فارس من، فرصت تحریم باعث رشد دانش بنیان ها در تولید و بازارسازی محصولات شد

به گزارش وبلاگ بهروز، معاون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: فرصتی که در دوران تحریم پیش روی دانش بنیان ها و بنگاه های بزرگ صنعتی و اقتصادی قرار گرفت باعث شد تا این شرکت ها حداکثر استفاده برای توسعه، تولید و بازارسازی محصولات خود را داشته باشند.

فارس من، فرصت تحریم باعث رشد دانش بنیان ها در تولید و بازارسازی محصولات شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری، برخی کاربران فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس من خواستار حمایت از شرکت های دانش بنیان برای گذر از تحریم شده اند.

این کاربران نوشته اند که امروز پیشرفت و امید تنها در دستان جوانان و نخبگان کشور است، امیدی که خاتمهی بر ضعف اقتصادی و پیامی روشن برای خداحافظی همیشگی با تحریم های ظالمانه علیه مردم و نظام مقدس و همیشه سربلند جمهوری اسلامی است و این خاتمه تنها با گسترش وسیع شرکت های دانش بنیان در سراسر ایران اسلامی است، دولت باید بیشترین سرمایه گذاری را در این حوزه انجام دهد و به صورت کامل حمایت کند و نخبگان و دانشجویان برتر دانشگاه های کشور را به عضویت این مراکز درآورد و این مراکز را باید به اهدافی مشخص سوق داد و اولین گام را در جهت خودکفایی کشور تا بی نیازی از واردات تکنولوژی پیش ببرد و در گام دوم با ارتقای کیفیت محصولات بومی سازی پا به عرصه رقابت و صادرات محصول ایرانی اقدام شود تا شاهد تحولی بزرگ در تمام حوزه ها خواهیم بود.

تحریم را برای کشور یک نعمت می دانیم

در پیگیری این موضوع اسماعیل قادری فر معاون معاونت علمی و فناوری و رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به خبرنگار، گفت: یکی از موضوعات مهم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه توانمندسازی و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای گذار و مقابله با تحریم ایجاد پلتفرم حمایتی برای گسترش و ظرفیت این شرکت ها در مواجهه با تحریم است.

وی افزود: اگرچه موضوع تحریم از یک بعد ناشی از خوی استکباری و ظلمی است که استکبار جهانی و آمریکا علیه ملت ایران روا می دارند، ولی روی دیگر سکه یک فرصت بسیار بی نظیری است که پیش روی شرکت های دانش بنیان و بنگاه های بزرگ صنعتی و اقتصادی کشور واقع شده است تا از فرصت تحریم ها حداکثر استفاده را برای توسعه، تولید و بازارسازی محصولات خود داشته باشند و ما از این منظر تحریم را برای کشور یک نعمت می دانیم و از این مساله به عنوان یک تحریم فرصت ساز یاد خواهیم کرد.

حضور بیش از 5 هزار دانش بنیان و 7 هزار استارت آپ فعال در کشور

قادری فر ادامه داد: معاونت علمی سعی کرده با استفاده از ظرفیت و توان بیش از 5 هزار شرکت دانش بنیان و بیش از 7 هزار استارت آپ فعال در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور که در حال فعالیت هستند برای ساخت کالاهای تحریمی حداکثر حمایت و استفاده را به عمل آورد.

رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی در ادامه یادآور شد: دانش بنیان ها در زمان شیوع اپیدمی کرونا در بحث تولید انواع داروهایی که در پروتکل های درمانی در مراکز درمانی سراسر کشور برای معالجه بیماران مورد استفاده قرار می گیرند و چه در ساخت دستگاه هایی مثل ونتیلاتورهای پیشرفته تنفسی،خط تولید انواع ماسک های معمولی سه لایه N95 یا انواع محصولات ضدعفونی کننده به حدی به خودکفایی رسیده اند که کشور را در این شرایط حاد و بحرانی سربلند کردند.

تولید بیش از 97 درصد از داروهای داخلی کشور توسط محققان ایرانی

وی گفت: با وجود اینکه بیش از 97 درصد داروهای داخلی کشور توسط محققان و دانشمندان ایرانی ساخته می شود اما در بخشی از اقلام بعضا وابستگی هایی به خارج از کشور داریم و به واسطه تحریم نمی توانیم آنها را وارد بازار کنیم . امروز در کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا به وجود دستگاه مهمی مانند ونتیلاتور نیاز مبرم وجود دارد که این دستگاه توسط شرکت های دانش بنیان ساخته شده و در مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

قادری فر گفت: شاهدیم در حوزه مهمی مانند تعمیرات انواع موتورهایی که در صنعت هوایی کشور به کار می فرایند شرکت های دانش بنیان قطعه ساز در زمینه تعمیرات ناوگان هوایی کشور توان لازم را دارند و این شرکت ها توانسته اند ناوگان هوایی جمهوری اسلامی ایران را در سخت ترین شرایط تحریمی که در 40 سال گذشته و حتی سال های اخیر وجود دارد روی پا نگه دارند.

رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی افزود: معاونت علمی و فناوری سعی می کند با رویکرد ضدتحریمی و کاهش آثار تحریم در حوزه های گوناگون از توان فناوران و نوآوران کشور در تولید محصولات صنعتی حمایت کند که بتوانیم در گذار از تحریم بنیه صنعتی و اقتصادی کشور را قوی کنیم و این یکی از تعابیری است که در بخش مهم اقتصاد مقاومتی باید به آن توجه شود.

اختصاص انواع تسهیلات ارزان قیمت برای محصولات تحریمی

وی یادآور شد: معاونت علمی و فناوری از تمام ظرفیت و توان ملی کشور در کارگروهی که برای مقابله با آثار تحریمی ناشی از فشارهای استکبار جهانی در کارگروه های مختلف در ستادهای توسعه و فناوری فعال هستند حداکثر استفاده و حمایت را می کند و اختصاص انواع تسهیلات ارزان قیمت و مناسب موضوع مهم بازارسازی برای محصولاتی که در حوزه تحریمی در حال ساخت هستند و یا پوشش ریسک محصولاتی که برای نخستین بار در کشور ساخته می شوند استفاده می کند تا بتواند جریان توسعه فناوری را بر منطق نوآوری در حوزه های گوناگونی که در حوزه تحریم است را فراهم کند.

قادری فر در خاتمه گفت: در آثار تحریمی باید نیم نگاهی به بازارهای منطقه داشته باشیم و به کشورهایی اسلامی که دوست ما هستند صادرات محصولات فناورانه داشته باشیم تا بتوانیم از این برهه حساسی که استکبار جهانی ایجاد کرده سربلند بیرون بیایم.

خاتمهی پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

به "فارس من، فرصت تحریم باعث رشد دانش بنیان ها در تولید و بازارسازی محصولات شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، فرصت تحریم باعث رشد دانش بنیان ها در تولید و بازارسازی محصولات شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید