بندر گناوه؛ الماسی که در بوشهر می درخشد

به گزارش وبلاگ بهروز، بندر گناوه شهری در گنجینه خاک جنوب است که در استان بوشهر، در ساحل خلیج فارس، بین بندر بوشهر و بندر دیلم جا خوش نموده است.

بندر گناوه؛ الماسی که در بوشهر می درخشد

گناوه از قدیم الایام رونق مالی خوبی داشته و جایی برای رفت وآمد بازرگانان و تجار بوده است. گناوه در قدیم نام های متعددی مثل گنابا و جنابا داشته تا به شکل تلفظ امروزی درآمده است. امروزه از مجموعه گناوه قدیم، آثاری باستانی و نماهای سنگی دیدنی ای به جا مانده که در دل آن می گردد، مجذوب کنندهیت های تاریخی فراوانی را کشف کرد. این مجموعه در موقعیت شمالی بندر گناوه امروز قرار گرفته است. اگر تصمیم گرفته اید سری به زیبایی های این شهر بندری بزنید، پیشنهاد می کنیم که از نیمه پاییز تا اویل بهار، برای سفرتان برنامه ریزی کنید تا هوای گرم و مرطوب این شهر، در مطلوب ترین حالت خود باشد. در این مطلب همراه ما شوید تا با هم سری به این مروارید خلیج فارس بزنیم.

بقایایی که از دیدنی های بندر گناوه امروز هستند

بندر گناوه - عکس از علی رضا جواهری

در شهر گناوه قدیم، ردپای تاریخ باستانی و تمدن گذشتگان مشهود است و در آن از منظر تاریخ شناسی، آثار باارزشی از تمدن و فرهنگ را می توان پیدا کرد. از بقایای این آثار تاریخی می توان بنای چهار طاقی تل گنبد، قلعه گوری، مقبره بی مره، آرامگاه سلیمان بن علی در تل امام زاده گنبد، مجسمه آهکی نیمه تراش خورده، آثار سفالی و سنگی و… را نام برد که همگی بازمانده هایی هستند که هویت یک شهر قدیمی را نمایان می نمایند. منطقه های که این تمدن باستانی در آن ها جا خوش نموده اند، جاذبه توریستی فراوانی دارند که برای دوستداران تاریخ و شیفتگان کشف ردپای زندگی گذشتگان، مجذوب کننده خواهد بود.

از مقبره بی مره تا امام زاده سلیمان بن علی

امام زاده سلیمان بن علی - از جاهای دیدنی بندر گناوه

از معروف ترین مکان های تاریخی و دیدنی گناوه، مقبره بی مره و امام زاده سلیمان است که علاوه بر جاذبه مذهبی، به خاطر نوع طراحی و سبک معماری خود مشهور هستند. مقبره بی مره یا بی بی مریم زیارتگاهی کوچک است که ظاهری ساده و طراحی اولیه ای دارد و جنس گنبد آن از گل و گچ است. قبره بی بی مریم در بین زنان گناوه بسیار محبوب است و خاصیت گردشگری آن، متأثر از حضور پررونق این زنان است. بی مره در محدوده شرق بابا علیشاه گناوه واقع شده و رازهای مجذوب کنندهی را از گذر تاریخ در دل خود دارد. از ورودی تنگ و حفره گون زیارتگاه که بگذریم، سنگ مقبره ای را می بینیم که بقایای خطوط کوفی باقیمانده از قرن ها پیش روی آن وجود دارد و قدمت تاریخی این زیارتگاه را نشان می دهد.

امام زاده سلیمان بن علی در جاده دیلم قرار گرفته است و گنبد آن با نمایی پلکانی و مزین به کاشی های فیروزه ای، یکی از چشم نوازترین تصویرهای بندر گناوه محسوب می گردد. این امام زاده با بنایی مستطیل شکل و گنبد آبی پلکانی، نشان دهنده سبک معماری جنوبی و منطقه خلیج فارس است و ما را در نگاه اول، به یاد گنبد دانیال در منطقه باستانی شوش می اندازد.

ساحلی به رنگ خلیج نیلی فارس، با نمایی از جزیره خارک

عکس از مجید مظفری

بندر گناوه مثل تمام شهرهایی که در همسایگی دریا نفس می کشند، پر از مجذوب کنندهیت هایی است که رنگ وبویی از دریا دارند. یکی از زیباترین جاهای دیدنی شهر گناوه، سواحل رؤیایی خلیج فارس است. در این سواحل نیلی، با وجود ماهیگیرانی با شمایل مردمان محلی، تورهای صید و قایق های آماده، زیباترین بوم نقاشی جنوب را می توانید ببینید که در آب های خلیج آن، جزیره کوچک خارک نمایان است. دلفریبی این بوم وقتی بیشتر می گردد که غروب با رگه های سرخ و طلایی خود، همدست آبی خوش رنگ ولعاب دریا می گردد تا چشم تماشاگران این منطقه بهشتی را از زیبایی پر کند.

سر زدن به این ساحل های دیدنی را که نمادی از فرهنگ مردمان جنوب هستند، از دست ندهید. اگر مشتاق هستید فرایند خلق یک کشتی یا قایق را ببیند، سری به کارگاه های لنج سازی بزنید تا تماشاگر تولد کشتی ها و قایق هایی باشید که زیبایی ساحل جنوب را با حضور خود باشکوه تر نموده اند. پیاده روی در سواحل گناوه را از دست ندهید و زیبایی های ناب آن را با یک دوربین عکاسی ثبت کنید.

از گبه و گلیم سنتی تا کالاهایی از برندهای محبوب

برای خرید و تهیه سوغات در بند گناوه، تنوع زیادی در انتخاب های خود دارید. اگر شیفته سوغات سنتی هستید، این دیار به هنر گبه بافی و گلیم بافی خود مشهور است و می توانید چمدان خود را از این صنایع دستی مردمان گناوه پر کنید. سفر به شهر ساحلی بدون خرید ماهی و میگو کامل نخواهد بود و به شما پیشنهاد می کنیم که حتماً از این خوشمزه های دریایی تازه صیدشده تهیه کنید.

بازار گناوه - عکس از میلاد رفعتی

بندر گناوه قطب خرید برندهای روز جهان محسوب می گردد و بازارهایی که در این ناحیه وجود دارد، مملو از کالاهایی است که می تواند انتخاب شما باشد و حس یک خرید خوب و باصرفه را به شما منتقل کند. فرقی نمی نماید که دنبال کالای برند هستید یا تنها برای خرید اجناس مورد نیازتان با یک قیمت مناسب به بازار آمده اید. بازار گناوه شما را دست خالی نمی فرستد و سبد خریدتان را از متنوع ترین کالاها همانند لباس، لوازم برقی، لوازم آرایشی و… پر می نماید.

سفر به سرزمین خورشیدی خلیج فارس

سفر به شهرهای ساحلی، به خصوص سرزمین هایی که در اتمسفر پرکشش خلیج نیلی فارس وجود دارند، مجذوب کننده و پر از ماجراجویی است. در فصل هایی از ساحل که با آب وهوای این منطقه ها سازگار هستند، چمدان تان را به قصد سفر به جنوب ببندید و راهی سرزمین های پررمزوراز آن شوید. حتماً در فهرست جنوب گردی تان، بندر گناوه را هم بگنجانید تا سفری ماجراجویانه را از نزدیک تجربه کنید و درعین حال از صمیمت و خونگرمی مردمان این دیار بوشهری لذت ببرید.

شهر گناوه شامل زیبایی های تاریخی، تفریحی و خریدگردی های فراموش نشدنی است که سفرتان را می سازد. به این بندر و شهر قدیم آن سفر کنید و برای پررونق شدن کشف زیبایی های گناوه، از تجربه های لذت بخش و دیده های خود برای ما بنویسید و ما را با دیگر جاهای دیدنی این منطقه آشنا کنید.

منبع:چطـور

منبع: دیجیاتور

به "بندر گناوه؛ الماسی که در بوشهر می درخشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بندر گناوه؛ الماسی که در بوشهر می درخشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید