جست وجوی اختراعات داخلی با جستجوگر دانش بنیان محقق شد

به گزارش وبلاگ بهروز، جست وجوی ساده اختراعات ایرانی با پلتفرم ایجاد شده به وسیله یک شرکت فناور داخلی محقق شد.

جست وجوی اختراعات داخلی با جستجوگر دانش بنیان محقق شد

همیشه احتیاج به یک مرجع جامع برای رصد اختراعات داخلی به وسیله پژهشگران ایرانی احساس می ­شد. اکنون جستجوگر دارایی فکری با نام دارکوب، ابزاری برای جستجوی پتنت های داخلی است.

این پایگاه جستجو، مدتی است با هدف تجمیع و رصد دارایی های فکری ثبت شده در ایران آغاز به کار نموده و امکان جستجوی دقیق، سریع و راحت در میان این داده های ارزشمند مالکیت صنعتی را برای کاربران فراهم نموده است.

این پلتفرم با حمایت کانون پتنت ایران و صندوق نوآوری و شکوفایی ایجاد شده است.

ثبت میلیون ها درخواست تازه

یکی از مشخصه های مهم کسب وکارهای امروزی، نقش کلیدی و اثرگذار نوآوری و فناوری در پیشی گرفتن از رقبا و موفقیت در بازار است. در این میان، نوآوری احتیاج به محافظت دارد و این مهم به وسیله سیستم های مالکیت فکری و به طور خاص سیستم پتنت انجام می گیرد.

استقبال فزاینده از این سیستم، ثبت میلیون ها درخواست تازه را در هر سال در پی داشته و به شکل گیری یک منبع ارزشمند و استراتژیک از دانش فنی و تجاری منجر شده است. با این وجود، جستجو در میان خیل بزرگ اسناد ثبت اختراع و اطلاعات موجود در آن ها، به نوبه خود کاری سخت و پیچیده است. پلتفرم های جستجوی پتنت به میدان وارد شده و به یاری مخترعان، فناوران و نوآوران می شتابند.

در حال حاضر، طیف وسیعی از این پلتفرم های تخصصی و پایگاه های داده پتنت وجود دارند که از آن جمله، می توان از پایگاه های تخصصی دفاتر ملی مالکیت فکری و بعضی سیستم های منطقه ای و بین المللی پتنت اسکوپ و نیز پلتفرم های سفارشی سازی شده به وسیله شرکت های خصوصی گوگل پتنتز و اربیت نام برد.

ایران هفتمین کشور برتر ثبت اختراع داخلی

یکی از چالش های زیست بوم نوآوری در ایران، بی توجهی به احتیاج مخترعان و فناوران برای دسترسی آسان به اسناد ثبت اختراعات داخلی است. بنا به گزارش شاخص جهانی نوآوری 2021، ایران از منظر فعالیت های ثبت اختراع داخلی، با هفت پله صعود نسبت به سال قبل، در رده هفتم کشورهای برتر قرار گرفته و این مسئله، نشان دهنده تعداد زیاد و در عین حال رو به رشد تقاضانامه های ثبت اختراع در کشور است.

در چنین شرایطی، از آنجا که رصد اختراعات و تحلیل دقیق و هوشمندانه آن ها، در گروی جستجو و شناسایی برترین و مرتبط ترین اسناد ثبت اختراع است، جستجوی پتنت های داخلی به امری استراتژیک مبدل شده است که به یک پایگاه جستجوی کارآمد و قدرتمند احتیاج دارد. این جستجوگر دارایی های فکری، بر مبنای همین احتیاج پیشرفته و در پی پوشش دادن به احتیاجهای مخاطبین مختلف است.

این پلتفرم، با جمع آوری، طبقه بندی، تحلیل و ارائه متنوع اطلاعات، احتیاج پژوهشگران و فناوران را در مورد دسترسی به اطلاعات افشا شده در حوزه مالکیت صنعتی برآورده می نماید.

این پایگاه، امکان جستجوی اختراعات ثبت شده را در ایران بر اساس گزینه های مختلفی هم­چون موضوع اختراع، مخترع، مالک، خلاصه، طبقه بندی، شماره اظهارنامه و شماره ثبت، به صورت انفرادی یا ترکیبی فراهم می نماید، فیلتر کردن جستجوها بر اساس گزینه هایی هم­چون شرایط اعتبار و بعلاوه دارا بودن حق تقدم، از دیگر مواردی است که در این پایگاه داده در دسترس قرار گرفته است.

دامنه فعالیت ­های این موتور جستجو تا جایی پیش رفته که تا به امروز تعداد 1037 اختراع از مالکان حقیقی، 162 اختراع از دانشگاه­ ها، 121 اختراع از شرکت­ ها و 52 اختراع از پژوهشگاه ­ها به ثبت رسانده است.

موتور جستجوی دارایی های فکری دارکوب برای حمایت از شرکت های دانش بنیان، امکانات ویژه ای نیز برای این شرکت ها در نظر گرفته است، بعلاوه این پلتفرم، با فراهم کردن امکان ارسال پیغام به مخترعان و مالکان پتنت ها، ایجاد بستر مناسب برای همکاری های پژوهشی و تجاری سازی را دنبال می نماید.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "جست وجوی اختراعات داخلی با جستجوگر دانش بنیان محقق شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جست وجوی اختراعات داخلی با جستجوگر دانش بنیان محقق شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید