بلاتکلیفی 10 ساله اهالی چند روستا در کاسه سد نرماب مینودشت

به گزارش وبلاگ بهروز، نزدیک به 9 سال از آغاز عملیات اجرایی بزرگترین پروژه سدسازی گلستان در چهل چای مینودشت می گذرد ولی هنوز شرایط جابجایی قطعی چند روستای واقع در کاسه سد از جمله جنگلده بالا مشخص نیست و روستاییان منطقه در بلاتکلیفی روزگار می گذرانند.

بلاتکلیفی 10 ساله اهالی چند روستا در کاسه سد نرماب مینودشت

به گزارش وبلاگ بهروز آنلاین به نقل از ایرنا، چند سال قبل و هنگام آغاز عملیات اجرایی سد نرماب چهل چای مینودشت به حدود 200 خانوار اهالی روستای جنگلده بالا گفته شد که از محل سکونت شان کوچ کنند و به همین دلیل پیمانکار پروژه با اعتبار تخصیصی دولت مقدمات را فراهم کرد اما به دلیل صادر نشدن مجوز ساخت وساز در محیط جدید روستاییان منطقه همچنان بلاتکلیف هستند.

علاوه بر جنگلده بالا، به اهالی روستاهای جنگلده پایین، باقرآباد، محمدزمان خان و پس پشته واقع در کاسه و حریم سد نرماب چهل چای مینودشت هم گفته شده که کوچ کنند اما از زمان آغاز ساخت سد تا به امروز فقط 65 خانوار اهالی روستای جنگلده پایین هجرت کردند.

کندی اجرای طرح کوچ روستاهای واقع در حریم و کاسه سد نرماب چهل چای مینودشت مسائل عدیده ای را برای اهالی ایجاد کرده و به گفته حمزه نجفی دهیار جنگلده بالا اکنون روستائیان بلاتکلیف روزگار سختی را سپری می کنند.

وی گفت: از زمانی که بحث احداث سد نرماب چهل چای مطرح شد و به اهالی پنج روستای واقع در کاسه و مخزن سد گفته شد که بایستی روستای خود را ترک کنند و در عوض دولت در مکان جدید برای آنها خانه می سازد و زمین کشاورزی در اختیارشان قرار می دهد، اهالی آمادگی خود را برای جابجایی اعلام کردند.

نجفی اضافه کرد: پس از موافقت روستاییان برای طرح کوچ، متولیان اجازه ساخت و ساز جدید به اهالی روستاها را ندادند، از زمان مطرح شدن طرح کوچ تا به امروز مسئولان فقط اهالی روستای جنگلده پایین را کوچ دادند و برای آنها خانه ساخته و زمین کشاورزی دادند و اهالی بقیه روستاها از جمله روستای جنگلده بالا همچنان در بلاتکلیفی بسر می برند.

وی شرح داد: بلاتکلیفی اهالی روستا در طرح کوچ سبب شده بسیاری از آنها با مسائل عدیده ای روبرو شوند از جمله اینکه برخی اهالی بچه هایشان بزرگ شده و ازدواج کردند اما امکان ساخت مسکن جدید یا توسعه مسکن کنونی خود را ندارند و یا اینکه منزل آنها بر اثر حوادث طبیعی و غیرمترقبه آسیب دیده اما متولیان برای تعمیر یا جبران خسارت به آنها تسهیلات نمی دهند.

نجفی با بیان اینکه برخی اهالی قصد دارند برای اشتغال فرزندان خود کسب و کاری مثلا واحد دامداری راه اندازی کنند اما مسئولان امر مجوز نمی دهند زیرا روستا در طرح کوچ واقع شده است، ادامه داد: مردم از تاخیر طرح کوچ روستا خسارت زیادی متحمل شدند و بهتر است مسئولان که بارها مطالبات اهالی را به آنها منعکس کرده ام، با تامین اعتبار مورد نیاز جلوی این خسارت ها را گرفته و مردم را هم از بلاتکلیفی خارج کنند.

وی با قدردانی از تلاش های مسئولان شرکت آب منطقه ای گلستان برای احداث و به ثمر رساندن سد نرماب چهل چای مینودشت، گفت: مردم روستاهای طرح کوچ هیچ درخواستی از دستگاه های مسئول به جز اجرایی شدن مصوباتی که برای طرح کوچ تصویب کردند، ندارند.

محمدرضا قره جانلو، بخشدار مرکزی مینودشت هم گفت: مردم چهار روستای واقع در کاسه و مخزن سد که حدود هزار و 200 خانوار می شوند و در طرح کوچ قرار دارند، همواره نسبت به بلاتکلیفی خود گله مند هستند و ما هم موظف به انتقال مطالبات مردم به مسئولان و تسریع در عملیات اجرایی سد نرماب چهل چای هستیم.

فرماندار مینودشت هم اظهار کرد: بحث جابجایی روستاهای واقع در حریم و کاسه سد نرماب چهل چای چند سال قبل از آغاز عملیات اجرایی، همواره یکی از مطالبات جدّی اهالی بوده است.

سیدرضا طباطبایی افزود: موضوع جابجایی روستای جنگلده بالا و تسریع در عملیات اجرایی سد نرماب چهل چای از چند روز پیش در جلسه ای مورد بررسی مجدد قرار گرفت و قرار است بزودی با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گلستان رسیدگی شود.

در همین پیوند مدیر اجرایی سد نرماب چهل چای مینودشت اظهار کرد که مبلغ 300 میلیارد ریال اعتبار برای جابجایی روستای جنگلده بالا از روستاهای واقع در مخزن این سد تخصیص یافته و بزودی صرف خرید زمین و اجرای زیرساخت های آن می شود.

مهدی ضیایی اظهار کرد: این میزان اعتبار با پیگیری اجرا شده اسفند سال گذشته تخصیص یافت که به سبب شیوع ویروس کرونا کار خرید زمین، نقشه کشی و اجرای زیرساخت های آن از جمله معابرکشی، اجرای شبکه آب، برق، گاز و مخابرات ازسوی پیمانکار به تاخیر افتاد.

وی در روزهای آینده این اقدامات آغاز می شود، افزود: برای جابجایی روستای جنگلده بالا و ساخت خانه مورد نیاز اهالی در مجموع 800 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که تا به امروز 300 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

ضیایی یادآور شد: برای احداث سد نرماب چهل چای مینودشت می بایست پنج روستا واقع در حریم و مخزن سد با اولویت جابجا شوند و تا به امروز فقط روستای جنگلده پایین جابجا شده و روستای جنگلده بالا در اولویت دوم قرار داشت که در صورت اختصاص بقیه اعتبار مورد نیاز بزودی اجرایی می شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر جابجایی پنج روستا برای خرید 580 هکتار زمین مورد نیاز مخزن سد نرماب چهل چای مینودشت، در مجموع نیازمند تامین اعتبار چهار هزار و 900 میلیارد ریال هستیم و هرچه در تامین این اعتبار تاخیر ایجاد شود به سبب تورم سالانه و افزایش قیمت ها و دستمزدها، به هزینه ها اضافه خواهد شد.

مدیر اجرایی سد نرماب چهل چای مینودشت یادآور شد که در زمان آغاز عملیات اجرایی این سد، هزینه مورد نیاز برای جابجایی پنج روستا و خرید 580 هکتار زمین در مجموع 700 میلیارد ریال بود اما این رقم با فهرست بهای سال 98 به چهار هزار و 900 میلیارد ریال افزایش یافته که تا به امروز فقط 500 میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

ضیایی گفت: اکنون راه دسترسی مردم روستای جنگلده بالا، برای عملیات اجرایی بدنه سد نرماب چهل چای مزاحمت ایجاد کرده و با وجود اینکه هشت کیلومتر راه جایگزین برای آنها و دیگر روستاهای منطقه آسفالت شده اما آنها معتقدند تا تکلیف جابجایی روستا و احداث خانه ها مشخص نشود، از جاده جدید که حدود چهار کیلومتر جهت آنها را دورتر می کند، استفاده نمی کنند.

وی گفت: مسئولان شهرستان مینودشت بایستی رایزنی بیشتری با اهالی این روستا داشته باشند تا عملیات اجرایی بدنه سد نرماب با مشکل روبرو نشود. امیدواریم با تخصیص کامل اعتبار مورد نیاز برای جابجایی روستای جنگلده بالا، مشکل اهالی رفع شود.

ضیایی همچنین گفت: در قانون بودجه امسال مبلغ هزار میلیارد ریال برای ادامه عملیات اجرایی سد نرماب چهل چای مینودشت که 78 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، پیش بینی شده ضمن اینکه در سال 98 هم از منابع مختلف ملی و استانی در مجموع هزار و 780 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته بود.

عملیات اجرایی سد نرماب چهل چای از سال 1390 با اعتبار اولیه چهار هزار میلیارد ریال که 85 درصد آن فایناس داخلی و ازسوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و 15 درصد نیز سهم اعتباری دولت پیش بینی شده، بر روی سه رودخانه نرماب، چهل چای و خرمالو شهرستان مینودشت واقع در شرق گلستان آغاز شد.

این سد بزرگ از نوع خاکی همگن به ارتفاع 60 متر، عرض تاج سد 10متر و طول تاج آن 807 متر و نیز حجم کل مخزن 125 میلیون متر مکعب ازسوی وزارت نیرو و پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیا با هدف تامین آب شرب چهار شهرستان و 130 روستای واقع در شرق گلستان با جمعیت تقریبی 555 هزار نفر و نیز آب مورد نیاز 24 هزار هکتار اراضی زراعی بخش کشاورزی منطقه در حال ساخت است.

کنترل و ذخیره سیلاب های فصلی، توسعه و بهبود کشاورزی در اراضی تحت پوشش، استفاده صحیح از منابع آب زیرزمینی و تلفیق آن با آب سطحی و همچنین توسعه صنعت گردشگری از دیگر اهداف احداث سد نرماب چهل چای شهرستان مینودشت است که حجم آب قابل تنظیم آن حدود 192 میلیون متر مکعب می باشد.

شهرستان مینودشت با افزون بر 80 هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.

اقتصاد گلستان روستامحور و بر پایه کشاورزی است ضمن اینکه بر خلاف بیشتر استان های ایران، نیمی از جمعیت 1.9 میلون نفری استان هنوز در روستاها زندگی می کنند که اهمیت روستا و روستانشینی را در این خطه شمالی می رساند.

منبع: همشهری آنلاین

به "بلاتکلیفی 10 ساله اهالی چند روستا در کاسه سد نرماب مینودشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلاتکلیفی 10 ساله اهالی چند روستا در کاسه سد نرماب مینودشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید