آغاز کاروان بی بهانه با 378 امیدوار، دلیلی برای ناکامی نیست!

به گزارش وبلاگ بهروز، خبرنگاران - گروه ورزش: روز شماری که از ماه ها پیش برای برگزاری بزرگترین رویداد ورزش آسیا شروع گردیده بود، امروز با برگزاری مراسم افتتاحیه صفر می گردد تا هجدهمین دوره بازی های آسیایی به صورت رسمی در اندونزی شروع گردد. همچون بسیاری از کشورهای آسیایی، کاروان ورزش ایران نیز در این دوره بازی ها شرکت دارد و پانزدهمین حضور در این آوردگاه را تجربه خواهدکرد. آوردگاهی که پرداختن به پیشیه حضور ورزش ایران در آن چیزی جز تکرار نیست و حتی مرور روندی که تیم ها و ورزشکاران برای آماده سازی حضور در آن سپری نموده اند؛ آنهم در شرایطی که مهمترین پرسش در رابطه با این حضور هنوز پاسخ داده نگردیده است.

آغاز کاروان بی بهانه با 378 امیدوار، دلیلی برای ناکامی نیست!

سوالِ بی پاسخ در مورد نتیجه گیری کاروان ایران کاروان ورزش ایران در بازی های آسیایی 2018 چه نتیجه ای می گیرد و آیا می تواند صندلی پنجمی دوره قبل را تکرار نموده یا ارتقا دهد؟؛ این پرسشی است که وقتی هنوز کاروان ایران تشکیل نگردیده بود هم مطرح بود اما هرگز پاسخ شفاف و روشنی از طرف مسئولان به آن داده نشد. درحالیکه عوامل زیادی در ورزش حضور دارند و اتفاقا اقدامات زیادی از طرف آنها انجام شد که حداقل باید به یک پیش بینی ختم می شد اما تا به امروز جز ابراز امیدواری، چیز دیگری در رابطه با عملکرد کاروان ایران مطرح نگردیده است.

مسئولان پیش بینی نداشتند؛ چرا؟! پیروزی، سکو و مدال فاکتورهای اصلی و مشخص کننده مسئولان برای تشکیل کاروان بازی های آسیایی بود. آنها با تاکید بر کیفی بودن کاروان، از میان رشته های کاندیدا برای اعزام تیم و ورزشکار به اندونزی به جمع بندی رسیدند. این جمع بندی در قالب نشست های تخصصی با فدراسیون ها و ستاد عالی بازی های المپیک و آسیایی به دست آمد. یکی از مهمترین مواردِ مورد تاکید در همین نشست ها، شانس مدال آوری رشته های کاندیدا بود که نقش مشخص کننده در اعزام شان داشت. علاوه براین قاعدتا ناظران کمیته ملی المپیک هم باید گزارشی از وضعیت فدراسیون ها ارائه نموده باشند که در تصمیم گیری ها بی تاثیر نبوده است با این اوصاف نداشتن پیش بینی ازعملکرد کاروان ایران غیرمنطقی است.

قاعدتا مسئولان ارشد ورزش از عملکرد کاروان ایران در جاکارتا و پالمبانگ پیش بینی دارند اما با نگاه علمی و احتمالا جلوگیری از ایجاد بار روانی برای ورزشکاران، از اعلام آن امتناع نموده اند که اگر غیر از این باشد (پیش بینی نداشته باشند) تحلیل آنها از ورزش کشور زیر سوال می رود و اینکه نظارت اصولی و منطقی روی فدراسیون ها و مدیریت شان نداشته اند.

کاروان ایران به این دلایل باید در بازی های آسیایی موفق باشد درست است که برای این دوره از بازی های آسیایی، اندونزیِ میزبان در رابطه با وضعیت رشته ها و چگونگی حضور برخی سبک ها و اوزان آنها تغییرات زیادی به نفع خود ایجاد نموده که بعضا به ضرر ایران تمام خواهد شد اما این هم نادیده گرفته نگردد که بر خلاف همیشه کاروان ورزش ایران با بهترین شرایط ممکن راهی یک میدان بزرگ گردیده به گونه ای که از این حیث هیچ بهانه ای برای عدم موفقیت دارد.

برگزاری به موقع انتخابات کمیته ملی المپیک در سال گذشته، گام بزرگی بود برای جلوگیری از فرصت سوزی و اینکه مدیران این کمیته و فدراسیون ها زمان کافی برای هماهنگی و همکاری با یکدیگر در راه آماده سازی حضور در بازی های آسیایی را داشته باشند آنهم با اوضاع خوب مالی که در این دوره نصیب ورزش شد.

طی سال های گذشته همواره در آستانه رویدادهای بزرگ اینچنینی، مسئولان ورزش - از کمیته المپیک گرفته تا فدراسیون ها - و حتی خود مربیان و ورزشکاران از بی پولی گله مند بودند و با مطرح کردن آن به استقبال ناکامی رفته یا آن را توجیه می کردند. این دوره اما جای هیچ گله و شکایت مالی برای فدراسیون ها نبود چراکه آنها تا 22 خردادماه، 70 درصد بودجه خود را از کمیته ملی المپیک گرفتن کردند ضمن اینکه کمک 68 میلیاردی وزارت ورزش به فدراسیون ها هم نباید نادیده گرفته شد.

علاوه بر این آرامشی که طی ماه های گذشته به واسطه تعامل کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش در ورزش حاکم گردیده نیز امتیازی برای کاروان اعزامی است. این آرامش و تعامل اگر به نتیجه گیری ورزشکاران و کاروان ایران کمک کند، چه سود دیگری می تواند برای ورزش داشته باشد؟!

دیگر اینکه کاروان ایران نسبت به دوره گذشته بازی های آسیایی که 102 ورزشکار بیشتر در اختیار دارد. همین افزایش تعداد ورزشکاران اعزامی به خودیِ خود یعنی افزایش مدال آوری به خصوص اینکه انتخاب آنها بر اساس شانس مدال آوری شان انجام گردیده است.

برای فدراسیون ها و ورزشکاران چتر حمایتی نسازیم به گزارش مهر، رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک یک ماه پیش در پاسخ به پرسش وبلاگ بهروز که در رابطه با عملکرد کاروان ایران مطرح شد، تاکید نمود که تضمینی بابت نتیجه گیری نمی دهد. مسعود سلطانی فر وزیر ورزش هم بارها در رابطه با خوش بینی از عملکرد ورزشکاران در بازی های آسیایی صحبت نموده و ابراز امیدواری نموده که کاروان ایران در جاکارتا مانند جام جهانی نتیجه بگیرد اما وی هم هیچ گاه به انتظارات از کاروان اعزامی پاسخ نداده است.

اینکه مسئولان ورزش تا به امروز از عملکرد کاروان ایران در اندونزی هیچ پیش بینی به صورت رسمی ارائه ننموده اند، با لحاظ کردن جلوگیری از فشار و استرس کاذب برای ورزشکاران تا حدی منطقی است اما واقعیت این است که به خاطر هر چهار فاکتور بالا، کاروان ایران باید در اندونزی نتیجه خوبی بگیرد و هیچ توجیهی برای ناکامی ندارد. اصلا چه بسا اگر غیر از این باشد، واکنش مجلس و دولت را به همراه داشته باشد چراکه بودجه مصوب سال جاری کمیته المپیک سال جاری دو سه برابر سال گذشته بود و تا به امروز تقریبا سه چهارم آن تخصیص داده گردیده است. به هر حال این افزایش بودجه باید نتیجه ای برای ورزش داشته باشد.

کاروان بازی های آسیایی اندونزی با 378 ورزشکاری که در اختیار دارد، بزرگترین کاروان بعد از انقلاب اسلامی به حساب می آید. در بازی های آسیایی 1974 تهران (قبل از انقلاب) کاروان 400 نفره ایران با 81 مدال (36 طلا، 26 نقره و 17 برنز در رده دوم نهاده شد. اما بعد از انقلاب، بیشترین تعداد ورزشکار اعزامی برای بازی های آسیایی 2010 گوانگژو انجام شد که در آن کاروان ایران با 362 ورزشکار، 59 مدال گرفت و چهارم شد.

اینکه کاروان اعزامی به اندونزی با 387 ورزشکار که مدال آوری ملاک اصلی برای انتخاب آنها بوده، بتواند حداقل رده پنجمی دوره قبل را را تکرار کند، با توجه به شرایط ایده آلی (چهار فاکتور فوق) که فدراسیون ها، تیم ها و ورزشکاران طی دوران آماده سازی با آن روبرو بودند، نباید خیلی دور از تصور باشد. اگر این صندلی و حتی صندلیی بهتر کسب گردد که نتیجه همه حمایت های مادی و معنوی انجام گردیده است و نباید بی جهت در بوق و کرنا گردد. اگر غیر از این هم گردد که توجیهی قابل قبول نیست.

هجدهمین دوره بازی های آسیایی از روز شنبه (27 مردادماه) با برگزاری مراسم افتتاحیه به صورت رسمی به میزبانی اندونزی و در دو شهر جاکارتا و پالمبانگ و حومه های این دو شهر شروع می گردد. کاروان ایران با 378 ورزشکار در 44 رشته در این بازی ها شرکت دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "آغاز کاروان بی بهانه با 378 امیدوار، دلیلی برای ناکامی نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز کاروان بی بهانه با 378 امیدوار، دلیلی برای ناکامی نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید