نمایشگاه دائمی ایران در بوسنی با قدمتی 22 ساله

به گزارش وبلاگ بهروز، نمایشگاه دائمی جمهوری اسلامی ایران در شهر سارایوو با قدمتی 22 ساله بازگشایی شد.

نمایشگاه دائمی ایران در بوسنی با قدمتی 22 ساله

به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایشگاه دائمی جمهوری اسلامی ایران در خیابان فرهادیه شهر سارایوو (مرکز بوسنی وهرزگوین) که از ابتدای امسال در دست بازسازی بود، با حضور جمعی از مسئولان و علاقه مندان به فرهنگ ایران بازگشایی شد.

در این مراسم محمود حیدری، سفیر و علی اصغر عامری، رایزن فرهنگی ایران در بوسنی وهرزگوین، انور علیا بگویچ، رئیس انجمن دوستی بوسنی و ایران و رؤسای نهادهای ایرانی در سارایوو حضور داشتند.

علی اصغر عامری، رایزن فرهنگی کشورمان در سخنانی در این آیین گفت:

بسیار مسروریم که در ایام پربرکت ماه مبارک رمضان که مشحون از رحمت و برکت و مغفرت الهی است، نمایشگاه فرهنگی ایران در سارایوو که 22 سال قبل و در آغازین روزهای پس از جنگ به همت رایزنی فرهنگی ایران در این مکان استثنایی برقرار شد، با حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با سلیقه طراحان ایرانی و به کار بستن شیوه ای مدرن و سنتی، بازسازی و با اتمام مرحله نخست آن بازگشایی می گردد.

علاوه بر نمایشگاه دائمی، برپایی نمایشگاه های موقت از آثار هنرمندان ایرانی در زمینه های مختلف هنری، برپایی نشست های تخصصی درباره فرهنگ و ادب ایران و معرفی مشاهیر فرهنگی این کشور از گذشته تا امروز، برگزاری کلاس های آموزش زبان فارسی و بعلاوه نمایش فیلم های ایرانی از دیگر کارهای ویژه مورد انتظار از این مرکز فرهنگی است.

سپس انور علیا بگویچ، رئیس انجمن دوستی بوسنی وهرزگوین و ایران ضمن قدردانی از رایزنی فرهنگی ایران در بازسازی نمایشگاه فرهادیه بیان نمود:

در طول سالیان گذشته از نزدیک شاهد فعالیت های این نمایشگاه بودم و بازسازی اجرا شده نقش بزرگی در جذب مخاطبین بیشتر به این مکان را خواهد داشت.

وی اضافه نمود:

در دو دهه اخیر و سال های پس از جنگ نه تنها جامعه بوسنی به عنوان مخاطبین اصلی این مرکز فرهنگی؛ بلکه بسیاری از جوامع دیگر نیز تحولات و تغییرات زیادی داشته اند و اصولاً شیوه های معرفی فرهنگ و هنر کشورها و روش های تبادلات فرهنگی و ایجاد شناخت متقابل ملت ها از یکدیگر دچار تحول شده است.

به یقین بازسازی مرکز فرهنگی ایران به سبک حاضر که در ابتدای خیابان فرهادیه و در موقعیتی ممتاز در شهر سارایوو قرار گرفته است، در راستای تطبیق یافتن با این تحولات و پاسخگویی به سلایق نسل امروز است.

سپس محمود حیدری، سفیر کشورمان در بوسنی وهرزگوین نیز گفت:

این مکان پلی واقعی، محسوس و در دسترس برای شناخت گوشه هایی از فرهنگ و هنر و ادبیات ایران است. محلی برای آموزش و یادآوری و اضافه نمودن به دانسته هاست. مخاطبین و مراجعین این مرکز نه تنها با حافظ و سعدی و دیگر بزرگان و قله های سرفراز سپهر شعر و ادب ایران آشنا می شوند؛ بلکه فرصتی برای شناخت ایران معاصر و مفاخر امروز ایران از دریچه نشست های علمی و نمایش فیلم و ... می یابند.

جوانان و مخاطبین بوسنیایی علاوه بر مفاخر ادبی ایران با حضور در برنامه های این مرکز فرهنگی با مشاهیر بوسنیایی و آثار ایشان و بزرگانی همانند سودی بوسنوی و فوزی موستاری و بسیاری دیگر که از آن ها و آثارشان به عنوان بخشی مهم از میراث بزرگ مشترک ایران و بوسنی یاد می گردد نیز آشنایی بیشتری خواهند یافت.

در ادامه برنامه هشت تن از فراگیران زبان فارسی که بالاترین امتیاز را در آزمون دو دوره گذشته کسب نموده بودند جوایز خود را از دست سفیر کشورمان دریافت کردند. سپس گواهینامه آموزشی دیگر شرکت کنندگان در دو دوره نوآموز و مقدماتی به ایشان تقدیم شد.

در خلال برنامه ها گروه الهیه خوان سارایوو ساز برنامه های هنری جالبی را با ترکیب موسیقی سنتی ایران و بوسنی و اشعاری از مولانا، حافظ و عطار اجرا کرد.

منبع: کجارو / farsnews.com

به "نمایشگاه دائمی ایران در بوسنی با قدمتی 22 ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه دائمی ایران در بوسنی با قدمتی 22 ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید