کدام شرکت ها اندروید 10 را زودتر برای گوشی های خود عرضه کرده اند؟

به گزارش وبلاگ بهروز، گوگل هر ساله نسخه جدید سیستم عامل اندروید را منتشر می کند و 2019 سال اندروید 10 بود که برای اولین بار از نام یک خوراکی بهره نمی برد. در زمینه ارائه جدیدترین نسخه های اندروید، شرکت های سازنده مختلف عملکرد یکسانی ندارند و شاهد تفاوت های قابل توجهی بین آن ها هستیم.

کدام شرکت ها اندروید 10 را زودتر برای گوشی های خود عرضه کرده اند؟

اگر شما از جمله کاربران بدشانسی هستید که برای گوشی فعلی خود اندروید 10 را دریافت نکرده اید، بهتر است برای گوشی بعدی از شرکتی دست به انتخاب بزنید که در این زمینه عملکرد بهتری دارد. به همین دلیل، در ادامه به سرعت شرکت های سازنده در زمینه ارائه اندروید 10 برای گوشی هایشان می پردازیم. به احتمال زیاد جزییات چنین لیستی برای اندروید 11 هم تا حد زیادی تکرار می گردد. قبل از آغاز مطلب، باید چند نکته مهم را مطرح کنیم:

  • این رده بندی صرفا بر اساس سرعت ارائه اجرا شده است. البته در این زمینه معیارهای دیگری هم اهمیت دارند و به عنوان مثال می توانید بخش وان پلاس را مطالعه کنید.
  • شرکت ها آپدیت اندروید را در مناطق مختلف و در زمان های گوناگونی ارائه می کنند و به همین خاطر تاریخ های مطرح شده را تقریبی در نظر بگیرید.
  • همچنین در این فهرست نامی از گوگل برده نشده زیرا به صورت پیش فرض، گوشی های پیکسل اولین گوشی هایی هستند که نسخه جدید اندروید را دریافت می کنند.

اسنشال

  • اولین گوشی با نسخه باثبات اندروید 10: اسنشال فون
  • تاریخ ارائه: 3 سپتامبر 2019
  • فاصله زمانی نسبت به عرضه رسمی اندروید: 0 روز

در زمینه سرعت ارائه اندروید، هیچ شرکتی به گرد پای اسنشال هم نمی رسد. در مورد اندروید 10 این قضیه تکرار شد و اسنشال فون همزمان با گوشی های پیکسل اندروید 10 را دریافت کرد. اما در مورد این شرکت باید بگوییم که فعالیت های اسنشال متوقف شده است و این یعنی تنها گوشی برند مذکور دیگر قرار نیست هیچ آپدیت رسمی دریافت کند. به عبارتی دیگر، سال آینده شرکت دیگری در مقام اول این فهرست قرار می گیرد.

ردمی

  • اولین گوشی با نسخه باثبات اندروید 10: ردمی K20 پرو (در کشور چین)
  • تاریخ ارائه: 3 سپتامبر 2019
  • فاصله زمانی نسبت به عرضه رسمی اندروید: 0 روز

ردمی که دیگر زیرمجموعه شیائومی محسوب نمی گردد و یک برند مستقل است، در زمینه سرعت ارائه اندروید 10 توانسته رتبه دوم را از آن خود کند. با وجود اینکه ردمی K20 پرو همزمان با گوشی های پیکسل اندروید 10 را دریافت کرد، ولی از آنجایی که فقط در کشور چین سیستم عامل مذکور ارائه شد، ردمی را در رتبه دوم قرار دادیم.21 روز بعد از این تاریخ، ردمی در کشور هند این نسخه را روانه ردمی K20 پرو کرد. اگر بر این اساس رده بندی را انجام بدهیم، ردمی بعد از وان پلاس در رتبه سوم قرار می گیرد. در هر صورت ردمی نشان داده که موضوع آپدیت های اندروید برای این شرکت اهمیت زیادی دارد.

وان پلاس

  • اولین گوشی با نسخه باثبات اندروید 10: وان پلاس 7 و وان پلاس 7 پرو
  • تاریخ ارائه: 21 سپتامبر 2019
  • فاصله زمانی نسبت به عرضه رسمی اندروید: 18 روز

یکی از دلایلی که وان پلاس طرفداران زیادی پیدا کرده، به تعهد این شرکت برای ارائه نسخه های جدید اندروید برمی گردد. وان پلاس هم فقط 18 روز بعد از عرضه رسمی اندروید 10، این نسخه را برای گوشی های وان پلاس 7 و 7 پرو عرضه کرد و مورد ستایش کاربران قرار گرفت. رکورد قبلی این شرکت 46 روز برای اندروید پای بود. البته سرعت همه چیز نیست و در ابتدا اندروید 10 این گوشی ها مسائل زیادی داشت که این شرکت برنامه عرضه جدیدترین نسخه اندروید را برای مدتی متوقف کرد. به همین خاطر برای اندروید 11 این شرکت احتمالا چندان عجله نمی کند.

HMD Global (نوکیا)

  • اولین گوشی با نسخه باثبات اندروید 10: نوکیا 8.1
  • تاریخ ارائه: 9 اکتبر 2019
  • فاصله زمانی نسبت به عرضه رسمی اندروید: 36 روز

بیشتر گوشی های نوکیا از اندروید وان یا اندروید گو بهره می برند که شباهت بسیار زیادی به اندروید خالص دارند. به همین خاطر نوکیا با سرعت بالایی آپدیت های جدید اندروید را ارائه می دهد. اولین گوشی نوکیا که اندروید 10 را دریافت کرد، نوکیا 8.1 بود که یک گوشی میان رده محسوب می گردد. در حال حاضر حتی گوشی های ارزان قیمت نوکیا که در سال 2019 عرضه شده اند، از اندروید 10 بهره می برند.

ایسوس

  • اولین گوشی با نسخه باثبات اندروید 10: ایسوس ذن فون 6
  • تاریخ ارائه: 5 نوامبر 2019
  • فاصله زمانی نسبت به عرضه رسمی اندروید: 63 روز

ایسوس در سال 2019 با عرضه ذن فون 6 توانست توجهات زیادی را جلب کند که از دوربین چرخنده بهره می برد. همچنین با گذشت حدود 2 ماه از عرضه اندروید 10، این شرکت با عرضه اندروید 10 برای گوشی مذکور بار دیگر کاربران خود را شگفت زده کرد. مدتی بعد هم این آپدیت برای ذن فون 5Z ارائه شد. اما در کمال تعجب، گوشی گیمینگ ROG Phone 2 ماه ها بعد در مارس 2020 این آپدیت را دریافت کرد. همین موضوع نشان می دهد که ایسوس برای برخی گوشی های خود می تواند اندروید جدید را با سرعت بالایی ارائه کند ولی برای تعدادی دیگر چندان عجله ندارد.

شیائومی

  • اولین گوشی با نسخه باثبات اندروید 10: شیائومی می 9
  • تاریخ ارائه: 5 نوامبر 2019
  • فاصله زمانی نسبت به عرضه رسمی اندروید: 63 روز

اولین گوشی شیائومی که اندروید 10 را دریافت کرد می 9 بود که این آپدیت همراه با رابط کاربری MIUI 11 عرضه شد. با این حال، تعداد زیادی از گوشی های شیائومی MIUI 11 مبتنی بر اندروید پای را دریافت کردند. در این میان، برخی از گوشی های شیائومی که عضو پروژه اندروید وان هستند و قاعدتا باید به سرعت جدیدترین نسخه اندروید را دریافت کنند، در سال 2020 با این آپدیت روبرو شدند. همچنین می توانیم به گوشی محبوب پوکوفون F1 اشاره کنیم که در مارس 2020 اندروید 10 برای آن ارائه شده است. به همین خاطر با وجود اینکه از لحاظ فاصله زمانی نسبت به عرضه رسمی اندروید، شیائومی عملکرد مشابه با ایسوس داشته، ولی به دلیل همین اقدامات گیج کننده در رتبه بعد از آن قرار گرفته است.

هواوی

  • اولین گوشی با نسخه باثبات اندروید 10: هواوی P30 و P30 پرو
  • تاریخ ارائه: 14 نوامبر 2019
  • فاصله زمانی نسبت به عرضه رسمی اندروید: 72 روز

2019 به هیچ عنوان سال خوبی برای هواوی نبوده است زیرا در این سال تحریم های گسترده آمریکا علیه هواوی آغاز شد. به همین خاطر گوشی های جدید هواوی دسترسی به سرویس های گوگل را از دست دادند. خوشبختانه پرچم داران هواوی P30 و P30 پرو قبل از آغاز این تحریم ها عرضه شده اند و به همین خاطر از این لحاظ با مسئله ای روبرو نشدند. همچنین بعد از حدود دو ماه از عرضه رسمی اندروید 10، این گوشی ها نسخه مذکور را دریافت کردند. با توجه به اینکه خود اندروید یک سیستم عامل متن باز محسوب می گردد، این شرکت برای عرضه نسخه های جدید مسئله ای نخواهد داشت. اما در هر صورت نمی توان مشکل بزرگ فقدان سرویس های گوگل از جدیدترین گوشی های هواوی را نادیده گرفت.

آنر

  • اولین گوشی با نسخه باثبات اندروید 10: آنر 20، آنر 20 پرو و آنر ویو 20
  • تاریخ ارائه: 16 نوامبر 2019
  • فاصله زمانی نسبت به عرضه رسمی اندروید: 74 روز

با توجه به اینکه آنر زیرمجموعه هواوی محسوب می گردد، نزدیک بودن این برند به هواوی در این فهرست اصلا جای تعجب ندارد. بعد از اینکه هواوی اندروید 10 را برای گوشی های P30 عرضه کرد، گجت های آنر 20، آنر 20 پرو و آنر ویو 20 هم این نسخه را دریافت کردند. تحریم های هواوی برای آنر هم صدق می کند و اگرچه برخی از گوشی های آنر قدیمی اندروید 11 را دریافت خواهند کرد، ولی گوشی های جدید این برند هم فاقد سرویس های گوگل هستند.

سامسونگ

  • اولین گوشی با نسخه باثبات اندروید 10: گلکسی اس 10، اس 10 پلاس و S10e
  • تاریخ ارائه: 28 نوامبر 2019
  • فاصله زمانی نسبت به عرضه رسمی اندروید: 86 روز

طی سال های گذشته، سامسونگ از لحاظ ارائه نسخه های جدید اندروید به هیچ عنوان عملکرد قابل قبولی نداشت و این یکی از نقاط ضعف مهم پرچم داران گران قیمت سامسونگ محسوب می شد. با این حال، سامسونگ طی سال گذشته نشان داده که این موضوع برای این شرکت اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

به عنوان مثال باید بگوییم که سامسونگ در تاریخ 28 نوامبر 2019 نسخه باثبات اندروید 10 را ارائه کرد که حدود دو ماه زودتر از تاریخ مربوط به عرضه اندروید پای در سال 2018 به حساب می آید. در حال حاضر، تمام گوشی های گلکسی اس و گلکسی نوت عرضه شده در 2018 به بعد این نسخه را دریافت کرده اند و همین موضوع تغییر رویکرد سامسونگ را به خوبی نشان می دهد.

ال جی

  • اولین گوشی با نسخه باثبات اندروید 10: ال جی G8 (در کره جنوبی)
  • تاریخ ارائه: 2 دسامبر 2019
  • فاصله زمانی نسبت به عرضه رسمی اندروید: 90 روز

اگر بخواهیم اطلاعات موردنظر را به صورت دقیق مطرح کنیم، باید بگوییم در تاریخ 2 دسامبر 2019 اندروید 10 در کره جنوبی برای ال جی G8 ارائه شد. بیش از یک ماه بعد از این تاریخ، کاربران این گوشی در آمریکا و دیگر کشورها جدیدترین نسخه اندروید را دریافت کردند. تا حالا، بسیاری از گوشی های مهم و نه چندان قدیمی این شرکت مانند G8X، V40 و G7 اندروید 10 را دریافت نکرده اند. با وجود این مسائل، ال جی نسبت به تعدادی از برندهایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، عملکرد بهتری داشته است.

در مورد دیگر برندها چه می توان گفت؟

واضح است که در لیست های مربوط به 10 مورد برتر، فقط می توان به 10 برنده اشاره کرد. به همین خاطر برخی از این برندها در این فهرست 10 تایی دیده نمی شوند. به عنوان مثال باید به سونی اشاره کنیم که اندروید 10 را برای اکسپریا 1 و اکسپریا 5 در تاریخ 5 دسامبر 2019، فقط سه روز بعد از ال جی، عرضه کرده است. این در حالی است که سونی در فهرست رده بندی مربوط به اندروید پای در رتبه سوم قرار داشت.

همچنین باید خاطرنشان کنیم که سونی در تاریخ 15 نوامبر 2019 زمان بندی عرضه اندروید 10 برای گوشی های خود را اظهار داشت. در چنین تاریخی، شرکت هایی مانند وان پلاس و HMD Global عرضه اندروید 10 را آغاز کرده بودند. ریلمی هم در 26 نوامبر برنامه خود را در این زمینه اظهار داشت و برای نخستین بار در ژانویه 2020 این نسخه ارائه شد.

موتورولا هم در سال 2019 برای برخی از گوشی های خود اندروید 10 را عرضه کرد که البته این گوشی ها عضو پروژه اندروید وان بودند. در اواخر ماه ژانویه 2020، موتورولا برای اولین بار این نسخه از اندروید را برای یک گوشی غیر عضو پروژه اندروید وان ارائه کرد که البته در این زمان فقط برای گوشی های کشور برزیل عرضه شد.

ZTE هم در ماه ژانویه 2020 عرضه اندروید 10 برای گوشی ZTE Axon 10 Pro را آغاز کرد. در نهایت باید به اوپو و ویوو اشاره کنیم. اگرچه اوپو یکی از بزرگ ترین شرکت های سازنده گوشی های هوشمند محسوب می گردد، اما حتی یکی از گجت های این شرکت اندروید 10 را دریافت نکرده است. ظاهرا در ماه جاری یعنی مارس 2020 قرار است برخی از گوشی های این شرکت نسخه مربوط را دریافت کنند که چنین عملکردی اصلا قابل قبول نیست.

همچنین این انتقاد را می توان برای ویوو هم تکرار کرد که هیچ کدام از گوشی های این برند اندروید 10 را دریافت نکرده اند. این شرکت در دسامبر 2019 برنامه های خود را برای این موضوع اظهار داشت که سپس به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامه های موردنظر را به تعویق انداخته است.

ظهور و سقوط مهم ترین رقبای اندروید در یک دهه اخیر

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "کدام شرکت ها اندروید 10 را زودتر برای گوشی های خود عرضه کرده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام شرکت ها اندروید 10 را زودتر برای گوشی های خود عرضه کرده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید