تاثیر حامیان مالی یک رسانه در جهت گیری اخبار آن

به گزارش وبلاگ بهروز، کارشناس سواد رسانه ای گفت: برای تشخیص صحت محتوایی پیغام باید بتوانیم سواد رسانه ای داشته باشیم و از آن استفاده کنیم.

تاثیر حامیان مالی یک رسانه در جهت گیری اخبار آن

لیلا وصالی کارشناس سواد رسانه ای در رابطه با مهارت های صحت سنجی محتوا های رسانه ای منتشر شده در رسانه ها گفت: برای شناسایی و صحت سنجی پیغام هایی که در رسانه ها منتشر می شوند، مهارت های بسیاری وجود دارند که باید آن ها را بیاموزیم. در گذشته اندازه اطلاعاتی که در اختیار مردم قرار می گرفت بسیار کم و محدود بود و در نتیجه در عرضه اطلاعات رقابت وجود داشت، اما اکنون ما در نسل فراوانی اطلاعات وجود دارد و به همین علت آن چه اهمیت بسیاری دارد اقتصاد توجه است.

وصالی ضمن اشاره به لزوم داشتن سواد رسانه ای برای تشخیص صحت محتوای پیغام رسانه ها ادامه داد: اقتصاد توجه به معنای آن است که هر فردی که بتواند توجه افراد بیشتری را به خود جلب کند مبانی مالی خود را افزایش داده است. در این عصر برای تشخیص صحت محتوایی پیغام باید بتوانیم سواد رسانه ای داشته باشیم و از آن استفاده کنیم. ما در ابتدا باید از خود بپرسیم چه فردی، با چه هدفی، برای کدام مخاطب، با استفاده از چه ابزار هایی و با هدف چه نوعی از اثرگذاری در جامعه یک پیغام را به اشتراک گذاشته است.

بیشتربخوانید

وی اضافه نمود: بعلاوه چند نکته در خصوص تقویت دیدگاه انتقادی درباره پیغام های رسانه ای وجود دارد که باعث می گردد بتوانیم محتوای دروغین را تشخیص دهیم. به طور کلی با رشد رسانه ها و فناوری ها راستی آزمایی و صحت سنجی محتوا بسیار سخت می گردد.

او گفت: ما باید بتوانیم فهم و شرایط مناسبات یک پیغام را بشناسیم؛ برای مثال باید بدانم یک رسانه از چه منابع مالی استفاده می نماید و پشتوانه آن کجا است. رسانه ها نمی توانند چیزی بر ضد منافع صاحبان رسانه بیان نمایند در نتیجه ما باید به این موضوع توجه کنیم که آیا ما منافع مشترکی با صاحبان رسانه مورد نظر داریم یا اینطور نیست.

این کارشناس سواد رسانه ای گفت: معمولا تمام پیغام های ارسال شده به سمت ما مناسبات مالی خود را دارند؛ برای مثال سریال هایی که به دست ما می رسند نیز از تبلیغات خود برخوردارند و رد و بدل مالی داشته اند. حتی پیغام هایی که در آن ها از خواص یک دارو یا گیاه گفته می شوند نیز می توانند اهداف مشخصی داشته باشند.

وصالی ادامه داد: ما بعلاوه باید بفهمیم که پیغام های ارسال شده چه سبک زندگی و ارزش هایی را به ما منتقل می نمایند و آیا این ارزش ها با سبک زندگی ما همخوانی دارند یا بر ضد آن ها هستند. ما برای داشتن درک بیشتر از این مسئله باید شناخت خوبی از ارزش های خود داشته باشیم. پیغام ها معمولا از نظر زیبایی سطح بالایی دارند تا بتوانند توجه مخاطبان را جلب نمایند و به همین علت با داشتن شناخت درست از سبک زندگی خود می گردد جلوی تاثیرگذاری این پیغام ها را گرفت.

او ادامه داد: کسانی که فراسوی مرز های ایران هستند اخبار را به صورت دست دوم دریافت می نمایند و به همین علت شایعات در خارج از کشور بیشتر رشد پیدا می نمایند و شنیده می شوند. این اخبار معمولا به وسیله افرادی به کشور های خارجی انتقال داده می گردد که آموزش خبرنگاری ندیده اند و در نتیجه اخبار خود را صحت سنجی نکرده اند.

منبع: فارس

وبلاگ بهروز وب گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تاثیر حامیان مالی یک رسانه در جهت گیری اخبار آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر حامیان مالی یک رسانه در جهت گیری اخبار آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید