یک نماد جدید در پایتخت
به گزارش وبلاگ بهروز، خبرنگاران: طراحی این پل از پل خواجوی اصفهان الهام گرفته شده و یک سازه کاملا سازگار با محیط زیست و طبیعت است که نمونه مشابه آن در پارک های ملی و طبیعی کشورهای فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، مالزی و استرالیا ساخته شده است.
به گزارش گروه رسانه های وبلاگ بهروز،قرار است عصر یکشنبه بزرگ ترین پل سه طبقه غیر خودرویی به بهره برداری برسد . پل طبیعت در نقطه ای واقع شده که محل تلاقی شریان های اصلی پایتخت مانند بزرگراه های مدرس، همت، حقانی و رسالت است. پل طبیعت نمونه ای است بی نظیر در خاورمیانه، بزرگ ترین پل عبور و مرور غیرخودرویی کشور با 7000 مترمربع مساحت با شرایطی منحصر به فرد، یکی از مقاصد گردشگری شهر تهران و دست آخر هم نماد جدیدی برای پایتخت. وقتی زمین های عباس آباد طراحی می شد دو پل به عنوان گذرگاه پیاده برای اتصال دو جبهه شرقی و غربی بزرگراه مدرس در نظر گرفته شده بود. این دو پل با یکدیگر تلفیق و به صورت یک پل در چند سطح در آمد و به این ترتیب پل طبیعت شکل گرفت.
بازگشت دوباره معماری ایرانی
در طراحی این پل از معماری پل های ایرانی مانند پل خواجو الهام گرفته شده و یک سازه کاملا سازگار با محیط زیست و طبیعت است که نمونه مشابه آن در پارک های ملی و طبیعی کشورهای فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، مالزی و استرالیا ساخته شده است.
سفر بر بلندای مهمترین شاهراه های تهران
پل طبیعت در نقطه ای واقع شده که محل تلاقی شریان های اصلی پایتخت است و بزرگراه های مدرس، همت، حقانی و رسالت در تیررس آن قرار گرفته است.
پازل 14 هزار قطعه ای پل طبیعت
فعالیت های عمرانی و شیوه اجرایی این پل با توجه به فرآیند برشکاری، مونتاژ قطعات، نصب و جوشکاری در کنار بهره مندی از سازه های فضایی در ارتفاع 40 متری در کل کشور منحصربه فرد است که در نهایت موجب شده سازه ای بزرگ در پهنه فضای سبز میانی بزرگراه مدرس نمایان گردد.
وزن کل سازه فلزی پل بیش از 2000 تن بوده و در ساخت آن بیش از 14 هزار قطعه فولادی با بیش از 102 کیلومتر جوشکاری به هم متصل شده است. در مجموع وزن کل بتون ریزی صورت گرفته حدود 15 هزار تن است.
آرامش در ارتفاع 40 متری زمین
پل طبیعت یک پل سه پایه برای تردد پیاده از بالای بزرگراه مدرس، مکث و دیدار از مناظر پیش رو و همچنین تجربه آرامشی فوق العاده در ارتفاع 40 متری از سطح زمین است. مساحت این پل 7000 مترمربع است که 720 متر آن به فضای سبز و 480 متر آن به رستوران ها، کافی شاپ و دیگر فضاهای فرهنگی و تفریحی اختصاص خواهد داشت. شهروندان می توانند روی کفپوش های چوبی پل با مساحتی حدود 5100 متر مربع پیاده روی نموده یا از راستاهای دوچرخه سواری و کالسکه سواری لذت ببرند.
آغاز ساخت پل
سال 89 شرکت نوسازی عباس آباد مسابقه ای برگزار کرد که در آن از همه طراحان داخلی و خارجی دعوت شد تا ایده های خود را درباره بزرگ ترین پل عبور و مرور غیرخودرویی کشور، رو نمایند.در این مناقصه ده شرکت طراحی داخلی و خارجی شرکت نموده بودند که در نهایت پس از آنالیز طرح ها، یک شرکت طراحی داخلی که هم طرح و هم از لحاظ اجرا با شرایط ما سازگار بود، انتخاب شد.
مقاوم در مقابل زلزله 7 ریشتری
به گفته اردشیر نوریان مدیر عامل شرکت نوسازی اراضی عباس آباد، برای ساخت پل از مصالح ویژه و لوله های خاصی استفاده شده و بالاترین استانداردها و ضریب ایمنی برای آن در نظر گرفته شده و براساس قولی که پیمانکار اجرایی طرح داده پل طبیعت از زمان بهره برداری صد سال عمر خواهد نمود و در برابر حوادث و بلایای طبیعی حتی زلزله بالای هفت ریشتری تهران که سال هاست انتظارش را می کشیم، مقاوم است.
پیچیدگی های ساخت پل طبیعت
علاوه بر پیچیدگی های اجرای طرح، تحریم هایی که کشور درگیر آن بوده، دامنگیر پل طبیعت هم شد به طوری که گاهی برای واردات بعضی قطعات که امکان فراوری آن در داخل کشور هم وجود نداشت طرح با مسائل جدی روبرو می شد که کمترین تاثیر آن از دست رفتن زمان بود.
اول ساخت - بعد انتقال
نمی شد به بهانه ساخت این پل، یکی از پرترددترین بزرگراه های شهر (مدرس) را بست و گره ترافیک را کور کرد، پس چاره ای نبود جز این که همه سازه در جای دیگری ساخته گردد و سپس با انتقال به زیر پل از اینجا با جرثقیل های بزرگ در ارتفاع 40 متری از سطح زمین نصب گردد. این مشکل بزرگ را بگذارید کنار باران پاییزی و سرمای چند درجه زیر صفر زمستان گذشته که کار در ارتفاع 40 متری را برای کارگران و مهندسان این مجموعه شبیه کار با اعمال شاقه نموده بود.
سه طبقه پل برای گذشتن، ایستادن و به خاطر سپردن زیبایی پایتخت
پل طبیعت سه طبقه دارد، طبقه اول 1450، طبقه دوم 2870 و طبقه سوم 571 متر مربع است. همچنین قرار است در طبقه سوم انواع فضاهای تفریحی از نمایشگاه و کافی شاپ گرفته تا گالری و رستوران های متنوع به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب ایجاد گردد. روی پل به تفکیک سه راستا تعیین اسب رو و کالسکه رو، دوچرخه رو و انسان رو در نظر گرفته شده است. پیش بینی فضاهای مکث روی پل و طراحی مبلمان شهری مناسب و هماهنگ با ویژگی های این سازه از نکاتی است که در طراحی این پل مد نظر بوده است.
از کجا برویم؟
اگر می خواهید از بوستان آب و آتش از پل طبیعت گذر کنید باید از معابر فرعی ضلع شرقی خیابان آفریقا بهره ببرید یا بعد از گذشتن از چهارراه دنیا کودک وارد خیابان دیدار جنوبی شده و به بوستان آب و آتش وارد شوید.
اگر هم بوستان طالقانی را برگزیده اید باید از ایستگاه مترو حقانی بهره ببرید یا از محور غرب به شرق بزرگراه حقانی به این بوستان جنگلی وارد شوید و پس از عبور از راستاهای پیاده راه طراحی شده در این بوستان به پل طبیعت قدم بگذارید.
منبع:مهر
وبلاگ بهروز: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.
بازگشت به صفحه سایر رسانه ها
منبع: تسنیم