طرح مجدد پیشنهاد بانک تعاون

به گزارش وبلاگ بهروز، معاون امور تعاونی های وزارت تعاون از عزم این وزارتخانه برای طرح مجدد پیشنهاد تاسیس بانک تخصصی تعاون اطلاع داد.

طرح مجدد پیشنهاد بانک تعاون

به گزارش وبلاگ بهروز، سیدحمید کلانتری در نشستی با وبلاگ بهروز درباره سهم 25 درصدی بخش تعاون در اقتصاد و عدم تحقق این بخش اظهار کرد: رسیدن به این سهم نیازمند عزم جدی همه مجموعه اقتصاد کشور و دستگاه های سیاستگذار در حوزه اقتصاد است. در قانون اجرای سیاست های اصل 44 مقرر گردیده 30 درصد عایدات خصوصی سازی به بخش تعاون واگذار گردد یا 15 درصد بازار پولی و مالی در اختیار بخش تعاون قرار گیرد، درحالی که این دو عملی نگردیده است و با اختصاص آن سهم بخش تعاون افزایش می یابد. وی در پاسخ به سوال وبلاگ بهروز درباره تاسیس بانک تخصصی تعاون گفت: در حال حاضر بانک توسعه تعاون به عنوان بانک دولتی با سرمایه دولت در حال خدمت رسانی به تعاونی هاست ولی تاسیس بانک تخصصی تعاون با سرمایه تعاونی ها آرزوی دیرینه بخش تعاون بوده و هست . کلانتری اضافه کرد: به طور حتم تشکیل بانک تخصصی تعاون می تواند به ارتقای سهم تعاون کمک کند و ما این پیشنهاد را بارها به بانک مرکزی دادیم ولی بانک مرکزی استدلالش این بود که تا ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی دست نگه داریم. معاون وزیر تعاون گفت: امیدواریم تجربه کشورهایی مثل هند که در زمینه بانک های تعاونی موفق بوده اند را در کشور ببینیم. وی در پاسخ به سوال دیگر وبلاگ بهروز درباره پروژه های مسکن مهر گفت: انتطار ما این است که تا سرانجام سال 1397، تمام واحدهای مسکن مهر به بهره برداری برسد. یک بخشی از واحدهای مسکن مهر ساخته و تکمیل گردیده ولی متقاضی ندارد که با هماهنگی دستگاه های مربوطه به نهادهای حمایتی واگذار گردیده است تا از حوزه تعاون خارج شوند. به گفته وی 98 درصد افرادی که سهامدار مسکن مهر بودند تا سرانجام سال جاری واحدهای خود را تحویل می گیرند. کلانتری همچنین درباره تخلفات برخی از تعاونی های مسکن مهر گفت: پنج درصد از تعاونی ها در این حوزه تخلفاتی دارند که همین پنج درصد هم بالاست و باید به آن رسیدگی گردد. معاون وزیر تعاون درباره راه های افزایش سهم بخش تعاون تاکید نمود: یکی از راه ها مدیریت تعاونی های سهام عدالت است که اگر در اختیار آن ها باشد و به صندوق های تخصصی غیرتعاونی واگذار می گردد، می تواند چند درصد سهم تعاون را افزایش دهد. به گفته وی عملی شدن معافیت های مالیاتی و بیمه ای تعاونی ها و واگذاری بسیاری از پروژه ها به بخش تعاون با استفاده از ظرفیت تعاونی های دهیاری نیز می تواند به ارتقای سهم تعاون کمک کند. معاون امور تعاونی های وزارت تعاون با بیان اینکه سهم بخش خصوصی از اقتصاد 20 درصد است اظهار کرد: وقتی بخش خصوصی با سابقه دیرینه خود تنها 20 درصد اقتصاد را در اختیار دارد، نمی توان انتظار داشت تعاون به 25 درصد برسد. طبعا تصدی گری دولت باید کاهش یابد تا دو بخش تعاونی و خصوصی بتوانند نقش واقعی خود را در اقتصاد ایفا نمایند. کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری جشنواره تعاونی های برتر در هتل المپیک اطلاع داد و گفت: در جشنواره سال جاری 32 تعاونی برتر تقدیر می شوند. همچنین از هشت تعاونی سبز که در زمینه مسایل زیست محیطی اصول را رعایت کردند تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی از اضافه شدن 22 هزار و 400 تعاونی جدید در پنج سال گذشته اطلاع داد و گفت: این میزان تعاونی 353 هزار اشتغال جدید ایجاد نموده اند که به لحاظ تعداد رشد 76 درصدی و به لحاظ اشتغال رشد 79 درصدی داشته اند.

معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: از شهریورماه سال گذشته تا شهریور ماه سال جاری 4200 تعاونی جدید تشکیل گردیده که 73 هزار و 800 اشتغال جدید به وجود آوردند.

او اضافه کرد: در بین تعاونی ها بیش ترین تعاونی متعلق به کشاورزی با 6460 تعاونی، بخش خدمات با 7450 تعاونی، بخش صنعت با 4400 تعاونی و فرش دستباف با 680 تعاونی فعالیت دارند.

کلانتری در سرانجام از افتتاح 425 طرح تعاونی در هفته تعاون اطلاع داد و گفت این طرح ها 15700 فرصت شغلی ایجاد نموده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "طرح مجدد پیشنهاد بانک تعاون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح مجدد پیشنهاد بانک تعاون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید