فرا رسیدن روز جهانی اسکان بشر؛ با فناوری های جدید از زباله ثروت بسازیم

به گزارش وبلاگ بهروز، گرامیداشت روز دنیای اسکان بشر سال جاری با شعار با فناوری های جدید زباله را به ثروت تبدیل کنیم و با هدف ترویج اهداف توسعه پایدار سازمان ملل، در روز 15 مهر در شهرهایی از سراسر دنیا برگزار می گردد.

فرا رسیدن روز جهانی اسکان بشر؛ با فناوری های جدید از زباله ثروت بسازیم

روز دنیای اسکان بشر سال جاری نیز به رسم هر سال در نخستین دوشنبه ماه اکتبر برگزار می گردد و محور فعالیت های سال جاری در این باره بر پیوند دنیای فناوری و مدیریت پسماند تمرکز دارد.

  • تاریخچه و اهداف

از آن روز که مجمع عمومی سازمان ملل متحد برخورداری از سرپناه مناسب را به عنوان یکی از ارکان حقوق بشر معرفی کرد، سه دهه می گذرد. این مجمع نخستین بار در سال 1985 اولین دوشنبه ماه اکتبر هر سال را به عنوان روز دنیای اسکان بشر (World Habitat Day) انتخاب کرد تا در این روز به وضعیت شهرهایی که در آن زندگی می کنیم و حق اساسی همه انسان ها برای بهره مندی از سرپناه مناسب توجه گردد. هدف دیگر از اختصاص روزی از سال به این عنوان یادآوری و تذکر این نکته به مردم دنیا است که ما توانایی و مسئولیت معین آینده شهرهایمان را داریم.

مراسم گرامیداشت این روز نخستین بار یک سال بعد یعنی در سال 1986 با مضمون سرپناه حق من است در نایروبی؛ پایتخت کشور آفریقایی کنیا برگزار گردید. در راستای ترویج سیاست های توسعه پایدار سازمان ملل، این رویداد دنیای هر ساله با یک شعار متفاوت برگزار می گردد تا با سیاست گذاری های مناسب و مربوطه دستیابی به یازدهمین هدف برنامه توسعه پایدار یعنی امن و پایدار کردن شهرها و مکان های اسکان بشری و مقاوم ساختن آنها در برابر حوادث به صورت فراگیر محقق گردد.

روز دنیای اسکان بشر هر ساله با هدف حمایت از ماموریت برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد در راستای ایجاد تغییرات اساسی در شهرها و اقامتگاه های انسانی در سراسر دنیا گرامی داشته می گردد. سال گذشته نزدیک به 80 شهر دنیا مراسم هایی را به مناسبت روز دنیای اسکان بشر برگزار کردند. سال جاری مراسم دنیای گرامیداشت این روز به میزبانی دولت مکزیک در شهر مکزیکوسیتی برگزار می گردد.

  • پیوند دنیای فناوری با مدیریت پسماند، محور سال جاری روز دنیای اسکان بشر

روز دنیای اسکان بشر سال گذشته با موضوع مدیریت پسماند جامد شهری برگزار گردید و سال جاری محور و تمرکز این روز در ادامه همین روند بر روی ترویج استفاده از فناوری های ابتکاری برای مدیریت پایدار پسماند قرار گرفته است. تمرکز مراسم سال جاری از پسماندهای جامد فراتر رفته و همه نوع از انواع پسماندهای حاصل از فعالیت های انسانی (پسماندهای جامد، مایع، خانگی، صنعتی و تجاری) را شامل می گردد که تاثیرات مخرب آن ها در زمینه تغییرات اقلیمی، سلامت عمومی و محیط زیست، همچنان ادامه داد.

به استناد نتایج پژوهش مالی و اجتماعی دنیا در سال 2018، فناوری های پیشگام از پتانسیل زیادی در ارتقای نحوه کار و زندگی افراد، تسریع کوشش ها برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و رسیدگی به تغییرات اقلیمی برخوردارند. فناوری هایی چون اتوماسیون، رباتیک، وسایل نقلیه برقی، فناوری های انرژی تجدیدپذیر، بیوتکنولوژی ها و هوش مصنوعی می توانند حوزه های اجتماعی، مالی و زیست محیطی را متحول نمایند. فناوری هایی از این دست می توانند راهکارهای بهتر، ارزان تر، سریع تر، کاربردی تر و ساده تری را برای مسائل روزمره از جمله مدیریت پسماند ارائه دهند. در راستای همین احتمالات، برنامه شهری جدید سازمان ملل خواهان همکاری و تبادل دانش، فناوری و ابتکار در زمینه ارتقای وضعیت کنونی و آینده مناطق شهری در دنیا است.

هدفی که برای فعالیت های سال جاری معین شده این است تا ضمن مهار خطرات احتمالی مالی، اجتماعی و سیاسی موجود از این فناوری های پیشگام برای مدیریت پایدار پسماند استفاده گردد.

به نقل از اعلامیه دومین کنفرانس دنیای اسکان بشر که در استانبول برگزار گردید، انسان موضوع اصلی توسعه پایدار است ، لذا باید پیش از هر چیز به احتیاج اولیه اقشار مختلف جامعه به سرپناه، امنیت و سلامتی رسیدگی گردد. بدون شک امروز مدیریت شهری و به طور خاص مدیریت پسماند یکی از بنیادی ترین فاکتورهای دستیابی به این مهم است.

منبع: همشهری آنلاین

به "فرا رسیدن روز جهانی اسکان بشر؛ با فناوری های جدید از زباله ثروت بسازیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرا رسیدن روز جهانی اسکان بشر؛ با فناوری های جدید از زباله ثروت بسازیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید