منطقه فاتح استانبول کجاست؟

به گزارش وبلاگ بهروز، منطقه فاتح یکی از سنتی ترین منطقه ها استانبول است. ملاقات از بناهای تاریخی و مذهبی، گشت و گذار در محله های دوست داشتنی، خرید، کافه گردی، موزه گردی و ... همه و همه را در منطقه فاتح می توانید تجربه کنید. منطقه فاتح به یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری تبدیل شده است. به نظر شما راز آن چه می تواند باشد؟

منطقه فاتح استانبول کجاست؟

منطقه فاتح استانبول کجاست؟

منطقه فاتح در قسمت اروپایی استانبول، خود از چند محله تشکیل شده و به وسیله منطقه ها زیتین بورنو، ایوپ، دریای مرمره، تنگه بسفر و گلدن هورن احاطه شده است. از میدان تکسیم کمتر از 30 دقیقه می توانید خودتان را به منطقه فاتح برسانید. آدرس ایستگاه تارلاباشی ( Tarlabaşı) را بپرسید و از آنجا تا ایستگاه Oğuzhan بروید. از این ایستگاه که پیاده شدید، کمتر از 10 دقیقه باید پیاده روی کنید تا به منطقه تماشایی فاتح برسید. برای رفت و آمد آسان در استانبول مطلب راهنمای حمل و نقل عمومی استانبول را بخوانید.

تاریخچه و قدمت منطقه فاتح

منطقه فاتح نخست، بانزنتیوم نام داشت. یونانی ها اولین کسانی بودند که خیابان فاتح را کشف کردند. در زمان امپراطوری رومانی، منطقه فاتح مجددا به کانستنتینیپول (Consetentinipol) تغییر نام داد. با روی کار آمدن امپراطوری عثمانی، سلطان محمد فاتح این شهر را تصاحب کرد و به عنوان مرکز نو امپراطوری عثمانی معرفی گردید. با توسعه منطقه فاتح و ساخت مسجد فاتح، این منطقه رفته رفته رونق پیدا کرد. تا جایی که امروزه منطقه فاتح به عنوان یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری شناخته می گردد.

منطقه فاتح چرا خاص است؟

جاذبه های منحصر به فرد منطقه فاتح موجب شد این منطقه به ثبت یونسکو برسد. معماری بناهای منطقه فاتح سبکی یونانی و یهودی دارد. برترین رستوران های استانبول، مراکز خرید و بازارهای هفتگی استانبول در این منطقه واقع شده است. هم چنین محال است بخواهید دیگر جاذبه های منطقه فاتح، از جمله گشت وگذار در کوچه های باریک محله بالات و محله فنر را از دست بدهید. در مطالب زیر در خصوص جاذبه های منطقه فاتح بخوانید.

  1. فهرست بازارهای هفتگی استانبول
  2. مرکز خرید هیستوریا
  3. برترین رستوران های استانبول کدامند؟

جاذبه های منطقه فاتح

همان طور که اشاره کردیم، جاذبه های منطقه فاتح بی شمارند. همین جاذبه ها ما را برای ملاقات از این منطقه متقاعد می نمایند. در ادامه در خصوص جاذبه های منطقه فاتح بخوانید:

مسجد فاتح

مسجد فاتح به وسیله سلطان محمد فاتح ساخته شد. البته مسجدی که در حال حاضر در منطقه فاتح دیده می گردد، چندان شبیه آن چیزی نیست که در زمان امپراطوری عثمانی بین سال های 1462 تا 1470 ساخته شد. مقبره اغلب امپراطوران عثمانی در نزدیکی این مسجد ساخته شده است. معماری مسجد فاتح، با معماری باروک شکوه و عظمتی دارد که تماشاش را نباید از دست بدهید.

پایکوبی سماع در منطقه فاتح

مراسم پایکوبی سماع درویش های چرخان استانبول را در منطقه فاتح تماشایی است. برای مشاهده این مراسم باید از مرکز فرهنگی حاجی پاشا در منطقه فاتح سراغ بگیرید. هر روز عصر می توانید از تماشای پایکوبی سماع در این مکان لذت ببرید.

کافه گردی و رستوران گردی در منطقه فاتح

بعد از گشت و گذار در منطقه فاتح، زمانی را به صرف غذا در این منطقه اختصاص دهید. رستوران مستر کوک در محله فاتح، جزو برترین رستوران های استانبول است که برای صرف غذا می توانید آن را انتخاب کنید. استیک های این رستوران بی نظیرند. هم چنین در پشت بام هفت تپه، رستورانی مشرف به منطقه سلطان احمد وجود دارد. در این رستوران، شامی رویایی برای خود تدارک ببینید.

ملاقات از منطقه ساماتیا در منطقه فاتح

ساماتیا یا همان جایی که امروزه به مصطفی پاشا معروف است، جای دیگری است که در منطقه فاتح باید بببنید. بناهای تاریخی و منظره ها این منطقه آنقدر تماشایی اند که به مکانی محبوب برای فیلمبرداری فیلم های ترکی معروف شده اند. اقوام ترک، یونانی، ارمنی و یهودی در منطقه ساماتیا با صلح زندگی می نمایند. وجود کلیسا، صومعه و عبادتگاه های باستانی در این مکان نشان از منطقه ای مذهبی دارد.

خرید کتاب در منطقه فاتح

اگر از تماشا و خریدن کتاب های تاریخی و کم یاب لذت می برید. منطقه فاتح حرفی برای گفتن دارد. در کنار مسجد تاریخی بایزید، بازاری است که می توانید از کتاب های دست دوم، نقشه های تاریخی و کتاب های باستانی بازدید کنید. این بازار ساهافلار نام دارد و از دوران عثمانی تا به امروز روشنفکران و نویسندگان زیادی را به خود جذب نموده است.

بازار مصری ها

گشت و گذار در بازار ادویه (مصری) واقع در محله امینونو جای دیگری است که در منطقه فاتح باید ببینید. بی شک از تماشا ادویه های رنگارنگ، سبزی های خشک، میوه، آجیل و... در این مکان لذت خواهید برد.

خلاقیت را در منطقه فاتح

زباله یک فرد، گنج فرد دیگری است؛ این شعار موزه زباله واقع در منطقه فاتح است. زباله هایی مثل قوطی نوشایه، روزنامه و غیره را در این موزه جمع آوری نموده اند. با رفتن به این موزه و خواندن توضیحات آن مربوط به چرخه حیات و ارزش های آن متوجه فلسفه این موزه خواهید شد. هم چنین در موزه زباله منطقه فاتح، با نحوه مدیریت پسماندهای خانگی و زباله ها آشنا خواهید شد.

ملاقات از منطقه سلطان احمد

این منطقه در نزدیکی فاتح بهشت گردشگران است. تماشای کاخ توپکاپی، مسجد ایاصوفیه. مسجد سلطان احمد (مسجد آبی) را در این منطقه از دست ندهید.

ملاقات از منطقه فِنِر

علاوه بر محله های سلطان احمد و بالات، محله فنر در نزدیکی فاتح تماشایی است. این محله در خانه های رنگارنگ به محله بالات شباهت دارد. مطمئن باشید از گشت و گذار در میان خانه های رنگارنگ و تماشای مردم محلی و کلیساهای مختلف محله فِنر پشیمان نخواهید شد.

منطقه فاتح روی نقشه

تهیه و تدوین: تحریریه وبلاگ بهروز

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "منطقه فاتح استانبول کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منطقه فاتح استانبول کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید