50 هزار تن پسته روی دست کشاورزان کرمانی

به گزارش وبلاگ بهروز، رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان گفت: هر سال 50 تا 60 هزار تن پسته کرمان به چین صادر می شد اما سال 98 فقط 8 هزار تن پسته به این کشور صادر کردیم. به عبارتی این بازار را در سال گذشته از دست دادیم و پیش بینی می کنیم با وجود کرونا 50 هزار تن پسته استان در سال 99 صادر نشود.

50 هزار تن پسته روی دست کشاورزان کرمانی

به گزارش وبلاگ بهروز به نقل از ایسنا، محمدعلی محمدمیرزائیان بیان نمود: پیش از شیوع بیماری کرونا، 30 تا 40 درصد شرکت های صادراتی به دلیل مسائل برگشت ارز، صادرات نداشتند اما سایر صادرکنندگان نیز در بحران کرونا با مسائل بسیاری روبرو شده اند.

او اضافه نمود: در حال حاضر بسیاری از محموله های صادراتی بین 20 تا 30 روز در مرزها مانده اند و امکان حمل جاده ای یا ریلی آنها وجود ندارد، تعدادی از محموله ها به مبدا برگشت داده شده اند و تعدادی دیگر برای صادرات از طریق حمل و نقل دریایی اقدام کرده اند.

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان ادامه داد: برخی محموله های پسته و خرمای صادراتی استان 2 ماه است در ساحل منتظر کشتی هستند و با توجه به این که بار آنها مواد فاسدشدنی است، صادرکنندگان با خسارت های زیادی روبرو می شوند.

محمدمیرزائیان بیان نمود: از سوی دیگر طولانی شدن زمان ارسال و ماندن محموله ها در مرزها، گواهینامه های گمرک، استاندارد و قرنطینه های نباتی و... باطل شده اند و برخی از این محموله ها باید به مبدا بازگردند، تخلیه شوند و مجددا نمونه برداری و به مرزها حمل شوند که هزینه های بسیاری به صادرکنندگان تحمیل می کند.

او گفت: 500 هزار تن خرما در انبارها موجود است. متاسفانه دولت قصد دارد بابت کنترل خرمای مورد نیاز برای رمضان، عوارض صادراتی برای این محصول در نظر بگیرد در حالی که چندین برابر نیاز بازار داخل، خرما وجود دارد و نباید این عوارض وضع شود.

منبع: همشهری آنلاین

به "50 هزار تن پسته روی دست کشاورزان کرمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "50 هزار تن پسته روی دست کشاورزان کرمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید