معرفی خردل سیاه و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ بهروز، در استعمال داخلی، دانه خردل سیاه را بیشتر به نام چاشنی همراه غذا مصرف می کنند. در استعمال خارجی به صورت حمام کردن و پاشویه استفاده می شود. در ضمنً به صورت ضماد، مرهم، مشمع خردل و محلول های مالیدنی برای

معرفی خردل سیاه و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

خردل گونه های مختلفی دارد و تمامی آنها خواص درمانی دارند. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه از آنها اشاره شده است.

نام علمی:

Brassica nigra (L.) Koch؛ نام فرانسه Moutarde noire و نام انگلیسی آن Black mudtard می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، خردل سیاه و خردل اَسود نامیده شده است.

تیره گیاه:

شب بو Cruciferae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است علفی و یک ساله به ارتفاع حدود 80 سانتی متر گاهی موارد بیشتر، ساقه های آن پرشاخه، کشیده و کرکدار به رنگ سبز مایل به آبی، برگ های آن متناوب و برگ های پایین گیاه دمبرگدار و برگ های بالای گیاه بدون دمبرگ می باشند. گل های آن زرد با بویی مخصوص و ناراحت کننده، میوه اش به شکل خورجین و محتوای میوه تعدادی دانه خردل به رنگ قرمز تیره یا سیاه است.

طبیعت دانه خردل:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن خیلی گرم و خیلی خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب کشورها بخصوص در کشورهای اروپایی، آفریقایی، آسیایی و بیشتر در هند روییده شده و به صورت پرورشی هم کاشته می شود. در ایران در استان های آذربایجان و سیستان و بلوچستان به صورت خودرو و پرورشی روییده و کاشته می شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در دانه خردل:

یک نوع اتر به نام سنفول، قند مایروزین، میزان فراوانی لعاب، آب، روغن ثابت (کمتر از خردل سفید) و غیره در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

دانه

نحوه مصرف:

از پودر شده دانه خردل سیاه مخلوط شده با سایر مواد افزودنی دیگر ادویه ای معطر به دست می آید که از آن به نام چاشنی در پخت غذاها در اغلب کشورها استفاده می کنند.

خواص درمانی:

در استعمال داخلی، دانه خردل سیاه را بیشتر به نام چاشنی همراه غذا مصرف می کنند. در استعمال خارجی به صورت حمام کردن و پاشویه استفاده می شود. در ضمنً به صورت ضماد، مرهم، مشمع خردل و محلول های مالیدنی برای دردهای شدید موضعی، روماتیسمی، نقرسی و سیاتیک مفید است.

پاشویه خردل:

از حل کردن 60 تا 150 گرم آرد خردل در 2 لیتر آب سرد و وارد کردن آن در 3 لیتر آب نیم گرم تهیه می شود.

حمام خردل:

از حل کردن نیم تا یک کیلو آرد خردل در چند لیتر آب سرد و وارد کردن محلول حاصل در آب نیمگرم به دست می آید. در اینجا باید توجه کرد که به مجرد پیدا شدن قرمزی در پوست بدن از ادامه حمام کردن خودداری کنید. حمام خردل برای افراد کم خون و اشخاص حساس مضر است.

مشمع خردل:

کاغذهای مخصوصی است که آغشته به کائوچوک، اتر، سولفور کربن و آرد خردل می باشد. کاغذ خردل را قبل از استعمال مدت کمی در آب سرد یا کمی نیم گرم وارد می کنند و سپس بر روی عضو یا محل دردناک قرار می دهند. مدت استفاده از مشمع 10 الی 15 دقیقه می باشد چنانچه بیشتر مشمع روی محل درد بماند سبب ایجاد ناراحتی های مختلفی می شود.

نکته:

از دانه های خردل سیاه گازهای کشنده و اشک آور تهیه می شود که در جنگ ها استفاده می کنند.

تذکر:

زیاده روی در مصرف دانه هر نوع خردل مضر و باید با احتیاط و به میزان کم استفاده شود زیرا سبب ایجاد خراش و التهاب در مجاری هاضمه می شود. در دوران بارداری و شیردهی استفاده از آن ممنوع و باید حتماً با نظر پزشک تجویز شود. در ضمنً برای اشخاص گرم مزاج و هیجانی هم مضر است.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی خردل سیاه و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی خردل سیاه و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید