چاقی در کودکی باعث این بیماری در بزرگسالی می گردد

به گزارش وبلاگ بهروز، پژوهشگران شرح می دهند:شیوع چاقی بچه ها در سراسر دنیا در حال افزایش است. چاقی دوران کودکی با چندین بیماری مزمن از جمله دیابت نوع 1 و 2 در بچه ها مرتبط است. با این حال، هرگز در رابطه با زیرگروه های اخیر دیابت بزرگسالان مورد آنالیز قرار نگرفته است. در این مطالعه، هدف پژوهشگران مقایسه اثرات مقدار بدن دوران کودکی بر خطر ابتلا به انواع مختلف دیابت در بزرگسالان بود.

چاقی در کودکی باعث این بیماری در بزرگسالی می گردد

نتایج تحقیقات نو دیابت نشان می دهد: چاقی دوران کودکی با افزایش خطر ابتلا به دیابت در بزرگسالان ارتباط مستقیم دارد.

این مطالعه به وسیله یوژیا وی (Yuxia Wei) و همکارانش از موسسه پزشکی محیطی در استکهلم سوئد، صورت گرفته است. به گفته محققان، پیشتر و در سال 2018، یک مطالعه پیشگام، پنج زیرگروه نو دیابت بزرگسالان را شناسایی کرد که شامل دیابت خودایمنی شدید از جمله دیابت نوع 1 و دیابت خودایمنی پنهان در بزرگسالان و چهار زیر گروه از دیابت نوع 2 با کمبود شدید انسولین است که خود در بر گیرنده دیابت، دیابت شدید مقاوم به انسولین، دیابت مرتبط با چاقی خفیف و دیابت خفیف مرتبط با افزایش سن است. این زیرگروه های دیابت از نظر ویژگی های بالینی، عوارض و زمینه های ژنتیکی متفاوت هستند و معین نیست که آیا آنها در عوامل خطر قابل اصلاح نیز با هم تفاوت دارند یا خیر.

پژوهشگران توضیح می دهند:شیوع چاقی بچه ها در سراسر دنیا در حال افزایش است. چاقی دوران کودکی با چندین بیماری مزمن از جمله دیابت نوع 1 و 2 در بچه ها مرتبط است. با این حال، هرگز در رابطه با زیرگروه های اخیر دیابت بزرگسالان مورد آنالیز قرار نگرفته است. در این مطالعه، هدف پژوهشگران مقایسه اثرات مقدار بدن دوران کودکی بر خطر ابتلا به انواع مختلف دیابت در بزرگسالان بود.

برای این پژوهش، محققان آمار خلاصه ای را از ژنوم 453 هزار و 169شرکت نماینده اروپایی استخراج کردند. این مطالعه بیش از 200 جهش ژنتیکی را به عنوان شاخص مقدار بدن دوران کودکی ترکیب نموده و آنها را با انواع دیابت مرتبط کرد.

نتایج مطالعات نشان داد:سطوح بالاتر چاقی دوران کودکی با افزایش 62 درصدی خطر ابتلا به دیابت پنهان در بزرگسالان مرتبط است که این موضوع خطر را برای ابتلا به دیابت دو برابر، دیابت شدید مقاوم به انسولین سه برابر و افزایش خطر دیابت مرتبط با چاقی خفیف را هفت برابر می نماید.

مطالعات قبلی نشان داده اند:مقدار بدن دوران کودکی با دو برابر شدن خطر ابتلا به دیابت نوع 1 و 2 ارتباط نزدیک دارد. پژوهشگران می گویند: ما این یافته ها را با نشان دادن اینکه چاقی دوران کودکی یک عامل خطر برای چهار مورد از پنج زیرگروه دیابت است، به دست آورده ایم.

محققان می گویند: مطالعه آنها مکانیسم های بالقوه متفاوتی را نشان می دهد که چاقی دوران کودکی را با زیرگروه های مختلف دیابت مرتبط می نماید. با توجه به اثرات نامطلوب چاقی بر حساسیت به انسولین، ارتباط زیادی بین مقدار بدن دوران کودکی و دیابت شدید مقاوم به انسولین وجود دارد.

جالب توجه است که بچه های که سطح چاقی بالاتری داشتند، خطر بالاتری نسبت به ابتلا به دیابت خودایمنی پنهان در بزرگسالی داشتند که با کمبود انسولین معین می گردد. این پدیده را می توان با این واقعیت توضیح داد که اختلال در ترشح انسولین به طور مشترک تحت تأثیر چربی اضافی در اطراف پانکراس و مقاومت به انسولین قرار می گیرد.

پژوهشگران در خاتمه نتیجه گیری می نمایند که به جز دیابت خفیف مرتبط با افزایش سن، به نظر می رسد چاقی دوران کودکی یک عامل خطر برای ابتلا به همه انواع دیابت در بزرگسالان باشد و این امر بر اهمیت پیشگیری از چاقی در بچه ها تاکید می نماید. توضیح کامل این مطالعات و یافته های آن در مجله تخصصی Diabetologia منتشر شده است.

منبع: سیناپرس

منبع: فرادید

به "چاقی در کودکی باعث این بیماری در بزرگسالی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاقی در کودکی باعث این بیماری در بزرگسالی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید