جاهای دیدنی بهشهر و منطقه ها اطراف آن را بهتر بشناسید

به گزارش وبلاگ بهروز، تصور غالب مردم برای سفر به شمال ایران به ویژه مازندران سفر به ساحل خزر است. بعدازظهرهای داغ و شرجی سواحل خزر و تفریحات آبی یا روزهای ابری و دریای مواج کاسپین. برای برخی دیگر سفر به شمال ایران، سفر به دل جنگل های انبوه هیرکانی است. سفری برای پر کردن ریه ها از اکسیژن خالص. ییلاقات مازندران هم مقصد بسیاری از کسانی است که دل شان می خواهد اقیانوسی از مه را پیش روی شان ببینند. همه این ها سفرهایی است برای تفریح و لذت بردن از طبیعت. احتمالا اگر به یک مسافر شمال ایران بگویید که بد نیست به شهری تاریخی با آثار تاریخی فراوان سر بزنید، تعجب کند. در نظر غالب مسافران و گردشگران برای دیدن جاهای تاریخی باید به اصفهان و شیراز و تبریز رفت. اما در دل مازندران بهشهری آرام گرفته که یکی از تاریخی ترین شهرهای ایران است. شهری مهم هم در تاریخ باستان و هم از عهد صفوی به این سو. البته که دست شما برای دیدن جاهای دیدنی بهشهر بسیار باز است و به جز اماکن تاریخی فراوان و دیدنی این شهر می توانید از طبیعت و جنگل و دریا هم لذت ببرید.

جاهای دیدنی بهشهر و منطقه ها اطراف آن را بهتر بشناسید

آمیختگی تاریخ و طبیعت در این شهر به هم چنان است که وقتی برای دیدن عمارت زیبای عباس آباد که بازمانده دوران صفوی است، پا در جاده عباس آباد می گذارید در دل یک جنگل انبوه و وسط یک دریاچه زیبا این عمارت را می یابید. تجربه ای متفاوت از گردش تاریخی که تاریخ، کوه، جنگل و دریاچه را در دل خود دارد. این مقاله کوتاه راهنمایی است برای سفر به بهشهر. اینکه چطور جاهای دیدنی بهشهر را بگردید و لذت ببرید.

جاهای دیدنی بهشهر کجاست؟

همان طور که در مقدمه بالا اشاره شده، جاهای دیدنی بهشهر فراوان است و در چند دسته کلی کننده های خوبی برای بازدید دارد. هم جنگل های زیبایی دارد و هم خلیج و ساحل مجذوب کننده و هم بناهای تاریخی فراوان. به نظر و با توجه به فهرست گردشگاه ها و منطقه ها دیدنی یک روز برای دیدن این شهر کافی نیست و اگر قصد سفر به آن را دارید، برای درک بهتر شهر باید چند روزی را به این سفر اختصاص دهید. اگر فکر می کنید چند روز برای سفر به بهشهر زیاده روی است، به فهرست زیر که برخی از مهم ترین جاهای دیدنی بهشهر است توجه کنید:

  • کاخ صفی آباد
  • باغ عباس آباد
  • باغ چهلستون اشرف
  • باغ چشمه عمارت
  • آتشکده کوسان
  • خانه شهریاری
  • خانه احمد علی خان هزار جریبی
  • قبرستان سفید چاه
  • سایت موزه گوهرتپه
  • آبشار اسپه او
  • آبشار سنگ نو
  • غار باستانی هوتو و کمربند
  • تالاب میانکاله
  • بندر امیرآباد
  • کشتی صفوی
  • پارک ملی پابند
  • منطقه حفاظت شده هزار جریب

گشت و گذاری در بقایای صفوی بهشهر

مادر شاه عباس صفوی اهل بهشهر بود. نامش اشرف الملوک بود و به افتخار او نام شهر را هم اشرف البلاد گذاشته بودند. سفرهای فراوان شاه عباس به بهشهر یا همان اشرف البلاد موجب شد تا این شهر به شهری محبوب برای شاه توسعه طلب صفوی تبدیل شود و او هم برای تامین آسایش و راحتی خودش حین سفر به این شهر و هم جلب رضایت مادرش دستور ساخت بناهای فراوانی را در این شهر داد. حالا تعدادی از آنها به جای مانده است.

یکی از معروف ترین جاهای دیدنی بهشهر برای علاقه مندان به تاریخ، کاخ صفی آباد است. کاخی که در هرجای شهر که باشی، می توانی آن را ببیند. چرا که بر بلندای تپه ای در جنوب غرب بهشهر واقع شده است. اگر در محوطه این کاخ هم ایستاده باشی زیبایی های دشت روبرو که شهر بهشهر در آن بنا شده را می بینید که حقیقتا زیباست. صفی آباد چند سالی است که در اختیار نیروی هوایی قرار گرفته است و به دلیل واقع شدن در یک محیط نظامی امکان بازدید از آن برای عموم مردم وجود ندارد. تنها می توانید از پایین شهر نگاهی به آن بیندازید.

عباس آباد مجموعه ای از تاسیسات و بناهایی است که در عصر شاه عباس ساخته شد و حالا بقایایی از آن به جای مانده است. یک سد و دریاچه پشت آن و بنایی آجری در دل آن در کنار جاده ای سنگ فرش که نشان می دهد این منطقه روزگار پر رونقی را پشت سر گذاشته است. هتل دنیاگردی بهشهر در این منطقه واقع شده و در اطراف دریاچه آن هم سکوهای فراوانی برای برپایی چادر تدارک دیده شده است. در مجموع عباس آباد با جاده پر پیچ و خم زیبای جنگلی کوهستانی اش یکی از بهترین مقاصد برای مسافران به ویژه در پاییز است. در این منطقه شما می توانید درک بهتری هم از کیفیت جنگل بهشهر داشته باشید.

یکی دیگر از بناهای عهد صفوی در میان جاهای دیدنی بهشر، باغ چهلستون، یا باغ اشرف یا باغشاه است. جایی که اکنون بنای شهرداری بهشهر در آن قرار گرفته است و محوطه اطراف آن هم به پارکی برای تفرج شهفرایندان تبدیل شده است. این باغ در مرکز شهر قرار گرفته است و حوض و استخر بزرگ مقابل ساختمان اصلی آن هم اکنون به فضای سبز تبدیل شده است.

کمی آن سوتر از باغشاه عمارت باغ چشمه در یک زمین سبز به حال خود رها شده است. عمارتی دیگر بازمانده از دوران صفوی که روی یک چشمه جوشان ساخته شده و حالا بنای خشتی آن به جای مانده است. این بنا هم مدیریت چندان درستی ندارد و اگر خوش شانس باشید، نگهبان های آن در را برای تان باز می کنند تا در فضای زیبای اطرافش قدم بزنید. این ساختمان زیبا یک طراحی منحصر به فرد هم دارد. آن هم چیزی است به نام وبلاگ بهروز موسیقی. سبک ساخت وبلاگ بهروزهای بنا چنان است که با جریان آب چشمه، صدای موسیقی مانندی در آن شنیده می شود.

یکی از مرموزترین قبرستان های ایران: سفیدچاه بهشهر

ایران قبرستان های مرموز فراوانی دارد. یکی از مهم ترین هایش سفید چاه بهشهر است. قبرستانی تاریخی در جنوب شرق بهشهر و جایی بین بهشهر و گلوگاه.

اگر تا به امروز از آثار تاریخی فراوان دوره صفوی در بهشهر گفتیم، حالا باید چند سده عقب تر برویم و به دوران تیموریان برسیم، چیزی حدود 1200 سال پیش. برخی این گورستان را در فهرست نخستین گورستان های مسلمانان در ایران می دانند. خاک این گورستان آهک فراوان دارد و همین مسئله موجب سفید شدن خاکش شده است. برای همین به آن سفید چاه یا آنچنان که محلی های می گویند، اسپه چال می نامند. جز اهالی روستاهای اطراف به غریبه ها اجازه دفن در این گورستان داده نمی شود.

انسان عصر یخبندان بهشهری

حالا که در تاریخ عقب رفته ایم از صفویان به تیموریان رسیدیم کمی عقب تر برویم تا به عصر یخبندان برسیم. حتما نام غار هوتو کمربند به گوش تان خورده یا در کتاب های درسی درباره اش شنیده اید. یکی از مهم ترین مکان های اکتشاف برای باستان شناسان ایران و دنیا. جایی که در آن نشانه هایی از زندگی انسان غارنشین عصر یخبندان پیدا شده است. این غار در حوالی روستای تروجن و در غرب بهشهر واقع شده و یکی از جاهای دیدنی بهشهر و نکا به شمار می رود.

هر ساله در کاوش های نو این غار آثار نو و حیرت انگیری کشف می شود. خرداد ماه سال 1400 اسکلت کودکی در این غار پیدا شده که 12 هزار سال قدمت داشت. در مجموع بازدید از این غار سفری هیجان انگیز به یکی از مهم ترین مراکز کاوشی دنیا درباره انسان های نخستین است. هوتو و کمربند یکی از چند غار مهم این منطقه است که محل کاوش باستان شناسان است.

در مجموع به این ناحیه که غارهای کمیشان، کمربند و هوتو در آن قرار گرفته است، سایت موزه گوهرتپه گفته می شود که یکی از جاهای دیدنی بهشهر و نکا است و در میان تاریخ دوستان مقصد محبوبی محسوب می شود.

آبشارهای بهشهر

اگر می خواهید زیبایی های نکا را خیلی بیشتر از دیدن چند جای توریستی و معروف درک کنید باید پا در جهت نکا بگذارید. جاهای دیدنی بهشهر و نکا می تواند یکی از مقاصد مهم و زیبای شما در این سفر باشد. به ویژه اینکه منطقه زیبای هزارجریب در جهت بهشهر به نکا قرار گرفته است و از دست دادن زیبایی هایش می تواند یک ضرر بزرگ در این سفر به شمار بیایید.

هر طبیعت دوستی باید یکبار به جاهای دیدنی هزارجریب بهشهر سر بزند و از دیدن این طبیعت فوق العاده لذت ببرد. یکی از این دیدنی های مجذوب کننده، آبشار اسپه او یا آب سفید در حوالی روستای پاسند در منطقه هزار جریب است. جایی در میان جنگل بهشهر که همه چیز در آن برای یک ماجراجویی جنگلی آماده است. این آبشار پلکانی است و همین ویژگی به آن منظره ای زیبا و فوق العاده بخشیده است. ارتفاع این آبشار 30 متر است و بهار و تابستان بهترین فصل های سفر به آن است.

یکی دیگر از آبشارهای دیدنی بهشهر، آبشار سنگ نو است. آبشاری در دل جنگل بهشهر با منظره ای دیدنی و فوق العاده. برای رسیدن به این آبشار باید به سمت جنوب بهشهر بروید. از محله فراش در جنوب بهشهر که عبور کردید، باید دو ساعتی را در دل جنگل بهشهر پیاده روی کنید تا به این آبشار دیدنی برسید.

جاهای دیدنی هزارجریب بهشهر

بسیاری از اهالی بهشهر برای وقت گذرانی راهی جهت بهشهر به نکا می شوند. چرا که جاهای دیدنی بهشهر و نکا یکی از بهترین تفرجگاه های مردم محلی است. به ویژه که در این میان منطقه زیبای هزارجریب قرار گرفته است و بسیاری برای دیدن جاهای دیدنی هزارجریب بهشهر پا در این جهت می گذارند.

یکی از نقاط دیدنی این جهت، منطقه حفاظت شده هزار جریب است که پوشش گیاهی و تنوع زیستی فوق العاده ای دارد و طبیعت دوستان زیادی را به سوی خود می خواند. از دیگر دیدنی های این منطقه خانه احمد علی خان هزارجریبی است. خانه ای آجری و قاجاری که در روستای سرخ گریوه بهشهر واقع شده است.

میانکاله و امیرآباد

پرنده نگرهای زیادی هر پاییز به میانکاله می فرایند تا به دیدنی پرندگان فوق العاده ای بنشینند که به این تالاب سفر می کنند. یکی از مهم ترین تالاب های ایران که زیستگاه پرندگان بسیاری است و در چند سال اخیر هم به دلیل مرگ و میرهای زیاد پرندگانش در مرکز توجه قرار داشته است.

میانکاله 45 کیلومتر با بهشهر فاصله دارد و در فصل های مهاجرت فلامینگوها و قوهای فریادکش به شدت محبوب پرنده نگرهاست. کمی آن سوتر از میانکاله، بندر زیبای امیرآباد قرار گرفته است. یک بندر اقتصادی مهم که به دلیل زیبایی های طبیعی اش یک مرکز گردشگری مهم هم هست. یکی از جاهای دیدنی بهشهر در این بندر، کشتی چوبی صفوی است. بقایای یک کشتی چوبی چهارصد ساله که از دوران صفویان در این بندر به جای مانده است.

بهترین فصل سفر به بهشهر

بهشهر در همه فصل ها دیدنی است؛ اما هواداران این شهر در بهار و پاییز بیشتر هستند و در این فصل ها سفرهای بیشتری به این شهر صورت می گیرد. به ویژه در پاییز که زیبایی های بهشهر دو چندان می شود.

هزینه بازدید از جاهای دیدنی بهشهر (آذر 1400)

عباس آبادهر خودرو 5 هزار تومان
چهلستون بهشهررایگان
کاخ صفی آبادبازدید ندارد
باغ چشمه عمارتبازدید ندارد
گورستان سفید چاهرایگان
غار هوتو و کمربندهر نفر 10 هزار تومان
خانه احمد علی خان هزارجریبی5 هزار تومان
منبع: بلاگ دیوار

به "جاهای دیدنی بهشهر و منطقه ها اطراف آن را بهتر بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی بهشهر و منطقه ها اطراف آن را بهتر بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید