منطقه ییلاقی سوباتان ، ییلاق سرسبز شمال ایران

به گزارش وبلاگ بهروز، سوباتان یکی از زیباترین های شمال کشور است که در شهر لیسار استان گیلان واقع شده است. هوای پاک، چمنزارهای سرسبز، جنگل های انبوه، چشمه های خنک و جاذبه های طبیعی دیگر آن، باعث شده تا گردشگران زیادی از این منطقه زیبا بازدید نمایند. سفر به سوباتان تالش در فصل گرم تابستان می تواند یکی از خاطره انگیزترین سفرهای شما باشد. در این بخش به معرفی منطقه ییلاقی سوباتان و جاذبه های دیدنی آن می پردازیم. با ما در مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید...

منطقه ییلاقی سوباتان ، ییلاق سرسبز شمال ایران

سوباتان کجاست؟

سوباتان تالش ییلاق سرسبزی است که در استان گیلان و در شهر لیسار، توابع شهرستان تالش، واقع شده است. این ییلاق از لیسار 22 کیلومتر و از تالش 36 کیلومتر فاصله دارد و در بخش شمال غربی آن واقع شده است.

اطراف این ییلاق را طبیعتی بسیار زیبا احاطه نموده که از هر طرف به یکی از مجذوب نماینده ترین و دیدنی ترین منطقه ها طبیعی ایران می رسد. در شرق منطقه ییلاقی سوباتان جنگل های تالش و در غرب آن ییلاق های اردبیل را داریم. بخش شمالی منطقه ییلاقی سوباتان را نیز رودخانه لیسار و ییلاق های خطبه سرا در بر گرفته است. در بخش جنوبی سوباتان منطقه ها ییلاقی آسبومار جوکندان دیده می شود.

این طبیعت چشم نواز و فوق العاده هر بیننده ای را به سمت خود جذب می نماید. از این رو این منطقه در فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز میزبان گردشگرانی است که به تماشای طبیعت و حضور در آن علاقه مندند. اهالی شهر لیسار نیز در این فصول به سوباتان می آیند تا از آب و هوای فوق العاده آن استفاده نمایند.

تاریخچه سوباتان تالش و علت نامگذاری

اگر بخواهیم تاریخچه این ناحیه را مورد آنالیز قرار دهیم، باید بگوییم منطقه ییلاقی سوباتان دارای تمدنی کهن و تاریخی چند هزار ساله می باشد. این واقعیت با کشف گورهایی که در اطراف سوباتان پیدا شده و مربوط به هزاران سال پیش است، به دست آمده و تاریخ این ییلاق دیدنی را معین نموده است. دو گور کلان سنگی که در قوری دره و محله نومندانی ها کشف شده، نمونه هایی از آن هستند.

شاید برای شما این سوال مطرح شود که چرا این منطقه سوباتان نامیده شده است. در این مورد دو نظریه مختلف وجود دارد که در زیر به آن اشاره می کنیم:

در زبان ترکی، سو به معنای آب و باتان به معنای فروریختن می باشد. با توجه به این که در زمان بارندگی، آب باران درون حفره های که در این ییلاق وجود دارند، می ریزد، به همین علت آن را سوباتان به معنای محل فرو ریختن آب نامیده اند.

در بخش های مختلف منطقه ییلاقی سوباتان گیاه گلپر رشد می نماید. با توجه به نظریه دوم، سو در زبان تالشی به معنای گیاه گلپر و و تون به معنای محل رویش می باشد. از این رو این منطقه را سواتون یا سووتون به معنای محل رویش گلپر نامیده اند.

آب و هوای سوباتان تالش

گیلان به عنوان مرطوب ترین استان کشور، دارای آب و هوایی معتدل است و معمولا دمای زیر صفر در نقاط مختلف این استان دیده نمی شود. اما منطقه ییلاقی سوباتان به علت قرار داشتن در ارتفاعات، 1900 تا 2500 متر بالاتر از سطح دریا، تابستان هایی خنک و زمستان هایی سرد دارد. این هوای سرد تا جایی است که دامداران منطقه در فصل زمستان از این ناحیه کوچ نموده و به سمت دامنه های البرز یا حاشیه دریای خزر می روند.

جاذبه های دیدنی سوباتان تالش

آب و هوای عالی، چشمه های پرآب و زمین های سرسبز هریک به تنهایی می تواند تعطیلاتی خوب و خاطره انگیز را برای شما بسازد. علاوه بر این ها این ییلاق هچنان زندگی سنتی و قدیمی خود را حفظ نموده و همین مسئله مجذوب نمایندهیت بیشتری به آن داده است. در سوباتان گاز وجود ندارد و برق آن نیز به وسیله موتورهای برق تامین می شود. اهالی و ساکنان این منطقه نیز به دامداری مشغول بوده و به علت کوچ زمستانه ای که دارند، در چادر یا خانه های کاهگلی زندگی می نمایند. جالب است بدانید که هیچ هتل یا مسافرخانه ای در این جا وجود ندارد و گردشگران معمولا در خانه اهالی مستقر می شوند.

در این سوباتان تالش شما می توانید جاذبه های طبیعی متنوعی را مشاهده نمایید که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

چشمه کلیه سویی: یکی از معروف ترین چشمه های منطقه سوباتان تالش، چشمه کلیه سویی نام دارد. این چشمه در ورودی ییلاق سوباتان قرار داشته و خواص درمانی نیز دارد. گفته می شود آب این چشمه برای درمان بیماری های کلیوی استفاده شده و دفع ادرار را آسان می نماید.

چشمه باتمان بلاق: باتمان پرآب ترین و بزرگ ترین چشمه منطقه ی سوباتان است که در 100 متری شمال چشمه کلیه سویی واقع شده است.

غار گنج خانه: یکی از جاذبه های منطقه سوباتان است که در ارتفاعات تالش واقع شده است. بر اساس افسانه های قدیمی این غار طلسم شده و هرکسی که وارد آن شود، آسیب می بیند. از این رو تا به امروز کسی جرات وارد شدن به این غار را نداشته و به ندرت پیش می آید که کسی به این غار نزدیک شود.

آبشار ورزان: آبشار ورزان از شاخه اصلی رودخانه لیسار بوده که در روستایی به همین نام قرار گرفته است. روستای ورزان در شمال غربی سوباتان واقع شده است. اگر قصد بازدید از این آبشار را داشته باشید، از سوباتان تا ورزان حدود یک ساعت کوهپیمایی در پیش خواهید داشت.

دریاچه نئور: نئور یک دریاچه آب شیرین است که در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا واقع شده است. این دریاچه در میان یکی از دره های کوهستان بغرو قرار داشته و سه شهر تالش، اردبیل و خلخال را در اطراف خود دارد. با توجه به این که بخش عمده ای از دریاچه نئور در شهر تالش استان گیلان واقع شده، این دریاچه در تقسیمات کشوری متعلق به استان گیلان می باشد.

آبشار ماهار: یکی از آبشارهای زیبا ولی گمنام این منطقه، آبشار ماهار می باشد. این آبشار در مسیر شاخه اصلی رودخانه لیسار قرار داشته و پهنای آبریز بسیار زیبایی دارد. با توجه به این که راه ارتباطی بین ماهار و سوباتان وجود ندارد، این آبشار ناشناخته مانده و کمتر کسی از وجود آن مطلع است.

دشت گل های شقایق: یکی از دیدنی های سوباتان، گل های زیبا در رنگ های متنوع زرد ، آبی و بنفش و ... می باشد که منطقه ها مختلف این ییلاق را پر می نماید. شقایق یکی از گل هایی است که در این منطقه به وفور دیده می شود. دشت های شقایق سوباتان تصاویر فوق العاده و بی نظیری را در این منطقه به وجود می آورند که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می نماید.

پارک طبیعی و جنگلی آلچالق: جنگل های سرسبز لیسار از بخش غربی به ییلاق سوباتان می رسد. در این قسمت از جنگل بوته های آلوچه وحشی به وفور دیده می شوند. به این آلوچه ها در زبان محلی آلچالق گفته می شود. پارک جنگلی آلچالق بر روی تپه های کم ارتفاع قرار گرفته و پوشیده از چمن طبیعی می باشد. در میان انبوه درختان آلوچه، درختان جنگلی دیگری چون سیب و گلابی نیز دیده می شوند.

در این جا تعدادی از جاذبه های سوباتان را به شما عزیزان معرفی کردیم. اگر به این ییلاق سفر کردید می توانید علاوه بر این ها از دیدنی های دیگری چون بازارچه سنتی سوباتان، گودال های سنگی، دره های سرسبز و زیبا، موزه مردم شناسی عشایر، زمین اسب دوانی و … بازدید نمایید.

منبع: همگردی

به "منطقه ییلاقی سوباتان ، ییلاق سرسبز شمال ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منطقه ییلاقی سوباتان ، ییلاق سرسبز شمال ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید