راه چاره های جلوگیری از آلودگی آب

به گزارش وبلاگ بهروز، امروزه، افزایش آلودگی آب یک تهدید خطرناک برای زمین و زندگی روی آن شده است. یافتن راهکار هایی برای این موضوع، احتیاج روز شده است. در این مقاله، ما به بعضی گام ها و محاسبات مهم که می توانند به نجات سیاره ما یاری

راه چاره های جلوگیری از آلودگی آب

مترجم: حمید وثیق زاده

منبع:راسخون

امروزه، افزایش آلودگی آب یک تهدید خطرناک برای زمین و زندگی روی آن شده است. یافتن راهکار هایی برای این موضوع، احتیاج روز شده است. در این مقاله، ما به بعضی گام ها و محاسبات مهم که می توانند به نجات سیاره ما یاری نمایند، نگاهی خواهیم انداخت.

آلودگی آب مسئله ای است که برای ما تازگی ندارد. آن از زمان های خیلی قدیم مطرح بوده است اما شدت آن فقط اخیراً توجه هواداران محیط زیست را در کل جهان جلب نموده است. اگر چه قانون های سخت خیلی زیادی در آمریکا برای حفاظت از آب تمیز وجود دارند اما متأسفانه، به طور کافی اجرا نشده اند. در واقع، مشکل خیلی حاد است که آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) اعلام نموده است 40 % دریاچه ها، چشمه ها و رودخانه ها برای شنا کردن و ماهی گیری ایمن نیستند. بنابراین حالا، با وجود جلوگیری، احتیاج به درمان این مشکل هم وجود دارد. در زیر چند توصیه آورده شده است که می توانند به هر یک از ما یاری نمایند که در این کوشش سهیم باشیم.

اجرای قوانین موجود :

یکی از ساده ترین راهکار ها این است که قوانین حفاظت از آب سخت تر و شدیدتر شوند و هر کسی که این قوانین را بشکند تنبیه شود. این یکی از برترین راهکار ها برای جلوگیری از آلودگی آب است و اگر چه ممکن است اجرای آن آسان نباشد چون شامل پفراینده بلند بالایی از کارخانه داران و سیاست مداران می شود ولی اگر کوشش واحدی صورت بگیرد می توان به آن رسید.

توقف جنگل زدایی :

تمام انواع مختلف آلودگی های محیط زیستی به هم مربوط هستند. برای مثال، جنگل ها عمدتاً برای جذب آب باران و نفوذ آن به داخل خاک مسئول هستند. اما به خاطر انفجار جمعیتی در چند دهه گذشته، سکونت ها پیچیده تر شده اند و صنایع گسترده شده اند و منجر به جنگل زدایی متداول شده اند. به این خاطر، آب باران به طور مستقیم به چشمه ها برمی شود و نه تنها خاک در معرض نور زیاد قرار می گیرد و بخش حاصل خیز آن برداشته می شود بلکه آب، آلاینده ها را هم به شکل رسوب همراه با خود حمل می نماید. در نتیجه یکی از مهم ترین راهکار ها برای کنترل آلودگی آب، به سادگی، همان کاشتن درختان زیاد است. انجام این کار به حفظ آب تمیز یاری خواهد نمود و هم زمان به کاهش آلودگی آب هم یاری خواهد نمود.

جلوگیری از ریزش های نفتی :

ریزش های نفتی در اقیانوس ها نتایج خطرناکی بر روی اکو سیستم دریایی دارند. دولت می تواند با قانون گذاری سخت و شدید و بازرسی حرکت کشتی های تجاری و آموزش به شهفرایندان در خصوص تأثیرات زیان آور ریزش های نفتی در جلوگیری از این کار، نقش مهمی داشته باشد.

کنترل گازهای خروجی اضافی :

خروج گاز از وسایل نقلیه مختلف شامل ترکیب های مضر مختلف مثل گوگرد دی اکسید و اکسیدهای نیتروژن است که به درون هوا رها می شوند. چنین ترکیب هایی نوعاً در اتمسفر، بسیار بالا می فرایند و می توانند مسافت های طولانی را طی نمایند. آنها به طور شیمیایی با رطوبت، اکسیژن و دیگر گازها ترکیب می شوند تا یک آلاینده اسیدی را به نام باران اسیدی تشکیل دهند که در مقابل وقتی به بدنه های آبی مختلف وارد می شوند باعث آلودگی آب می شوند. باران اسیدی به شدت برای سلامتی گیاهان و حیوانات مضر است. آن به از بین بردن جنگل ها مشهور است و هم چنین تعادل ظریف اکو سیستم های آبی را در دریاچه ها و رودخانه ها به هم می ریزد.

علت دیگر آلودگی آب، انتشار جیوه به درون اتمسفر است. منابع طبیعی انتشار جیوه شامل فوران های آتش فشانی است. آن، هم چنین به وسیله فعالیت های انسانی نظیر سوزاندن زغال سنگ، حفر و استخراج طلا در مقیاس کم و غیره به اتمسفر وارد می شود. جیوه ای که به درون اتمسفر منتشر می شود قادر است که هزاران مایل را قبل از این که به وسیله بارندگی و یا به شکل گازهای خشک به زمین برشود، طی کند. مطالعات زیادی نشان داده اند که ماهی ها و دیگر حیات وحش از اکو سیستم های مختلف عمدتاً سطوح سمی و زهر آگین جیوه را وقتی که این جیوه به اکو سیستم های آبی دریاچه ها و رودخانه ها وارد می شود، جذب می نمایند.

در نتیجه مهم است که انتشار کاهش یابد و فقط از وسایل نقلیه ای استفاده شود که تست های خروج گاز را که به وسیله دولت انجام می شود طی نموده باشند. علاوه بر این، مسمومیت جیوه باید با تعدیل فرآیندهای صنعتی که مسئول آن هستند، کنترل شود.

تغییر باشید :

قبل از این که دیگران را در خصوص نقش شان در آلودگی آب سرزنش کنیم، ما باید اعمال خود را در این رابطه آنالیز کنیم. واقعیت این است که هر یک از ما به صورت روزانه در آسیبی که به محیط زیست مان وارد می شود، سهیم هستیم. بنابراین برترین راه برای مقابله با این موضوع، آغاز ایجاد تغییرات کوچک در خانه ها و جوامع خودمان است.

هر گونه تأسیسات غیر قانونی لوله هایی را که ممکن است باعث جاری شدن زباله از لوله بیرون ریزی به نهر مجاور شود، کنترل کنید. سعی کنید به محله خود و منطقه ها مجاور خود در ریختن برنامه هایی که باعث تمیز شدن دوره ای و حفظ تانک های آلوده می شوند، یاری کنید.

یکی از برترین روش ها برای کنترل آلودگی آب، حفظ آب است. این به طور برجسته به کاهش ظرفیت کاری روی سیستم های آلوده بیش از حد کار کشیده، یاری می نماید. هم چنین ما باید کوشش کنیم که وابستگی های خود را به پلاستیک ها کاهش دهیم. صنعت پلاستیک یکی از مهم ترین منابع آلودگی آب است چون مواد شیمیایی و محصولات زاید آنها که به درون رودخانه ها و دیگر بدنه های آبی ریخته می شوند، از لحاظ زیستی غیر قابل تجزیه هستند.

اینها فقط بعضی محاسباتی بودند که همه ما می توانیم آنها را به کار ببریم تا به بحران آلودگی آب پایان دهیم. ضروری است که همه با هم برای این هدف جمع شویم و هم زمان در روش کم اما برجسته آنها در حفاظت از محیط زیست خود سهیم باشیم.

منبع: راسخون

به "راه چاره های جلوگیری از آلودگی آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره های جلوگیری از آلودگی آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید