همه چیز راجع به اوتیسم

به گزارش وبلاگ بهروز، با شناخت علائم اوتیسم می توانید تا حدی زیادی شک خود را نسبت به رفتارها و نشانه های عدم پیشرفت رشدی در کودکتان رفع کنید. توجه داشته باشید تشخیص قطعی تنها بر عهده پزشک و یا روانشناس متخصص است. ممکن است شما نیز نسبت به بعضی از نشانه های اوتیسم در فرزند خود مشکوک باشید. در ادامه شرح داده ایم که از محوری ترین ویژگی های افراد اوتیسم تعاملات اجتماعی ضعیف، ناتوانی در برقراری ارتباط و میل به رفتارهای تکراری است.

همه چیز راجع به اوتیسم

اوتیسم چیست؟

اوتیسم یکی از انواع اختلالات عصبی -رشدی است که به روش های مختلف بر روی پردازش انسان اثر می گذارد. افراد مبتلا به اوتیسم مسائل ارتباطی دارند و نمی توانند به خوبی با دیگران تعامل داشته باشند.

علاوه بر این ممکن است که نقص های حسی و ناهماهنگی های عضوی نیز در افراد مبتلا به اوتیسم وجود داشته باشد. این افراد رفتارهای تکراری انجام می دهند و علائق بسیار محدودی دارند. معمولا اوتیسم در دو سالگی تعیین می گردد و شیوع در مردان بیش تر از زنان است.1

سن تشخیص اوتیسم

خیلی از نشانه های اوتیسم از حدود 6 تا 12 ماهگی خود را نشان می دهند. اما سن مناسب برای تشخیص قطعی اوتیسم به وسیله متخصص معمولا از حدود 18-24 ماهگی است که کودک آغاز به ارتباط کلامی می نماید و تعامل با محیط بیشتر شکل می گیرد. با وجود این بسیاری از بچه ها مبتلا به اوتیسم تا حدود 4 سالگی تشخیص نمی گیرد، همین موضوع می تواند درمان آن ها را به تعویق انداخته و احتمال بهبود آن ها را ضعیف تر کند.

در واقع هرچه تشخیص در سنین کمتری صورت گیرد و اقدام به درمان و آموزش سریع تر باشد بچه ها پیشرفت بیشتری می نمایند. بچه های که به موقع درمان و آموزش دیده اند، عملکردشان به دیگر بچه ها نزدیک تر است. معمولا خانواده ها و والدین پس از مواجهه با بیماری فرزندشان، دچار تشویش شده و ناراحتی از خود نشان می دهند.1

علائم اتیسم در بچه ها

تأخیر زبانی دارد
کودک ممکن است برای بیان نیازهایش مشکل داشته باشد. بعضی بچه ها مبتلا به اتیسم اصلاً حرف نمی زنند و بعضی بچه ها مبتلای دیگر هم زبان را یاد می گیرند ولی نمی توانند در یک گفت وگو شرکت نمایند.
الگوهای گفتاری غیرعادی دارد
ممکن است تأمل کنان و با صدای تیز یا یکنواخت صحبت کند. ممکن است به جای جمله از یک کلمه استفاده کند یا کلمه یا عبارتی را بارها و بارها تکرار کند. ممکن است به جای پاسخ به یک سؤال، خود سؤال را تکرار کند.
به نظر نمی رسد حرف هایی را که به او گفته می گردد بفهمد
کودک ممکن است به اسمش پاسخ ندهد یا نتواند دستورات شما را دنبال کند. بعلاوه ممکن است به شکل نابجایی بخندد، گریه کند یا جیغ بکشد.
به شکل خاصی تمرکز می نماید
با دقت زیاد و هر بار فقط روی یک شیء، بخشی از یک شیء، مثلاً چرخ یک اسباب بازی یا یک موضوع تمرکز می نماید.
کمتر تقلید می نماید
به ندرت از کارهای شما تقلید می نماید و در بازی های ساختگی و وانمودی شرکت نمی نماید.
به نظر می رسد از تنها بازی کردن راضی است
به نظر می رسد که علاقهٔ اندکی به دیگر بچه ها داشته باشد و معمولاً چیزی را با آنها تقسیم نمی نماید یا نوبتی بازی نمی نماید.
رفتاری انعطاف ناپذیر در برابر تغییر نشان می دهد
ممکن است به برنامهٔ روزانه و شرایط روتین وابستگی زیادی داشته باشد و برعکس با تغییر مشکل داشته باشد. برای مثال، تغییر راستا رفتن از مهدکودک به خانه ممکن است او را سرخورده و ناامید کند یا به جار و جنجال منتهی گردد. ممکن است دربارهٔ چیزهایی که می خورد و نمی خورد بسیار دقیق و سختگیر باشد یا بخواهد هنگام خوردن غذا یا میان وعده ها تشریفات دقیق و منظمی را رعایت کند.
به شکلی غیرمعمول با اشیا یا اسباب بازی ها بازی می نماید
کودک ممکن است زمان زیادی را صرف ردیف کردن اشیا در یک خط یا چیدن آنها طبق نظم خاصی کند. از باز و بسته کردن مکرر یک در لذت می برد یا مشغولیت زیادی به فشار دادن مکرر یک کلید یا دکمهٔ روی اسباب بازی یا چرخاندن چرخ یک ماشین اسباب بازی پیدا کند.
به انواع مختلف تحریک بسیار حساس است
ممکن است در برابر لمس شدن مقاومت کند، از سروصدا آشفته گردد، به بوها فوق العاده حساس باشد یا از خوردن بسیاری از غذاها پرهیز کند. او ممکن است بخواهد تنها لباس هایی که برچسب دارد یا لباس هایی که از پارچهٔ خاصی دوخته شده است بپوشد.
واکنش های غیرمعمولی در برابر درد دارد
ممکن است به بعضی از انواع درد واکنش بیش از حد و به بعضی از آنها واکنش کمتر از معمول نشان دهد. برای مثال، ممکن است وقتی صداهای بلند را می شنود گوش هایش را بگیرد اما متوجه نگردد که در حال کندن پوست زانو یا دستش است.
واکنش هایش نسبت به ترس فرق دارد
ممکن است بدون علت بترسد یا برعکس وقتی علتی برای ترس وجود دارد نترسد. برای مثال ممکن است از یک شیء بی خطر مثل بادکنک بترسد اما از ارتقاع نترسد.
اختلالات خواب دارد
بسیاری از بچه های که اتیسم دارند در به خواب رفتن مشکل دارند و اغلب در طول شب بیدار می شوند یا خیلی سحرخیز هستند.
مسائل رفتاری نشان می دهد
کودک ممکن است نافرمان باشد، همکاری نکند یا بیش از حد فعال باشد. او بعلاوه ممکن است بیش فعال، تکانشی یا پرخاشگر باشد.
به خودش آسیب می زند
بعضی بچه ها مبتلا به اختلال طیف اتیسم رفتار خودآزارانه دارند. به عنوان مثال خودشان را می زنند یا گاز می گیرند.
کارهایی تکراری انجام می دهد
کارهایی تکراری مثل بال زدن یعنی بالا و پایین بردن دست هایش شبیه پرنده ها را مکرراً انجام می دهد.2

آیا اوتیسم قابل درمان است ؟

اوتیسم درمان قطعی ندارد، بسیاری اوتیسم را یک اختلال طولانی مدت در نظر می گیرند، که می تواند به طور موثر با افزایش آگاهی عمومی و حمایت ها اختلال طیفی اوتیسم را مدیریت کرد بعضی افراد مبتلا به ای اس دی خود را فردی عادی می دانند، نه افراد مبتلا به نقص؛ آن ها بر این باورند که به سادگی و روش منحصر به فرد با دنیا پیرامون خود تعامل دارند.

روش های درمانی که متخصصان برای بچه ها مبتلا به اوتیسم پیش می گیرند شامل:

دارو درمانی
دارو برای جلوگیری از خشم، عصبانیت، مسائل حواس، بیش فعالی، مسائل خوب، بی پروا بودن، زودرنج بودن و زود عصبانی شدن، به کار می رود.
تجزیه رفتار کاربردی (ABA)
برای تقویت مهارت های مختلف کاربرد دارد. این برنامه در منزل کودک صورت می گیرد.
درمان و تدریس به کودک اوتیسمی (TEACH)
در این روش به کودک با استفاده از عکس ها نشان می دهند که چه کارها و مهارت هایی را باید انجام دهد.
صحبت درمانی
در این روش با کودک خیلی واضح و روشن حرف می زنند. ممکن است ساعت ها طول بکشد تا بتوان یک جمله را به کودک یاد داد.3

کنترل و کاهش علائم اوتیسم با تغذیه

رژیم غذایی متعادل ، مغذی برای همه بچه ها لازم است، منیزیم به طور خاص مربوط به افرادی است که از اوتیسم رنج می برند. فقر منیزیم می تواند به علائمی منجر گردد که با الگوهای رفتاری مشاهده شده در بچه ها اوتیسمی از جمله تکان دادن ، ساییده شدن دندان، اضطراب، ضعف تمرکز و کم توجهی دیده می شوند. با کسب اطمینان از اینکه منیزیم بخشی از مصرف مواد مغذی هر روزه است، این نشانه ها را می توان کاهش داد و به درمان موثرتر رفتاری یاری کرد.
روغن ماهی
اسیدهای چرب امگا 3 نیز به همراه انواع دیگر اسیدهای چرب، در واقع برای رشد طبیعی و سلامت بدن مفید و ضروری هستند. مطالعات نشان داده اند سطح بالای امگا 3 باعث افزایش اجتماعی شدن افراد مبتلا به اوتیسم میگردد بعلاوه رفتارهای هایپر اکتیو ،رفتارهای مخرب را نیز تسکین می دهد. روغن ماهی شکلی از امگا 3 و به آسانی قابل دسترس است .
ملاتونین
یکی از مهم ترین علایم و شرایط مربوط به اوتیسم ، عادات خواب بد است. اختلال در چرخه های معمولی خواب می تواند باعث عصبانیت، کمبود تمرکز، اضطراب اجتماعی و استرس مزمن گردد. با این حال ملاتونین یک ماده آرام بخش است که می تواند خواب سالم و آرامش بخش را تضمین کند در نتیجه به بچه ها اوتیسمی یاری می نماید تا یک برنامه را حفظ نمایند. رفتارهای مرتبط با بد خوابی کاهش خواهد یافت و تمرینات موثرتری برای مهارت های اجتماعی و ارتباطی فراهم خواهد نمود .
پروبیوتیک
بسیاری از محققان استدلال نموده اند یکی از مهم ترین دلایل اوتیسم ، رژیم غذایی در طبیعت است. به عبارت دیگر، سلامت شکم و جذب مواد غذایی، دو عامل اصلی در شدت (یا حتی پیشرفت) اوتیسم استذ . نفوذپذیری گازی به شدت به اوتیسم مرتبط بوده و پروبیوتیک ها معمولا برترین درمان هستند. پروبیوتیک ها رشد باکتری های مفید در روده را تحریک می نمایند که به ما یاری می نماید به طور موثر مواد مغذی را جذب نموده و از روده حفاظت کنیم. پروبیوتیک را می توان در اندازه زیادی از ماست یافت ، با یک سیستم معده و روده سالم تر ، بعضی از علائم اوتیسم را کاهش دهید.
غذاهای بدون شکرو گلوتن
اگرچه تحقیقات هنوز در خصوص این استراتژی درمانی خاص ادامه دارد اما افراد زیادی وجود دارند که معتقدند با حذف شکر، گلوتن و دیگر غذاهای فرآوری شده، علایم اوتیسم کاهش می یابد و رفتار آغاز به حرکت عادی می نماید. یک موضوع بسیار قابل بحث روز است، به خصوص با توجه بیشتر به گلوتن در سال های اخیر، و ظهور رژیم های بدون گلوتن، صرف نظر از این که آیا به علت آلرژی غذایی است یا خیر.
ضد باکتریایی و ضد انگلی
نظریه های دیگر در خصوص اوتیسم از دیدگاه محیطی این گونه استدلال می نمایند ،اوتیسم به علت انگل ها و باکتری های به جای مانده سمی که شکم بچه ها رها می نمایند ، توسعه می یابد. این مواجهه با باکتری های خطرناک در سنین پایین بسیاری از علائم اوتیسم را نشان می دهد. بنابراین محافظت از بچه ها در برابر باکتری ها و انگل های خطرناک ، برای محافظت کامل از آن ها در برابر پیشرفت اختلال لازم است.3

پینوشتها

1.www.honarehzendegi.com

2.www.madarsho.com

3.www.namnak.com

منبع: راسخون

به "همه چیز راجع به اوتیسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به اوتیسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید