دایره کنترل چیست و چگونه می توانیم آن را توسعه دهیم؟

به گزارش وبلاگ بهروز، آیا تا به امروز محاسبه نموده اید که زمانی که روی مسائلی که هیچ کنترلی روی آن ها ندارید فکر کردید، چه قدر بوده است؟ فقط تصور کنید که مانند باغبانی فکر می کنید که تمام تلاشش را برای پرورش گیاهان انجام می دهد و سایر موارد را به دست طبیعت می سپارد. در این صورت تغییرات بسیار مثبتی روی زندگیتان اعمال خواهد شد. در صورتی که می خواهید احساس ضعف و ناتوانی را کنار گذاشته و کنترل زندگی خود را دوباره به دست بیاورید، حتما ادامه مطلب را مطالعه کنید؛ زیرا مفهوم دایره کنترل و مزایایی که به همراه دارد را معرفی نموده ایم.

دایره کنترل چیست و چگونه می توانیم آن را توسعه دهیم؟

دایره کنترل چیست؟

کتاب هفت عادت مردمان موثر از استفان کاوی از این شیوه تفکر الهام گرفته که تمرکز باید به صورت کامل روی دایره کنترل باشد. به گفته کاوی همه مسائل در یکی از این دو دسته قرار می گیرند:

  • دایره نگرانی؛ هر چیزی که فرد را دچار نگرانی و مشکل می سازد و فرد تاثیری بر این مسائل ندارد را نشان می دهد.
  • دایره تاثیر؛ هر چیزی که می توانیم کنترل کنیم یا بر آن اثر بگذاریم را نشان می دهد. دایره تاثیر فرد اغلب درون دایره کنترل قرار گرفته است و ناحیه ای را نشان می دهد که نگران آن هستید اما نمی توانید آن را تغییر دهید.

به خاطر داشته باشید تنها چیزی که می توانید کنترل کنید میزان کوششتان است.

انرژی خود را کجا باید متمرکز کنیم؟

این مدل به ما یاری می نماید که بدانیم زمان و انرژیمان را کجا متمرکز کنیم. دایره درونی شامل دایره تاثیر و دایره بیرونی شامل دایره نگرانی است. هنگامی که دایره تاثیر بزرگ تر می شود، دایره نگرانی در آن غرق می شود. همین طور برعکس، هنگامی که دایره نگرانی بزرگ می شود دایره تاثیر در آن غرق می شود.

متمرکز کردن انرژی روی چیزهایی که می توانیم تغییر دهیم، اثرات سازنده تری روی زندگی خواهند داشت. این کار دایره تاثیر را گسترده تر می سازد، اما هنگامی که انرژی خود را روی چیزهایی که تحت کنترلتان نیست متمرکز می کنید دایره تاثیر را در دایره نگرانی غرق می کنید.

علت این مسئله این است که فکر کردن به چیزهایی که هیچ کنترلی روی آن ها ندارید، هدر دادن زمان است. شما زمان، انرژی و آرامش فکری خود را صرف مواردی از این قبیل می کنید و هیچ گاه میزان کافی از آن ها را برای تمرکز روی جنبه های مثبت زندگی شامل رشد و پیشرفت، امیدواری و اعتماد به نفس نخواهید داشت. علاوه بر این در ادامه متوجه خواهید شد که دیگران از تعامل با فردی که مدام در حال صحبت کردن از مسائل زندگی است اجتناب می نمایند.

اما راه چاره این موضوع چیست؟ باید انرژی خود را روی چیزهایی که تحت کنترلتان هستند متمرکز کنید. چیزهایی که می توانید روی آن ها اثر بگذارید. در صورتی که زندگی رضایت مندی می خواهید باید توجه خود را روی این موارد متمرکز کنید. روی چیزهایی که می توانید کنترل کنید کار نموده و نگران چیزهایی که تحت کنترل تان نیستند، نباشید.

افرادی که دایره تاثیر بزرگی دارند به عنوان افراد تاثیرگذار مثبت در نظر گرفته می شوند. بعلاوه در صورتی که چرخه تاثیر کوچکی داشته باشید به عنوان فردی که اثرات منفی بیشتری دارد دیگران از شما دوری می نمایند.

دایره نگرانی، تاثیر و کنترل

بیایید نگاه عمیق تری به درک این موضوع با مطالعه سه دایره داشته باشیم:

  • دایره نگرانی
  • دایره تاثیر
  • دایره کنترل

بیایید مطلب را با چیزی که برای یک فرد مهم است شروع کنیم. این مورد مهم با عنوان دایره نگرانی شناخته می شود و همه سه ناحیه بزرگ را در برمی گیرد.

دایره نگرانی

دایره نگرانی شامل هر مسئله خارجی از جمله جنگ، سیاست، بیماری واگیردار و مسائل آب و هوا است. این دایره شامل عواملی است که ممکن است یک فرد از آن ها تاثیر بگیرد یا آن ها را کنترل کند.

دایره تاثیر

از آن جایی که انسان ها مخلوقات اجتماعی ای هستند، دایره نگرانی فرد می تواند تحت تاثیر دیگران قرار بگیرد. این همان دایره تاثیر است و به کیفیت ارتباط و گفتگوهای افراد با دیگران مربوط می شود. رفتار تیمی که در آن مشغول به کار هستید، فرهنگ کاری شرکت و جنبه های ارتقای شغلی همه این ها مثال هایی از دایره تاثیر هستند. ممکن است درباره ساعت های کاری طولانی نگران باشید که این مربوط به دایره نگرانی است، اما اینکه چگونه می تواند بار کاری خود را کاهش دهید در دسته دایره تاثیر قرار می گیرد.

دایره تاثیر یک ابزار عالی برای جهت دهی موثر زمان و انرژی است که پتانسیل بهبود کارایی، پیشرفت شخصی و لذت بردن بیشتر از زندگی را دارد.

دایره کنترل

دایره کنترل شامل چگونگی پاسخ فرد به موقعیت های خارجی است. افکار، نگرش ها و اشتیاق ها چیزهایی هستند که دایره کنترل را تشکیل می دهند. این ها همان چیزهایی هستند که قدرت کنترل آن ها را دارید. کنترل به چیزی باز می شود که با تصمیم فرد به صورت مستقیم و بدون توجه به موافقت یا مخالفت دیگران اتفاق می افتند. دایره کنترل با خود ما و خود مطلع ما در ارتباط است.

کنترل به صورت جدایی ناپذیری با تصمیم مطلعانه گره خورده است. در واقع کنترل به معنای مطلعی به همراه تصمیم است و در نتیجه فرد تنها می تواند بر قسمت هایی از زندگی خود که از آن ها مطلع است کنترل داشته باشد. اغلب افراد بدون تامل مطلعانه درباره رفتار، الگوهای رفتاری فرسوده و قدیمی را اجرا می نمایند؛ زیرا بسیاری از کارهایی که انجام می دهند از روی عادت است.

رفتار و عمل به این شیوه به این معنا است که خارج از کنترل فوری خود عمل می کنیم. این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که عادت ها فراتر از رفتارهای جسمی ساده هستند بعلاوه می توانند شامل دیدگاه و تفسیر ما از محیط پیرامون هم باشند. بنابراین، هر چقدر خودمطلعی بیشتری داشته باشیم توانایی تحت کنترل گرفتن رفتارهایمان بیشتر می شود.

چرا دایره کنترل مهم است؟

تمرکز کردن روی دایره کنترل باعث می شود روان سالم تری داشته باشیم. به عبارت دیگر، هنگامی که زندگی خود را فقط متمرکز بر چیزهایی که تحت کنترلتان هست قرار دهید حال روحی بهتری خواهید داشت. همه افراد باید از دایره نفوذ و تاثیر خود مطلع باشند و زمان قابل قبولی را در آن سپری نمایند. بعلاوه باید به افراد و مجموعه هایی که به صورت روزانه با آن ها در ارتباط هستیم توجه بسیار زیادی داشته باشیم.

از سوی دیگر دایره نگرانی باید نادیده گرفته شود. باید قبول کنیم که هیچ کنترلی روی آن نداریم. البته گفتن این موضوع بسیار ساده تر از انجام دادن آن است. داشتن این فکریت به تنهایی برای مقابله با نگرانی ها کافی نیست. این قانون خوبی است که در بسیاری از جنبه های زندگی باید آن را رعایت کنیم. چه رویکردی از این بهتر که زمان کمتری را صرف کارهایی که روی آن ها کنترلی نداریم نموده و بهره وری بیشتری داشته باشیم.

در ادامه دلایلی که مهم بودن دایره کنترل را شرح می دهند را بیان نموده ایم:

1. فکریت واکنش گرا در مقابل فکریت واکنش پذیر

افراد واکنش گرا (افرادی که دوست دارید با آن ها تعامل داشته باشید) همواره در پی افرادی هستند که دایره تاثیر بزرگتری داشته باشند. این در حالی است که افراد واکنش پذیر در پاسخ به رویدادهای خارجی دچار افکار منفی می شوند. داشتن فکریت واکنش گرا اهمیت بسیار زیادی برای بهبود تمرکز و بهره وری و ایجاد روابط بزرگتر دارد.

افراد واکنش گرا (افرادی که دوست دارید با آن ها تعامل داشته باشید) همواره در پی افرادی هستند که دایره تاثیر بزرگتر و بالاتری دارند. آن ها از افرادی که منفی باف هستند دوری می نمایند. شناختن دایره تاثیر خود بسیار مهم است و تغییرات ضروری بسیاری را در راستای جذب موارد مثبت در زندگی به همراه دارد.

افراد واکنش گرا از افرادی که فکریت منفی دارند دوری می نمایند. شناخت نوع دایره تاثیر خود و انجام تغییرات لازم در دیدگاهی که نسبت به زندگی دارید برای جذب چیزهای خوب در زندگی ضروری است.

2. تقویت تمرکز و بهره وری

هنگامی که بدانید باید روی چه چیزهایی متمرکز شوید به صورت اتوماتیک نگرانی هایتان کاهش پیدا می نمایند. در این فرایند بعلاوه بهره وری بیشتری خواهید داشت، زیرا دیگر نگران چیزهایی که تحت کنترلتان نیستند نخواهید بود. افزایش تمرکز یکی دیگر از مزایای استفاده از دایره کنترل است. زیرا توجه و تمرکزتان معطوف به چیزهایی که تحت کنترلتان است و می توانید تغییر دهید باقی خواهد ماند. بنابراین کارایی و بهره وری بیشتری در همه جنبه های زندگی خود خواهید داشت.

3. بهبود حال روحی

هنگامی که این فرایند بهبود تدریجی را شروع می کنید سخت ترین کار فکر کردن به موقعیت های مبهم و نامعین است. فکر شما به بازسازی بدترین سناریوها ادامه داده و باعث ایجاد احساس بد در شما می شود. این دقیقا همان جایی است که باید به داشتن برنامه عملیاتی درباره چیزهایی که قابل کنترل هستند فکر کنید. انجام کار سازنده احتیاجمند تمرکز روی آن کار و شکستن چرخه و دایره است. این کار بعلاوه به از بین بردن تنش با انجام فعالیت های فیزیکی یاری می نماید. بزرگترین مزیت نگرانی کمتر، شادمانی بیشتر است.

چگونه دایره کنترل را در زندگی خود اعمال کنیم؟

پس از یادگیری همه چیزها درباره دایره های کنترل، نگرانی و تاثیر متوجه خواهید شد چگونه آن را در زندگی خود پیاده سازی کنید؟ داشتن اطلاعات و مطلعی درباره جنبه های مختلف زندگی بسیار مفید است، زیرا از قبل آماده برخورد با موقعیت های مختلف زندگی خواهید بود.

هنگامی که دچار احساس نگرانی درباره رویدادهای خارجی زندگی می شوید به سادگی می توانید با تمرکز کردن روی چیزهایی که تحت کنترلتان هستند فکریت خود را تغییر دهید. بعلاوه یاد گرفته اید که چیزهایی که تحت کنترلتان نیستند ارزش نگران شدن ندارند.

هنگامی که احساس می کنید بیش از حد تحت فشار هستید باید تمرکز و اولویت های خود در زندگی را شناسایی کنید. این کار این امکان را فراهم می نماید که روی چیزهایی که برایتان مهم هستند متمرکز بمانید و این نکته را یادآوری می نمایند که چرا باید تعادل روحی خود را حفظ کنید.

هنگامی که هر چیزی که برنامه ریزی نشده یا غیرقابل کنترل است مانند پاندمی رخ می دهد به سادگی روی چیزی که می توانید کنترل کنید یا روی آن تاثیر بگذارید تمرکز کنید. بسیاری از افراد به فکر خود اجازه می دهند غرق در منفی بافی شود. آن ها به جای تمرکز روی چیزهاییی که می توانند کنترل نمایند خود را درگیر افکار مربوط به بدترین سناریوها می نمایند. در چنین مواقعی تنها کاری که می توان انجام داد مراقبت بیشتر و داشتن ایمنی بیشتر با فاصله گرفتن از افراد است. این تنها چیزی است که کنترل آن در دست خود فرد است و هر چیز دیگری غیر از آن در دایره نگرانی قرار می گیرد.

افرادی که بیشتر تمرکزشان روی دایره کنترل است اعتماد به نفس بیشتر و دیدگاه مثبت تری به زندگی دارند. آن ها منعکس نماینده امیدواری و پیشرفت هستند. اما در صورتی که روی دایره نگرانی، ترس ها و افکار چه می شود اگر تمرکز کنیم غرق در افکار و نگرانی هایمان خواهیم شد. همه این چیزها در دایره نگرانی مان قرار می گیرند.

هنگامی که روی چیزهایی که تحت کنترلمان نیستند تمرکز می کنیم دچار استرس بیشتری شده و بیشتر در معرض اضطراب، خشم و قربانی شدن قرار می گیریم. در صورتی که دوست دارید دایره کنترل را در زندگی خود اعمال کنید باید یاد بگیرید روی چیزهایی که تحت کنترلتان هستند تمرکز کنید.

چگونه دایره کنترل خود را توسعه دهیم؟

نخستین چیزی که باید یاد بگیرید این است که چرا باید دایره کنترل خود را توسعه دهید. تا به امروز یاد گرفته اید که اعمال دایره کنترل در زندگی مهم است اما این فقط گام اول است. در صورتی که دوست دارید زندگیتان سرشار از چیزهای مثبت باشد باید دایره کنترل خود را توسعه دهید. این کار ساده نیست، زیرا باید سیستم باورها و روش زندگی خود را تغییر دهید. البته با دنبال کردن گام های زیر می توانید این فرایند را ساده تر انجام دهید.

1. هدف خود را پیدا کنید

هنگامی که سعی دارید دایره کنترل خود را توسعه دهید باید روی پیدا کردن هدف متمرکز شوید. هر چیزی که به آن باور دارید، هدف شما است. احساس نیت و مقصود به طور جدایی ناپذیری با هدف زندگی در ارتباط است. تنها تفاوت این است که فقط یک هدف در زندگی دارید. اگرچه حس هدف در همه قسمت های زندگی یکسان نیست اما همه آن ها همگام با یکدیگر هستند. در ابتدا باید کار را با یک هدف کلی شروع کنید. این مورد یک حس کلی از جهت زندگی است.

نخستین کاری که باید انجام دهید معین ماموریت زندگی است که یاری می نماید هر چیزی را در زندگی همگام با هدف کلی خود پیش ببرید. به عنوان مثال، در صورتی که هدف کلی شما این است که در زندگی آرامش بیشتری داشته باشید برای رسیدن به آن در تمام جنبه های زندگی خود کوشش خواهید کرد. ارتباط مثبت خود را با خانواده حفظ می کنید و به جای اینکه کاری که سلامت روانتان را کاهش دهد انجام دهید به کاری که سلامت روانتان را بهبود دهد می پردازید.

2. باورهای محدودنماینده خود را بشکنید

سیستم باورها می تواند ارزشمندترین دارایی یا بزرگترین مانع هر فرد باشد. در صورتی که سیستم باورهایتان محدودنماینده یا دچار سوء گیری باشد پیشرفتتان محدود خواهد شد. برای توسعه دایره کنترل باید دیدگاه خود را توسعه دهید. به این منظور باید به صورت مداوم تفکر خود را برای آنالیز این که آیا فضایی برای توسعه حوزه نفوذ و تاثیر وجود دارد یا نه به چالش بکشید.

گاهی اوقات سیستم باورها باعث ایجاد محدودیت در پیشرفت می شوند. این رفتارها دشمن توسعه دایره کنترل هستند. در صورتی که احتیاج به شکستن باورهای محدودنماینده وجود دارد شجاعت کافی برای اقدام را داشته باشید زیرا این گام بعدی برای رسیدن به زندگی بهتر است.

3. فکریت رشد (Growth Mindset) ایجاد کنید

ایجاد فکریت رشد فواید بسیار زیادی دارد به عنوان مثال فرد را به کنجکاوی، یادگیری و تبدیل موانع به فرصت ها تشویق می نماید. در نهایت به فرد برای توسعه دایره های کنترل و تاثیر یاری می نماید. افرادی که فکریت رشد دارند احساس می نمایند که می توانند مهارت ها و هوش خود را بهبود دهند. این افراد فکر می نمایند با وجود اینکه بعضی افراد صفات و استعدادهای ذاتی دارند اما فکریت رشد برای هر موفقیتی ضروری است. از سوی دیگر افرادی که فکریت ثابت دارند، مهارت و هوش را چیزهای ذاتی ای می دانند که فرد یا به صورت ذاتی دارد یا ندارد.

در صورتی که می خواهید فکریت رشد داشته باشید کار را با درک موقعیت فعلی شروع کنید. در صورتی که نمی دانید کجا هستید نخواهید دانست که باید به کجا بروید. معین کنید که به چه علتی می خواهید فکریت رشد داشته باشید و در پی افرادی باشید که این فکریت را به کار گرفته اند.

در خاتمه

چیزهای خوب زمانی اتفاق می افتند که همه انرژی خود را روی جنبه های مثبت زندگی متمرکز کنید. به عنوان خلاصه ای از این مطلب باید این نکته را یادآور شویم که هنگامی که تمرکز کردن روی دایره کنترل خود را یاد بگیریم فکر خود را به داشتن دیدگاه مثبت نسبت به زندگی آموزش می دهیم. خروجی زندگی ای که منعکس نماینده امیدواری و اطمینان است مثبت اندیشی خواهد بود. برای افزایش همگام شدن با دایره کنترل می توانید دستورالعمل هایی که در این مطلب بیان شدند را به کار بگیرید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ بهروز مگ را بخوانید.

منبع: Lifehack

منبع: دیجیکالا مگ

به "دایره کنترل چیست و چگونه می توانیم آن را توسعه دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دایره کنترل چیست و چگونه می توانیم آن را توسعه دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید