برف کوری: علل، درمان و نکاتی جهت پیشگیری

به گزارش وبلاگ بهروز، برف کوری عارضه ای است که به وسیله بازتابش اشعه های UV از برف و یخ ایجاد می گردد. محافظت از چشمان در برابر برف کوری، به ویژه در طول زمستان دارای اهمیت است. این مقاله در خصوص علل، علائم، درمان و پیشگیری از

برف کوری: علل، درمان و نکاتی جهت پیشگیری

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع: راسخون

برف کوری عارضه ای است که به وسیله بازتابش اشعه های UV از برف و یخ ایجاد می شود. محافظت از چشمان در برابر برف کوری، به ویژه در طول زمستان دارای اهمیت است. این مقاله در خصوص علل، علائم، درمان و پیشگیری از برف کوری نکاتی را ذکر نموده است.

برف کوری، عارضه ای است مربوط به چشم که به دلیل قرار گرفتن چشمان در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید ساطع شده از یخ یا برف ایجاد می شود. از نظر پزشکی، واژه فتوکراتیتس photokeratitis برای برف کوری بکار می رود و شبیه به سوختگی قرنیه و ملتحمه می باشد. این عارضه زمانی رخ می دهد کوهنوردان بدون استفاده از عینک آفتابی جهت محفاظت از چشم خود به کوهنوردی می فرایند. نوری که از برف منعکس می شود حاوی سطوح بالا و مضری از اشعه ماوراء بنفش می باشد. این اشعه می تواند قرنیه چشم را سوزانده و منجر به برف کوری شود. علائم آن مانند سوزش آزاردهنده، تاری دید و آزردگی چشم معمولاً در حدود شش تا دوازده ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید رخ می دهد.

برف کوری معمولاً در ارتفاعات بالاتر اتفاق می افتد، در جایی که اشعه ماورای بنفش شدیدتر می باشد. در واقع، برف منعکس نماینده خوبی است و می تواند حدود 80 درصد از اشعه ماوراء بنفش را منعکس کند. به همین خاطر، اسکی بازان و کوهنوردان چنانچه از عینک مناسب استفاده ننمایند، احتمال خطر بیشتری برای آسیب دیدگی چشمانشان وجود دارد. حتی احتمال بیشتری وجود دارد که برف کوری در منطقه ها قطب شمال و قطب جنوب رخ دهد. برف کوری بعلاوه می تواند برای هر فردی که فعالیت های بیرونی مثل پیاده روی، برف پیمایی با کفش مخصوص snowshoeing، و یا اسکی در مکانهای پوشیده از برف را انجام می دهد، رخ دهد.

علائم علائم

نقص بینایی

حساسیت به نور درخشان

تماشا هاله ای از نور

مردمک کوچک شده

پلکهای متورم و قرمزی

آب آمدن از چشم

تیک یا پریدن غیرقابل کنترل پلک و درد چشم

امکان بسته شدن چشم به دلیل تورم شدید

از دست دادن بینایی به طور موقت

سوزش چشم به گونه ای که انگار ذرات شن و ماسه و یا شیشه های شکسته شده وارد چشم شده اند.

درمان

O از لمس کردن و یا مالش چشم در طول فرایند درمان اجتناب کنید.

Oبرای جلوگیری از هر گونه آسیب بیشتر، لنزهایی که درون چشم گذاشته اید را درآورید به این جهت که چشم زودتر بهبود یابد.

O در داخل خانه و در یک اتاق تاریک بمانید.

O جهت ممانعت از ورود نور به چشمان، آنها را با پد نرم پارچه ای یا گاز پانسمان بپوشانید.

O کمپرس سرد و مرطوب را بر روی چشمان بسته بگذارید.

O از پماد تجویزی در دسترس جهت سرعت بخشیدن به بهبود استفاده نمایید.

O استفاده از قطره های اشک مصنوعی استریل و یا قطره های چشمی بی حسی ممکن است به وسیله دکتر توصیه شود.

O مسکن های بدون نسخه مانند آسپرین، استامینوفن یا ایبوپروفن ممکن است به تسکین این امر یاری نمایند.

O چنانچه این عارضه شدید باشد، به دکتر خود مراجعه کنید.

پیشگیری

O از برف کوری می توان با استفاده از عینک های محافظ پلاریزه 100٪ مسدود نماینده UV ، عینک های آفتابی منحنی wraparound sunglasses یا عینک های محافظ مخصوص توده های یخچالی glacier goggles جلوگیری کرد. این عینک ها حدود 10 درصد از نور مرئی را عبور داده و تقریباً تمام اشعه های UV را جذب می نمایند. این عینکها بایستی دارای لنزهای بزرگتر و تیره ، فیلتراسیون بیشتر نور، و پوشش یا محافظهای کناری بوده تا مانع از ورود نور از تمام زوایا به چشم شوند. عینک های محافظ مخصوص توده های یخچالی همان عینک های آفتابی هستند، اما دارای ترکیبات و ویژگی های اضافی، مانند داشتن ضمائمی در دو طرف و پایین جهت جلوگیری از ورود نور به چشم می باشند. این عینکها معمولاً با آینه و لنزهای پلاریزه شده ساخته می شوند که تیره تر از عینک آفتابی عادی هستند.

O بایستی همواره عینک های آفتابی یا عینک های محافظ برف را به چشم زد، حتی زمانی که هوا ابری باشد، به این دلیل که اشعه های UV می توانند از میان ابرها نفوذ نمایند. یک لنز تیره و یا آینه ای همواره برترین گزینه است. عینک های محافظ برف در پایینِ قسمت منحنی و نه در بالا دارای سوراخ یا هواکشی است. این امر اجازه می دهد که رطوبت از بین رفته و درنتیجه عینک های محافظ بخار نگیرند و یا یخ نبندند. آنها بعلاوه محکم در صورت جا می گیرند و اطراف را کاملاً پوشش می دهد.

O بایستی از یک کلاه یا کلاه ایمنی به همراه آفتابگیر یا نقاب استفاده کرد تا از ورود اشعه های خورشیدی از بالا جلوگیری شود.

O در موارد اضطراری، یک عینک محافظ را می توان با استفاده از یک تکه نوار، مقوا، پوست درخت یا وسایل دیگری که به راحتی در دسترسند، ساخت. آن را در قسمت بینی برش داد و دو شکاف افقی نازک در نقطه دید ایجاد نمایید به طوری که به میزان ای باشند که برای تماشا کافی است و از ورود نور به داخل جلوگیری نمایند. می توان این عینک دست ساز را با استفاده از یک ریسمان و یا نوار به خوبی در اطراف سر فرد محکم کرد تا بیشترین محافظت را فراهم سازد.

O سیاه کردن پلک ها با دوده و یا زغال می تواند برخی از اشعه های مضر UV را جذب و نور را از چشمان شما منحرف و دور سازد.

O پیش از رفتن در برف، از دکترتان بخواهید قطره های چشمی یا پمادهایی را برای برف کوری تجویز نماید.

O افرادی که از لنزهای چشمی استفاده می نمایند، می توانند از برخی مارک های لنز که با UV عالی و مواد مسدود نماینده ساخته شده اند، استفاده نمایند. با این حال، حفاظت این لنزها تنها به قرنیه و مردمک محدود می شود و نه بافت ملتحمه و یا پلک.

همواره به یاد داشته باشید که در هر زمینه ای، پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین، همواره عینک آفتابی خود را دم دست داشته باشید تا از چشمان شما در برابر اشعه UV محافظت شود.

منبع: راسخون

به "برف کوری: علل، درمان و نکاتی جهت پیشگیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برف کوری: علل، درمان و نکاتی جهت پیشگیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید