مصائب کرونا برای بچه ها طیف اوتیسم

به گزارش وبلاگ بهروز، خبرنگاران/خوزستان رئیس هیات مدیره انجمن خیریه اوتیسم خوزستان با اشاره به احتمال ابتلای بچه ها طیف اوتیسم به کرونا به دلیل ویژگی های این بیماری، گفت: ویژگی های رفتاری این بچه ها به گونه ای است که نمی توانند ماسک بزنند و رعایت دستورالعمل های بهداشتی نیز برای آن ها سخت است.

مصائب کرونا برای بچه ها طیف اوتیسم

محمدمراد خوش اخلاق در گفت وگو با وبلاگ بهروز، با اشاره به تاثیرات شیوع کروناویروس بر بیماران مبتلا به طیف اوتیسم اظهار کرد: آمار دقیقی از شرایط ابتلای بیماران طیف اوتیسم در خوزستان به کرونا نداریم اما بیش از 500 کودک، عضو انجمن اوتیسم خوزستان هستند. این بچه ها بنا بر نوع بیماری شان، عمدتا خطر را حس نمی کنند و با توجه به شیوع کروناویروس، نمی توانند از خود مراقبت کنند.

وی اضافه نمود: برخی از این بچه ها، حساسیت دارند و تحمل ماسک برای آن ها سخت است. ویژگی های رفتاری این بچه ها به گونه ای است که نمی توانند ماسک بزنند و رعایت دستورالعمل های بهداشتی نیز برای آن ها سخت است. بیشتر این بیماران، با شیوع کرونا نمی توانند خدمات آموزشی و توانبخشی را دریافت کنند.

خوش اخلاق با بیان اینکه مراکز توانبخشی بچه ها طیف اوتیسم تقریبا تعطیل هستند، گفت: شیوع کروناویروس بر آموزش و توانبخشی این بچه ها تاثیر منفی گذاشته و فرایند توانبخشی آن ها تقریبا متوقف شده است و در این شرایط، این بچه ها برگشت به عقب خواهند داشت.

رئیس هیات مدیره انجمن خیریه اوتیسم خوزستان ادامه داد: بیشترین ضربه و فشار روحی و روانی این شرایط را خانواده های بیماران طیف اوتیسم تحمل می کنند زیرا این بچه ها که ویژگی های رفتاری و مسائل خاص خود را دارند، حتی برای ساعاتی به مراکز توانبخشی نمی فرایند و تنها در منزل مانده اند. در نهایت، خانواده ها مجبور هستند بچه ها شان را با خودرو در شهر یا خارج از شهر بچرخانند. گاهی خانواده ای برای اینکه کودکی را آرام کند، ناچار است تا چهار ساعت با خودرو بچرخد تا کودک به آرامش برسد.

وی با اشاره به نبود مراکز ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی برای بیماران طیف اوتیسم در خوزستان، بیان نمود: همچنان یکی از معضلات این بچه ها خدمات دندانپزشکی آن ها است. با توجه به اینکه کارهای دندانپزشکی این بچه ها باید تحت بیهوشی، انجام شود؛ عمدتا باید به بیمارستان بفرایند و آن هایی که توان اقتصادی دارند نیز برای دریافت خدمات دندانپزشکی به مراکز درمانی خارج از استان خوزستان مراجعه می کنند.

خوش اخلاق در خصوص شرایط دارویی این بیماران نیز شرح داد: اعمال تحریم های اقتصادی موجب کمبود داروهای بچه ها اوتیسم در کشور شده است زیرا عمده داروهایی که این بچه ها مصرف می کنند خارجی هستند. قیمت داروها نیز بسیار افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مصائب کرونا برای بچه ها طیف اوتیسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصائب کرونا برای بچه ها طیف اوتیسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید