کاهش میزان ثبت اختراعات آ مریکا برای نخسین بار

به گزارش وبلاگ بهروز، مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: بر اساس گزارش رسمی سازمان دنیای مالکیت معنوی برای نخستین بار میزان درخواست ثبت اختراعات در آمریکا نشان از کاهش دارد. در شرایطی که آمار ثبت اختراعات در سایر کشورهای دنیا رو به افزایش است.

کاهش میزان ثبت اختراعات آ مریکا برای نخسین بار

جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ بهروز، گفت: از سال 2009، برای نخستین بار میزان درخواست ثبت اختراعات در آمریکا بر اساس گزارش سازمان دنیای مالکیت معنوی کاهش را نشان می دهد. این کاهش در شرایطی است که آمار ثبت اختراعات در سایر کشورهای دنیا رو به افزایش است. سال 2009 سالی است که ایالات متحده آمریکا و تعداد زیادی از سایر کشورهای دنیا به خاطر بحران مالی و سقوط آزاد قیمت سهام در وال استریت که خود ناشی از افت بازار مسکن بود، با عظیم ترین بحران مالی 80 سال اخیر روبرو بود.

وی اضافه نمود: در سال 2018، ثبت اختراعات آمریکا 1/6 درصد کاهش داشت، در حالی که ثبت اختراعات در دنیا با بیش از 5 درصد با افزایش رو به رو بوده است.

مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: ثبت اختراعات در چین 11/6 درصد، هندوستان 7/5 درصد، کره جنوبی 2/5 درصد و سنگاپور و اداره ثبت اختراعات اروپایی 4/7 درصد افزایش داشت. حتی ثبت اختراعات در کشور هایی با درآمد کم و متوسط در سال 2018 افزایش قابل توجهی از خود نشان می دهند: پاکستان 27/8 درصد، فیلیپین 26/7 درصد، ازبکستان 17/5 درصد، مراکش 14/1 درصد و ویتنام 12/8 درصد.

مهراد اضافه نمود: سازمان آفریقایی مالکیت معنوی، سازمان منطقه ای مالکیت معنوی در آفریقا و سازمان ثبت اختراعات اوراسیا رشد بیشتری را در ثبت پتنت مشاهده نموده اند که به ترتیب 6/2 درصد، 11/2 درصد و 5/6 درصد است.

وی گفت: با وجود کاهش ثبت اختراعات در آمریکا در سال 2018، مخترعان آمریکایی تعداد زیادی از ثبت اختراعات خود را در خارج از این کشور ثبت نموده اند(230/085 درخواست ثبت اختراع).

مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در ادامه گفت: آمارهایی که از ایالات متحده آمریکا منتشر شده است نشان می دهد که پروژه ها و هزینه های نوآوری به کشور های دیگر از جمله چین منتقل شده است. ظهور چین به عنوان ابرقدرت مالی حاصل رشد سریع نوآوری در فناوری هایی است که نمود آن را می توان در درخواست های ثبت اختراعات، اعطای پتنت و اقدامات حقوقی برای حفظ و حراست از مالکیت معنوی مشاهده کرد. در مجموع، این فرایند نه تنها با مشارکت شرکت های خارجی و چند ملیتی تقویت شده بلکه اهمیت بازار چین در کسب و کارهایی که به این کشور منتقل شده است بیشتر نمود پیدا نموده است.

افزایش درخواست ثبت اختراع در چین

مهراد اضافه نمود: طی یک دهه گذشته درخواست ثبت اختراع در چین به طور شگفت انگیزی افزایش یافته است. در واقع چین نسبت به آمریکا، اروپا، ژاپن و کره جنوبی از نظر تعداد درخواست های ثبت پتنت پیشی گرفته است. در سال 2018، آمار درخواست ثبت اختراع به ترتیب از این قرار است: چین 1/542/002، آمریکا 597/141، ژاپن 313/567، کره جنوبی 209/992 و اتحادیه اروپا 174/397 درخواست.

وی یادآور شد: در همین سال، درخواست ثبت اختراع توسط شرکت های عظیم آمریکایی در چین نیز قابل توجه است: کمپانی فورد 2674، جنرال موتورز 1559 و جنرال الکتریک 744 درخواست ثبت اختراع.

مؤسس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: با توجه به میزان افزایش ثبت پتنت اداره ملی مالکیت معنوی، چین می کوشد فرایند آنالیز درخواست های جدید را به طور موثر مدیریت کند. در سال 2018، متوسط زمان آنالیز درخواست های ثبت اختراع با ارزش بالا در حدود 17/3 ماه بود که اکنون با تمهیداتی که بکار رفته است زمان حاضر به 13/8 ماه کاهش پیدا نموده است.

مهراد در خاتمه گفت: در این میان، جای تعجب نیست که چین به سرعت به یک هاب فناوری در زمینه هایی مانند هوش مصنوعی، بلاک چین، امنیت سایبری، واقعیت مجازی و اتومبیل های خود تبدیل شده است.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس

به "کاهش میزان ثبت اختراعات آ مریکا برای نخسین بار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش میزان ثبت اختراعات آ مریکا برای نخسین بار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید