عراقچی: ایران علاقه ای به احیای برجام به وسیله گام به گام ندارد

به گزارش وبلاگ بهروز، تهران (پانا) - سید عباس عراقچی رییس هیات ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام تاکید نمود ایران علاقه ای به احیای برجام به وسیله گام به گام ندارد.

عراقچی: ایران علاقه ای به احیای برجام به وسیله گام به گام ندارد

عراقچی سه شنبه شب در گفت وگو با شبکه پرس تی وی توضیح داد: گفت وگوهای تخصصی برای حذف تحریم ها و اقدامات برجامی ایران در وین ادامه دارد.

به گفته وی، مذاکره نمایندگان در وین حضور خواهند داشت تا در روز آدینه جلسه دیگری را در خصوص برجام برگزار نمایند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گفت: تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده علیه ایران باید یک باره برداشته گردد.

هجدمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیئت هایی از گروه کشورها 4+1 و همچنین ایران در وین، پایتخت اتریش برگزار گردید.

راهنمایی هیات ایرانی را عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران برعهده داشت و انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از این اتحادیه در این نشست حضور پیدا کرد.

همچنین نمایندگانی از کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نیز در این جلسه شرکت کردند.

عراقچی در گفت وگو با وبلاگ بهروز گفت، برطرف تحریم های آمریکا نخستین و اصلی ترین اقدام برای احیای برجام به شمار می رود.

معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران در ادامه اضافه نمود: ایران آمادگی دارد به محض برطرف تحریم ها و پس از راستی آزمایی، اقدامات جبرانی هسته ای خود را متوقف نموده و به اجرای کامل برجام بازگردد.

دور نخست مذاکرات پس از گذشت یک ساعت به سرانجام رسید و دو طرف توافق کردند که ادامه رایزنی ها در سطح کارشناسی پی گرفته گردد.

انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، پس از سرانجام این نشست در حساب توییتری خود نخستین جلسه را سازنده توصیف کرد و اضافه نمود: اتحاد و اشتیاق برای ایجاد یک فرایند مشترک دیپلماتیک با دو گروه متخصص در زمینه اجرای توافق هسته ای و لغو تحریم ها وجود دارد. من به عنوان هماهنگ نماینده، تماس های جداگانه خود را اینجا در وین با تمام طرف های مربوطه، از جمله ایالات متحده شدت خواهم بخشید.

روز آدینه تشکیل جلسه می دهیم

سید عباس عراقچی شامگاه امروز درباره نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در وین گفت: جلسه ای که ما امروز در وین داشتیم، در ادامه روز آدینه بود که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار گردیده بود. یک جلسه معمول سه ماهه کمیسیون مشترک بود که ما از این فرصت استفاده کردیم برای آنکه بتوانیم شاید یک راهگشایی برای احیای مجدد برجام و بازگشت آمریکا و برطرف تحریم ها انجام گردد و ایران پس از انجام راستی آزمایی به تعهداتش بازگردد.

وی با بیان اینکه تحولی که صورت گرفت، یک پیشرفت رو به جلو بود، گفت: اینکه چقدر امیدوار هستیم، بحث دیگری است. مذاکره ای که هم اکنون انجام می دهیم، فقط مذاکره با کشورهای 1+4 است. هیچ مذاکره ای با آمریکا نداریم و حتی مذاکره غیرمستقیم با این کشور هم نداریم. ما با 1+4 نشسته و گفت وگو می کنیم، چارچوب بحث را روشن می کنیم، آنها جداگانه با آمریکا صحبت می نمایند.

مذاکره نماینده ارشد هسته ای ایران ادامه داد: اینکه به چه شکل و شیوه ای صحبت می نمایند، به ما ارتباطی نداریم. به آنها صراحتا در جلسه گفتیم اینکه شما چگونه با آمریکایی ها صحبت می کنید، به ما ربطی ندارد، ما با شما طرف هستیم و با شما مذاکره می کنیم. چارچوب مورد نظر خودمان را هم با شما معین می کنیم و این شما هستید که باید با آمریکا صحبت کنید.

تشکیل دو کارگروه تحریم ها و هسته ای

عراقچی با بیان اینکه دو کارگروه تحریم و هسته ای را تشکیل داده ایم، توضیح داد: کارگروه تحریم ها قرار است مجموعه اقداماتی که آمریکا در مسئله برطرف تحریم ها باید انجام دهد، معین نمایند. کارگروه هسته ای هم مجموعه اقداماتی که باید ایران انجام دهد تا اجرای کامل برگردد را تنظیم می نماید. مجددا در کمیسیون مشترک بحث می کنیم، ترتیب و تقدم آن را معین می کنیم، نحوه راستی آزمایی را معین می کنیم و همه اینها را 1+4 با آمریکا به شکل جداگانه گفت وگو خواهد نمود و اگر به تفاهم برسیم، از این جهت عبور خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه گفت وگوهایی که انجام می گردد، گفت وگوهای فنی و حقوقی درخصوص نحوه اجرای برجام توسط آمریکا و بعد ایران است، گفت: در خصوص خود برجام هم مذاکره ای صورت نمی گیرد، چه برسد به موضوعات غیربرجامی. اینکه آمریکا و 1+4 در ذهن خودشان امیالی دارند و در آینده دوست دارند گفت وگوهای دیگری صورت بگیرد، اصلا ربطی به ما ندارد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه اضافه نمود: موضع جمهوری اسلامی ایران کاملا معین است. هیچ گفت وگویی با آنها درباره موضوعات دیگر ندارد. در مذاکرات فعلی ما هم فقط بحث درباره نحوه اجرای تعهدات برجام است و حتی برجام هم احتیاج به مذاکره ندارد چراکه مذاکرات آن قبلا صورت گرفته و تمام شده است.

عراقچی با بیان اینکه کارگروه ها کار خود را از امروز آغاز نموده اند، ابراز داشت: قرار است این کارگروه ها کار خود را تا روز آدینه ادامه دهند و ما روز آدینه، کار این کارگروه ها را در قالب کمیسیون مشترک مورد ارزیابی قرار می دهیم و اگر پیشرفتی حاصل شده باشد، ادامه خواهیم داد و اگر هم ببینیم اینها در مذاکره وقت تلف می نمایند یا اهداف دیگری دارند، طبیعی است که گفت وگوها را در همین سطح هم متوقف خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در اجرای تعهدات هم بحث گام به گام هم اصلا نداریم، مطرح نمود: همه مجموعه اقداماتی که باید انجام گردد، در یک گام که ما اسم آن را شرایط نهایی گذاشته ایم، انجام می گردد. نه اجرای گام به گام داریم و نه مذاکره مستقیم انجام می گردد و نه مذاکراتی فراتر از برجام.

مذاکره نماینده ارشد تیم هسته ای ایران با اشاره به نقش اروپا یادآور شد: اینکه اروپایی ها می توانند آمریکایی ها را مجاب نمایند، اولا ما این نقش را به اروپایی ها ندادیم بلکه با 1+4 که روسیه و چین عضو آن هستند، در حال مذاکره هستیم. اینکه می توانند آمریکا را مجاب نمایند تا به برجام برگردد و تحریم ها را برطرف کند، نمی دانم.

عراقچی اضافه نمود: باید ببینیم آیا قادر خواهند بود یا نخواهند بود. اگر توانستند، ما هم راستی آزمایی می کنیم و به برجام بازمی گردیم. اگر نتوانستند همین شرایط فعلی ادامه می یابد. ما نه اصراری داریم و نه عجله ای داریم و نه شتابی در این زمینه خواهیم کرد. منتظر خواهیم ماند، اروپایی ها، روسیه و چین در مجموعه خودشان آیا می توانند این کار را انجام دهند یا خیر.

منبع: خبرگزاری پانا

به "عراقچی: ایران علاقه ای به احیای برجام به وسیله گام به گام ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراقچی: ایران علاقه ای به احیای برجام به وسیله گام به گام ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید