کشفی تاریخی در محوطه اوجاق آرتاویل تایر اردبیل

به گزارش وبلاگ بهروز، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، کشفی تاریخی در محوطه اوجاق آرتاویل تایر اردبیل صورت گرفت.

کشفی تاریخی در محوطه اوجاق آرتاویل تایر اردبیل

سعید ستارنژاد، سرپرست هیأت باستان شناسی در این محوطه با اشاره به اینکه اوجاق آرتاویل تایر داخل محدوده کارخانه لاستیک سازی آرتاویل شهرستان اردبیل واقع شده است، گفت: نخستین فصل کاوش این محوطه به منظور معین کردن وسعت و لایه های استقراری در آن، با حفر ترانشه هایی در محوطه انجام شد. نتایج کاوش ترانشه ها معین کرد که این محوطه در قرون میانی اسلامی مورد استفاده فصلی قرار می گرفته است.

او با بیان اینکه در ترانشه های کاوش شده شواهدی از ساختارهای معماری دوره سلجوقی کشف و شناسایی شد، اظهار کرد: این ساختارهای معماری به صورت سنگ چین با ملات گل بوده و مستقیم روی بستر طبیعی ساخته شده است.

ستارنژاد با اشاره به وجود تعدادی گور متعلق به دوران اسلامی در نیمه جنوبی محوطه که در میان مردم منطقه به اوجاق مشهور است، گفت: این گورها بدون ساختارهای معماری و به صورت چاله ای درون بستر رسوبی محوطه ایجاد شده اند که با وجود رطوبت بالای خاک، استخوانهای موجود در آنها آسیب زیادی دیده اند.

سرپرست این هیأت باستان شناسی اظهار کرد: با وجود مراتع و منابع کافی و غنی مورد توجه جامعه کوچ رو در دشت اردبیل، این محوطه در قرون میانی اسلامی مورد استفاده فصلی قرار گرفته است.

او اضافه نمود: امروزه این دشت به اسم یکی از غنی ترین دشت های منطقه برای اتراق جامعه عشایری شناخته می گردد و نام بعضی از روستاها چون حکیم قشلاقی به چنین الگوی معیشتی در دامنه های سبلان اشاره دارد.

این باستان شناس گفت: با توجه به این که بیشترین تمرکز کاوش های باستان شناختی در دشت اردبیل پیرامون گورستان و قلعه بوده است، نتایج کاوش های باستان شناختی در محوطه های استقراری همانند محوطه اوجاق می تواند شناخت بهتری از گاهنگاری منطقه ارائه دهد.

وی اعلام کرد که امیدوار است فرایند مطالعاتی و لایه نگاری محوطه های استقراری در این دشت مورد توجه قرار گیرد و شناخت بهتری از وضعت دوره های فرهنگی دشت اردبیل ارائه گردد.

ستارنژاد گفت: بطور کلی نتایج کاوش در محوطه اوجاق آرتاویل تایر ضمن اهمیت در شناخت بهتر از وضعت الگوهای استقراری دشت اردبیل در قرون میانی اسلامی در مطالعات گاهنگاری دشت اردبیل هم حائز اهمیت است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل اوایل سال جاری از هماهنگی برای معین عرصه و حریم این محوطه تاریخی در داخل کارخانه لاستیک سازی خبر داده بود تا بعد از انتها کاوش ها، عرصه اثر به اسم محوطه تاریخی نگهداری و برای حریم آن برابر با ضوابط حرایم میراث فرهنگی برای ساخت و ساز مجوز داده گردد.

منبع: همگردی

به "کشفی تاریخی در محوطه اوجاق آرتاویل تایر اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشفی تاریخی در محوطه اوجاق آرتاویل تایر اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید