کنفرانس خبری ظریف و لاوروف؛ از شرایط ادلب تا مانور نظامی

به گزارش وبلاگ بهروز، وزیر خارجه ایران گفت: شرایط ادلب بسیار شکننده است و لازم است همکاری ها در زمینه آرامش در ادلب و خاتمه دادن به حضور تروریست ها در ادلب ادامه یابد.

کنفرانس خبری ظریف و لاوروف؛ از شرایط ادلب تا مانور نظامی

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در مسکو حضور دارد، امروز (دوشنبه) پس از دیدار و گفتگو با سرگئی لاوروف همتای روس خود در نشست خبری مشترک به تشریح گفتگوهای اجرا شده پرداخت.

وی گفت: بسیار خوشحالم که امروز بعدازظهر در خدمت دوستان رسانه ها هستم و از این فرصت استفاده می کنم که پیشاپیش سال نو میلادی را به شما و مردم روسیه تبریک بگویم و آرزوی سالی پر از صلح، آرامش و موفقیت برای مردم جهان و مردم روسیه داشته باشم.

ظریف مطرح نمود: دوست و همکار قدیمی آقای لاوروف به صورت جامع مذاکراتی که امروز داشتیم بیان نمود ما درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی دیدگاه های مشترکی داریم.

وی با بیان اینکه روابط دوجانبه دو کشور به صورت جامع و گسترده در همه زمینه ها در حال پیشرفت است، مطرح نمود: زمینه های بیشتری برای توسعه روابط در حوزه تجارت دوجانبه، تجارت های منطقه ای، استفاده از مکانیسم اوراسیا و تجارت چندجانبه و استفاده از ارزهای ملی و جدا کردن دو کشور از وابستگی به دلار آمریکا برای تبادلات تجاری از جمله موضوعات مهمی است که درباره آن همکاری داریم. همکاری در حوزه فناوری، تکنولوژی و همکاری در حوزه های مختلف انرژی، حمل و نقل، کریدورهای مشترک زمینه های کار دوجانبه و چندجانبه را بین ایران و روسیه و همسایگان دیگرمان چه همسایگان دیگر در اوراسیا و چه سایر همسایگان.

وزیر خارجه بیان نمود: در سیستم برق با آذربایجان و روسیه همکاری داریم و همچنین در سیستم با روسیه، ارمنستان و گرجستان همکاری داریم در ترانزیت ایران، آذربایجان و روسیه همکاری بسیار خوبی دارند. حوزه های مختلفی است که نه تنها همکاری های چندجانبه خوبی ما را به هم پیوند می دهند و بسیار خوشحالیم روابط امروز ما با روسیه در بهترین شرایط تاریخی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: همکاری های بسیار خوبی برای انتها دادن به آلام مردم سوریه داشتیم و این همکاری ها به فرایند آستانه منجر شد که بتوانیم کاهش تنش در سوریه داشته باشیم و امروز به یمن همکاری های سه جانبه در آستانه توانستیم اولین فرایند سیاسی را بعد از چندین سال جنگ در سوریه شروع کنیم و کمیته قانون اساسی بسیار مهم است و امیدواریم طرفین گفتگوهای کمیته قانون اساسی کار را با جدیت و حسن نیت به پیش ببرند.ایران و روسیه در این زمینه تلاش های فراوانی کردند و به همراه ترکیه به این تلاش ها ادامه می دهیم.

شرایط ادلب بسیار شکننده است

ظریف با بیان اینکه شرایط ادلب بسیار شکننده است، شرح داد: لازم است همکاری ها در زمینه آرامش در ادلب و انتها دادن به حضور تروریست ها در ادلب ادامه یابد و ما در این زمینه با روسیه و ترکیه همکاری می کنیم.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: در موضوع یکجانبه گرایی گسترده ای که از سوی آمریکا در سطح بین المللی رواج پیدا کرده و دولت آمریکا در سطح بین المللی تلاش می کند منویات خود را بر سایر کشورهای جهان تحمیل و حتی سایر کشورها را به قانون شکنی مجبور کند، نیاز به یک همکاری گسترده وجود دارد و ایران و روسیه این کار را در قالب برجام و در سایر حوزه ها انجام دادند.

اروپا از نظر عملی اقدامی برای مقابله با تحریم های آمریکا و اجرای تعهداتشان انجام ندادند

وی همچنین گفت: موضع کشورهای اروپایی درباره برجام گرچه از نظر سیاسی عموما حمایت کردند، ولی از نظر عملی اقدامی برای مقابله با تحریم های آمریکا و اجرای تعهدات خودشان نکردند، مطرح نمود: ایران و روسیه درباره اینکه اروپا باید تعهدات خود را در برجام اجرا کند هم نظر هستند و ما این نظر را در کمیسیون مشترک به شرکای خودمان در برجام از اتحادیه اروپا اعلام کردیم.

طرح های شبیه ایران و روسیه برای امنیت در خلیج فارس

وزیر خارجه افزود: در زمینه منطقه همانطور که آقای لاوروف اشاره کرد ما دو طرح بسیار شبیه به هم درباره امنیت در خلیج فارس داریم، پویش صلح هرمز که توسط آقای روحانی در مجمع عمومی مطرح شد و طرحی که دوستان روس ما به دنبال آن هستند برای امنیت جمعی در خلیج فارس هر دو بر این مبناست که روابط در این منطقه باید براساس همکاری نه مقابله و تهدید و توسل به زور باشد و امیدواریم با مشارکت هر دو طرح را گسترش دهیم و سایر کشورهای منطقه را برای مشارکت در این طرح ها تشویق کنیم.

به گزارش فارس، ظریف با بیان اینکه بسیار خوشحالم که گفتگوهای ما با روسیه در زمینه های مختلف ادامه دارد، مطرح نمود: زمینه های همکاری بسیار زیاد است. نزدیک شدن مردم دو کشور از طریق گسترش توریسم و سایر زمینه های همکاری مشترک ایران و روسیه از موضوعاتی است که از آن استقبال می کنیم.

هشدار ظریف به اروپا

وزیر خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره برجام گفت: ایران و روسیه از ابتدای مذاکرات و اجرای برجام، موضع مشترک و همراهی در کنار چین به عنوان کشورهایی داشتند که با یک سیاست مثبت برای اجرای برجام اقدام کردند.

وی با بیان اینکه متأسفانه طرف های غربی اعتقاد داشتند می توانند با فشار و تحریم با ایران برخورد کنند، شرح داد: مردم ایران ثابت کردند که از یک طرف دنبال همکاری بین المللی هستند و از مذاکره هراسی ندارند، در جهت مذاکره آمادگی دارند که به توافق برسند و بعد از اینکه به توافق رسیدند، به تعهداتشان عمل کنند.

ظریف ادامه داد: 15 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی و پنج گزارش بعد از سر کار آمدن ترامپ و نقض برجام توسط آمریکا تصریح دارد که ایران تمام تعهداتش را با حسن نیت کامل اجرا کرده و این نشانگر این واقعیت است که مردم و دولت ایران نه تنها از تعامل استقبال می کنند، بلکه به تعهداتشان در تعامل پایبند هستند.

نمی پذیریم یک توافق فقط یک طرفه اجرا گردد

وی شرح داد: ولی ما نمی پذیریم یک توافق فقط یک طرفه اجرا گردد و فقط ایران، روسیه و چین توافق را اجرا کنند. توافق باید توسط تمام طرف ها اجرا گردد، متاسفانه آمریکایی ها رسما از توافق خارج شدند و اروپایی ها بسیاری از تعهداتشان را در چارچوب برجام و بسیاری از تعهداتی که بعد از خروج آمریکا دادند، رد کردند و تعهداتی که اروپایی ها اجرا نکردند فقط تعهداتی نیست که بعد از خروج آمریکا پذیرفتند بلکه تعهداتی است که در قالب برجام پذیرفتند و به تعهداتشان پایبند نبودند.

وزیر خارجه بیان نمود: برجام به عنوان یک توافق بسیار متین و توازن بخش بین المللی توانسته روش هایی را برای مقابله با نقض تعهدات خودش پیش بینی کند.اقداماتی که ایران در 9 ماه گذشته انجام داده در اجرای این مفاد برجام بوده و هیچکس نمی تواند در برابر این اقدامات، اقدامی کند. در حقوق بین الملل و حقوق داخلی آن چه اولین جلسه به شما یاد می دهند، این است که شما نمی توانید در برابر راه چارههای قانونی اقدام به تنبیه طرفی کنید که از راه چاره قانونی استفاده می کند.

کشورها به جای اینکه دنبال نابودی برجام باشند تعهداتشان را اجرا کنند

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی شرح داد: اتحادیه اروپا اگر خیال می کند که می تواند از جهتهایی که برجام معین کرده برای مقابله با نقض برجام، علیه ایران استفاده کند دچار یک اشتباه بزرگ شده است، به خاطر اینکه باید از این جهتها اول علیه نقض آمریکا استفاده کند و بعد علیه نقض های اروپا استفاده کند و بعد از آن نیازی نیست به ایران بپردازد چون در آن صورت ایران به اجرای کامل برجام برمی گردد و این نکته ای است که ما و روسیه بر آن اتفاق نظر داریم و همکاری می کنیم.

وی افزود: معتقدیم برجام یک دستاورد مهم جامعه بین المللی است و بهتر است کشورها به جای اینکه دنبال این باشند که برجام را نابود کنند دنبال این باشند که تعهداتشان را اجرا کنند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در رأس هیأتی شب گذشته (یکشنبه) به منظور رایزنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود وارد مسکو شد و قرار است در ادامه این سفر عصر امروز مسکو را به مقصد پکن ترک کند تا در پاسخ به دعوت وانگ یی همتای چینی با وی دیدار و گفتگو کند.

310 310منبع: خبرآنلاین

به "کنفرانس خبری ظریف و لاوروف؛ از شرایط ادلب تا مانور نظامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنفرانس خبری ظریف و لاوروف؛ از شرایط ادلب تا مانور نظامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید