آشنایی با هوش مصنوعی، هوش مصنوعی و فرآیند توسعه فردی ، هوش مصنوعی و محدودیت های کاربردی شدن آن در زندگی روزمره

به گزارش وبلاگ بهروز، هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) شاخه ای از علوم رایانه است که هدف اصلی آن شبیه سازی هوش انسانی از طریق ماشین ها و سیستم های کامپیوتری است. به عبارت دیگر، منظور از هوش مصنوعی در واقع ماشینی است که به گونه ای برنامه نویسی شده که مانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد.

آشنایی با هوش مصنوعی، هوش مصنوعی و فرآیند توسعه فردی ، هوش مصنوعی و محدودیت های کاربردی شدن آن در زندگی روزمره

وبلاگ بهروز -یکتا فراهانی: با توجه به اینکه کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره انسان ها به سرعت در حال توسعه است، اغلب کسب و کارها و صنایع در تلاش برای استفاده از آن در محصولات و خدمات خود هستند.

هوش مصنوعی تعریفی است که می تواند به تمامی ماشین ها و برنامه هایی اطلاق شود که بگونه ای همانند فکر انسان توانایی حل مسئله و یادگیری داشته باشند.

بخش نخست

نقش هوش مصنوعی در افزایش خودآگاهی انسان

توسعه فردی یا بهبود فردی (Personal Development) عبارت است از پرورش مهارت هایی که می توانند به افراد کمک کنند تا در راستای شکوفایی و رسیدن به حداکثر توانمندی های خود برنامه ریزی کنند گام های عملی بردارند؛ به عبارت دیگر، توسعه فردی فرآیندی پایدار در تمام دوران زندگی است که ما را به اهدافی که در حیطه های مختلف زندگی داریم می رساند.

این فرآیند به ویژه در زمینه اهداف حرفه ای و کاری ما می توانند از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد. از سوی دیگر، پیشرفت های اخیر در زمینه هوش مصنوعی موجب شده است تا استفاده از آن در حوزه توسعه فردی نیز مورد توجه قرار بگیرد.

تقسیم بندی های هوش مصنوعی

دکتر محمدحسین امیرحسینی، عضو هیات علمی دانشگاه شرق لندن و پژوهشگر ارشد هوش مصنوعی می گوید: هوش مصنوعی بر اساس قابلیت های خود به سه نوع اصلی تقسیم می شود. هوش مصنوعی ضعیف یا Weak AI، هوش مصنوعی قوی یا Strong AI و هوش مصنوعی فوق العاده یا Super AI که به ابر هوش مصنوعی هم معروفیت دارد.

هوش مصنوعی ضعیف روی یک کار تمرکز می کند و نمی تواند فراتر از محدودیت هایی که برای آن تعریف شده است، کاری انجام دهد. این نوع هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما بسیار رایج است و کاربردی ترین نوع آن نیز محسوب می شود. اما هوش مصنوعی قوی می تواند هر قدرت فکری و فکری را که یک انسان توانایی آن را دارد درک کند و بیاموزد.

ابر هوش مصنوعی

به گفته دکتر امیرحسینی، عموم پژوهش های اخیر محققان در راستای تلاش برای دستیابی به این نوع هوش مصنوعی و کاربردی کردن آن در زندگی روزمره انسان است.

ابر هوش مصنوعی در بعضی موارد از هوش انسان پیشی می گیرد و می تواند فرآیندهای مشخصی را حتی بهتر از انسان هم انجام دهد.

این نوع هوش مصنوعی عمومادر پروژه های آزمایشی (Experimental Projects) مورد استفاده قرار می گیرد و به دلایل مختلف به راحتی در زندگی روزمره ما قابل دسترسی نیست.

دلایل محدودیت های کاربردی شدن ابر هوش مصنوعی

این محقق ارشد هوش مصنوعی می گوید محدودیت در زیرساخت های موجود، هزینه بر بودن منابع مورد نیاز و مسائل اخلاقی که باید به درستی مورد توجه قرار گیرند از جمله عواملی هستند که فعلاً کاربردی شدن ابر هوش مصنوعی را در زندگی روزمره انسان ها محدود کرده اند. بنابراین توجه داشته باشیم صحبت ما بیشتر در مورد دو نوع اول هوش مصنوعی یعنی هوش ضعیف و هوش مصنوعی قوی است.

افزایش خودآگاهی انسان

دکتر امیرحسینی می گوید اولین چیزی که در فرآیند توسعه شخصی، هوش مصنوعی می تواند به آن کمک کند، افزایش خودآگاهی انسان است. یک سیستم مجهز به هوش مصنوعی می تواند به شما در درک سبک یادگیری ترجیحی خود کمک کند.

سیستم ادراکی (Representational System) ترجیحی شما در واقع راهی است که می توانید از طریق آن مطالب را بهتر یاد بگیرید و درک کنید و ارتباط موثرتری نیز با افراد دیگر داشته باشید.

شخصی سازی تجربیات و فرایند یادگیری

به گفته این پژوهشگر ارشد هوش مصنوعی، یکی دیگر از مواردی که هوش مصنوعی می تواند به آن کمک کند، شخصی سازی تجربیات و فرایند یادگیری شخصی است.

استفاده از مدل های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین که قدرت تشخیص بسکمک از الگوهای یادگیری فردی را دارند، می تواند به ما کمک کند تا دریابیم کدام نوع تجربه یادگیری، بهترین نتیجه را برای ما به ارمغان خواهدآورد. برای مثال در سازمان ها، هر کارمند سبک یادگیری ترجیحی منحصر به خود رادارد و با استفاده از یک روش خاص به موثرترین شکل ممکن فرآیندهای کاری را فرا می گیرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "آشنایی با هوش مصنوعی، هوش مصنوعی و فرآیند توسعه فردی ، هوش مصنوعی و محدودیت های کاربردی شدن آن در زندگی روزمره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با هوش مصنوعی، هوش مصنوعی و فرآیند توسعه فردی ، هوش مصنوعی و محدودیت های کاربردی شدن آن در زندگی روزمره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید