلی نو برگزار گردد.

بر خلاف قرارداد تجارت آزاد که در آن دو کشور تعرفه های گمرکی را برای تعداد زیادی از کالاهای صادراتی لغو می نمایند، در توافقنامه تجارت ترجیحی، تعرفه های گمرکی برای تعداد خاصی از کالاها حذف می شوند.

با توجه به نظر کارشناسان تجاری، این توافقنامه به هند یک سهم بزرگ تر در بازار ایران خواهد داد.

بیسواجیت دار یک استاد رشته اقتصاد در دانشگاه جواهر لعل نهرو در دهلی نو گفت: قرارداد تجارت ترجیحی در دراز مدت برای هند مفید است زیرا ایران یک بازار مهم برای صادرات هند محسوب می گردد.

موهیت سینگلا رئیس شورای ترغیب تجارت هند نیز گفت: توافقنامه تجارت ترجیحی مهم است زیرا هند می تواند به وسیله آن کالاهای بیشتری را به ایران صادر کند.

وی اضافه کرد: هم اکنون صادرات کالاهای هند به ایران محدود به محصولات کشاورزی است اما پس از امضای یک توافقنامه تجارت ترجیحی سایر کالاهای هندی مانند چرم، پارچه و پوشاک که هم اکنون دارای یک تعرفه بالای گمرکی هستند می توانند به ایران صادر شوند.

فدراسیون سازمان های صادراتی هند نیز گفت که ایران دارای یک پتانسیل بسیار بزرگ برای صادرات هند در بخش های کشاورزی، شیمیایی، ماشین آلات، دارو، کاغذ و محصولات کاغذی، فیبر و الیاف مصنوعی، نخ ریسی و روغن های ضروری می باشد.

هم اکنون صادرات عمده ایران به هند شامل نفت، کود های شیمایی و محصولات شیمیایی می گردد در حالی که از جمله واردات عمده تهران از هند، کالاهای غلات، چای، قهوه، ادویه جات و مواد شیمیایی طبیعی می باشند.

ارزش تجارت دوجانبه هند و ایران از 12.9 میلیارد دلار در سال اقتصادی 2016-2017 به 13.8 میلیارد دلار در سال اقتصادی 2017-18 افزایش یافته است.

ارزش صادرات هند به ایران حدود 2.5 میلیارد دلار بوده است. هند سالانه بیش از 10 میلیارد دلار نفت از ایران وارد می نماید.

هند 80 درصد از احتیاج خود به نفت را به وسیله واردات تامین می نماید.

مجموع تقاضای نفت خام هند حدود 4.6 میلیون بشکه در روز است که این کشور را در رتبه سومین مصرف نماینده بزرگ دنیا پس از آمریکا و چین قرار می دهد.

آساق**267**1211

منبع: ایرنا

به "مذاکرات ایران و هند برای انعقاد قرارداد تجارت ترجیهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات ایران و هند برای انعقاد قرارداد تجارت ترجیهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید