معرفی ورق گالوانیزه تاراز و کاربرد آن

به گزارش وبلاگ بهروز، این مجموعه با نام صنعتی شرکت گالوانیزه تاراز چهارمحال بختیاری با ظرفیت 330 هزار تن در سال 1387 با هدف طراحی و فراوری خطوط فولادی و ورق گالوانیزه تاسیس شد.

معرفی ورق گالوانیزه تاراز و کاربرد آن

به گزارش گروه بازرگانی وبلاگ بهروز، این مجموعه با نام صنعتی شرکت گالوانیزه تاراز چهارمحال بختیاری با ظرفیت 330 هزار تن در سال 1387 با هدف طراحی و فراوری خطوط فولادی و ورق گالوانیزه تاسیس گشت. در سال 1394 این مجموعه مفتخر به راه اندازی نخستین خط فراوری ورق گالوالوم در خاورمیانه به عنوان اولین شرکت ایرانی است.

  • تفاوت عمده ورق گالوالوم نسبت به ورق گالوانیزه این است که توسط دو آلیاژ روی و آلومینیوم پوشیده می شود. توسط فرآیند Hot-Dip ورق فولادی کربنی به روش مداوم توسط دو عنصر آلومینیوم و روی پوشیده می شود. ورق گالوالوم از نظر مقاومت و استحکام نسبت به ورق گالوانیزه دارای استقامت و مقاومت بیشتری است.

در شرکت گالوانیزه تاراز، ورق گالوانیزه نیز بجز ورق گالوالوم فراوری می شود. به این طریق که در طی فرآیند نورد گرم یا به روش غوطه وری گرم و مداوم، ورق فلزی فولادی پایه به صورت کلاف سرد خام با عرض 750 الی 1500 mm، قطر داخلی 610 الی 508 mm و ضخامت 0.25 الی 2 mm برای فراوری ورق گالوانیزه تاراز وارد وانی از مواد مذاب روی می شود.

لایه پوشش سطحی در این روش عنصر فلز روی است که به عنوان یک پوشش بر روی ورق پوشیده می شود. در این روش ورق پایه، توسط لایه پوشش سطحی از آسیب دیدگی و زنگ زدگی محفوظ می ماند. پوشش سطحی با سپر قرار دادن خود بر روی ورق باعث استحکام ورق در برابر عوامل مخربی همچون رطوبت، زنگ زدگی، خراشیدگی، خوردگی و غیره می شود.

ورق گالوانیزه با توجه به نوع کاربرد آن با ضخامتهای مختلفی فراوری می شود. برای شرایطی که میزان درصد رطوبت و خراشیدگی ورق پایه زیاد می باشد، از ورق های گالوانیزه با ضخامت بیشتر استفاده میشود.

ورق های گالوانیزه فراوری شده در مجتمع تاراز دارای ویژگی های فیزیکی زیر است:

  • وزن کلاف ها در نهایت بین 3.5 الی بیست تن می باشد.
  • میزان پوشش فلز سطحی در محدوده 60 الی 270 gr/m2 است.

میزان پوشش لایه سطحی به دو صورت استاندارد و سفارشی بر روی ورق قابل اجراست. در نوع سفارشی ضخامت پوشش سطحی بسته به احتیاج کاربر و محیطی مصرفی تعیین می شود، برای محافظت ورق از زنگ زدگی و خوردگی در محیط های با رطوبت بالا که امکان زنگ زدگی ورق بیشتر است، میزان ضخامت پوشش سطحی ورق بیشتر در نظر گرفته می شود.

ورق گالوانیزه در بازار مصرفی به سه شکل است: ورق مسطح (شیت)، رول یا کلاف گالوانیزه، ورق طرح دار

  • کلاف یا رول ورق گالوانیزه:

برای فراوری ورق سقف شیروانی، ورق مسطح، ورق عرشه فولادی

  • ورق مسطح یا شیت:

کلافهای ورق گالوانیزه به دو صورت سفارشی و استاندارد برشکاری و شیت می شود.

  • ورق گالوانیزه طرح دار:

از ورق های گالوانیزه برای ساخت و فراوری انواع سقف کاذب همچون سقف شیروانی و سقف عرشه فولادی به دو فرمینگ ذوزنقه و سینوسی.

ویژگی های ورق تاراز شهرکرد

کلاف های فراوری شده دارای وزن بین 3.5 الی 20 تن و قطر 508 تا 610 mm هستند.

بعد از فراوری ورق گالوانیزه در انبارهای نگه داری می شوند، جهت محافظت ورق گالوانیزه تاراز از شوره زدگی یک لایه پوشش محافظ کروماته بر روی ورق کشیده می شود، نقش این لایه محافظت ورق در برابر عوامل محیطی مخرب مانند رطوبت و اکسیداسیون است.

تفاوت ورق گالوالوم و ورق گالوانیزه در ترکیب پوشش سطحی است، ورق گالوالوم توسط دو آلیاژ روی و آلومینیوم ولی ورق گالوانیزه توسط فلز روی پوشیده می شود. در روش نورد گرم یک لایه از جنس روی خالص بر روی ورق گالوانیزه پوشیده می شود، در این روش فلز پایه در وانی از مواد مذاب گرم به روش Hot Dip Zinc Coated غوطه ور می شود، در صنعت فولاد با نام ورق گالوانیزه گرم یا ورق سفید معروف است.

در ساخت و فراوری ورق گالوانیزه، استاندارهای در سطح جهانی تعریف شده است. به طور استاندارد میزان پوشش لایه سطحی عنصر روی 30 الی 94 gr/m2 در سطح می باشد.

عمده کاربرد ورق گالوانیزه در صنایعی مانند ساختمان سازی برای فراوری انواع سقف و دیوار کاذب، خودرو سازی، ساخت لوازم خانگی مثل یخچال، آب گرمکن و...، به طور کلی در صنایعی که ورق سیاه فولادی دچار زنگ زدگی و خوردگی می شود از ورق گالوانیزه استفاده می شود.

کاربرد ورق گالوانیزه در صنایع مختلف

دو کاربرد اساسی ورق گالوانیزه برای مصارف صنعتی و دیگری در کاربرد وسایل خانگی است:

  • در صنایع لوازم خانگی برای ساخت و فراوری انواع یخچال،کولر، اجاق گاز و....
  • در مصارف صنعتی برای ساخت انواع تانکر، ماشین آلات، خودرو و... به کار می رود، در صنعت به علت اینکه ورق فلزی مورد استفاده برای فراوری و ساخت محصولات دارای استحکام و کیفیت بالا باشد، بجای ورق های فلزی پایه از ورق گالوانیزه استفاده می شود.

نکته: از ورق گالوانیزه ساده و ورق گالوانیزه رنگی در ساخت ورق شیروانی استفاده می شود، محصول ورق عرشه فولادی به دو فرمینگ سینوسی و ذوزنقه فراوری می شود.

عوامل موثر بر قیمت ورق گالوانیزه

قیمت مواد اولیه فولادی و قیمت دلار بر روی قیمت نهایی ورق گالوانیزه تاثیر مستقیمی دارد، افزایش صادرات محصولات فولادی فراوریکنندگان ایرانی به بازارهای جهانی به دلیل افزایش ارزش دلار و جذب درآمد بیشتر است، صادرات بیشتر و در کنار آن کاهش عرضه محصولات فولادی در بازارهای داخلی و افزایش قیمت مواد اولیه فولادی در کنار یکدیگر باعث بالا رفتن قیمت نهایی فولاد در بازارهای مصرفی میشود.

قیمت ورق گالوانیزه تاراز

قیمت ورق گالوانیزه تاراز علاوه بر عوامل داخلی، نوسانات قیمت ورق آهن در بازار های جهانی فولاد نیز بر روی آن تاثیر گذار است. به عنوان نمونه با توجه به شرایط و نوسانات قیمت بازار حتی قیمت ورق گالوانیزه 1.5*1 با قیمت ورق گالوانیزه 2*1 می تواند متفاوت باشد.

عوامل موثر بر قیمت ورق گالوانیزه شهرکرد همانند دیگر محصولات فولادی به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد، مجتمع تاراز نخستین شرکت ایرانی فراوری کننده ورق گالوانیزه پوشش دار (دارای پوشش سطح محافظ) می باشد. ورق گالوانیزه شهرکرد دارای استحکام و مقاومت بالایی از نظر فراوری و کیفیت محصول است.

نحوه سفارش و خرید ورق گالوانیزه تاراز

کلاف های ورق گالوانیزه به وسیله ثبت سفارش و تکمیل مراحل خرید، بارگیری و در نهایت برای مشتری ارسال می شود.کمترین مقدار قابل سفارش ورق گالوانیزه تاراز 3.5 تن است.

کارخانجات فراوری ورق گالوانیزه در ایران

از جمله شرکتهای فعال در زمینه فراوری ورق گالوانیزه در ایران :

  1. کارخانه ورق گالوانیزه کاشان
  2. ورق گالوانیزه اصفهان
  3. کارخانه ورق گالوانیزه سمنان
  4. گروه شرکت های هفت الماس

نحوه خرید آنلاین ورق گالوانیزه

دو روش جهت خرید ورق گالوانیزه تاراز امکان پذیر است، سفارش حضوری و سفارش آنلاین به وسیله خرید اینترنتی است. وب سایت های بسیاری امکان خرید غیر حضوری انواع محصولات فولادی را فراهم کرده اند، وب سایت فولاد ایران فعال در زمینه فروش انواع ورق گالوانیزه است که بدون مراجعه حضوری می توان اقدام به خرید انواع محصولات فولادی همانند ورق گالوانیزه کاشان، ورق گالوانیزه تاراز، ورق گالوانیزه شهرکرد و ورق گالوانیزه هفت الماس با برندهای معتبر نمود. تمامی محصولات فوق به علت حذف واسط گری به قیمت درب کارخانه می باشند. جهت مشاهده لیست قیمت و اطلاعات بیشتر در زمینه خرید انواع ورق گالوانیزه به وب سایت فولاد ایران به آدرس اینترنتی https://fooladiran.com مراجعه نمایید.

مطالب بیشتر:

نحوه استخدام فولاد تاراز شهرکرد

معرفی مدیرعامل شرکت هفت الماس

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "معرفی ورق گالوانیزه تاراز و کاربرد آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی ورق گالوانیزه تاراز و کاربرد آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید