خودرو بی کیفیت = توقف فراوری خودرو

به گزارش وبلاگ بهروز، اسفند سال 1395 سازمان ملی استاندارد ایران، از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از 55 به 85 مورد اطلاع داد. مقرر شد که تا دی ماه سال 1397، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به 85 مورد افزایش یابد. اما فروردین ماه سال 1400، شریعتی رئیس وقت سازمان ملی استاندارد، از تعلیق 9 مورد استانداردهای 85 گانه به علت مسائل ناشی از تحریم ها اطلاع داد.

خودرو بی کیفیت = توقف فراوری خودرو

لازم به ذکر است که در پی تصادف زنجیره ای 50 خودرو در محور بهبهان، اسلام پناه در دی ماه سال گذشته، شریعتی گفته بود که استاندارد، کف کیفیت است و همه کیفیت نیست. اما همان هم رعایت نمی گردد و خودروسازان به بهانه ها و در برهه های مختلف، مثلا به بهانه تحریم ها، از رعایت آن ها سر باز می زنند.

کاهش آلودگی هوا، ایمنی سرنشین ها و عابران پیاده، ایمنی سایر خودروها در خیابان و جاده ها، کاهش تصادفات رانندگی ناشی از عدم استاندارد بودن قطعات و… همگی، از جمله مواردی است که رعایت استانداردهای 85 گانه را بیش از پیش مهم جدی می نماید.

نگاهی به استانداردهای مشخص شده برای فراوری و عرضه خودروها، نشان می دهد جهت خودروسازی ها در رعایت استانداردهای بین المللی به ویژه در کشورهای در حال توسعه و فراوری انبوه خودروهای رده میانه، با چالش هایی همراه است.

این جهت برای کشوری همانند ایران که هم در فراوری قطعات خودرو تبحر دارد و در فراوری بعضی قطعات به خودکفایی رسیده است و هم طراحی پلتفرم و خودروسازی را تجربه نموده است تا حدی ممکن و از بعدی دیگر مشکل است؛ چرا که تحریم های بین المللی علیه ایران به ویژه صنعت خودروسازی تا حدی جهت را برای خودروسازان پیچیده نموده است.

معصومه پاشائی بهرام در تشریح کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره رعایت استانداردهای 85 گانه در صنعت خودرو، شرح داد:

در نخستین جلسه شورای عالی استاندارد، رعایت استانداردهای 85 گانه تصویب شد در حالی که پیش از این، استانداردهای مذکور 2 بار تعلیق شده بود؛

رعایت استانداردهای 85 گانه، موجب توقف خط فراوری خودروهایی مانند تیبا، سمند و… شد و در آینده موجب ارتقای کیفیت در خودروها می گردد.

وی با بیان این که اعضای کمیسیون صنایع و معادن بر ضرورت ارتقا کیفیت خودروها تاکید داشتند، اضافه کرد: به گفته اعضای کمیسیون، استانداردها باید در تمامی خودروهای فراوریی رعایت گردد و در این حوزه نباید با خودروسازان مماشات گردد تا خودروسازان ملزم شوند کیفیت خودروهای خود را افزایش دهند.

البته باز هم باید منتظر ماند و دید که آیا خودروسازان این استانداردها را به طور کامل رعایت خواهند کرد یا به بهانه های مختلف از آن سرباز می زنند.

***

اخبار روز خودرو را در بلاگ وبلاگ بهروز بخوانید.

***

جدیدترین آگهی های خودرو
منبع: بلاگ دیوار

به "خودرو بی کیفیت = توقف فراوری خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودرو بی کیفیت = توقف فراوری خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید