خانه دکتر عبدالعظیم قریب یکی از خانه های تاریخی استان مرکزی به شمار می رود

به گزارش وبلاگ بهروز، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، خانه دکتر عبدالعظیم قریب یکی از خانه های تاریخی استان مرکزی به شمار می رود.

خانه دکتر عبدالعظیم قریب یکی از خانه های تاریخی استان مرکزی به شمار می رود

این بنا در مرکز روستای گرکان، روبروی دانشسرای گرکان قرار گرفته است. این بنای قاجاری مربوط به خاندان بزرگ قریب است که در عرصه علم، فرهنگ و ادب ایران زمین سهم بسزایی دارند. از جمله میتوان به دکتر محمد قریب بنیانگذار طب بچه ها در ایران، دکتر عبدالعظیم قریب استاد زبان و ادبیات فارسی و پروفسور عبدالکریم قریب پدر علم زمین شناسی ایران و بنیان گذار دانشگاه اراک اشاره نمود. منزل خاندان قریب در زمینی به مساحت 715 متر مربع قرار گرفته است. ورودی اصلی منزل دارای در چوبی است.

ضلع شرقی دارای دو اتاق است و قبلاً به عنوان خبازخانه از آن استفاده میشد. بنای اصلی در ضلع شمالی قرار گرفته است و دارای دو طبقه با زیرزمین است. راه ورود به زیرزمین از داخل حیاط مرکزی است. دو راه پله قرینه در طرفین راه پله زیرزمین به طبقه همکف راه می یابند. ورودی در کنار تالار اصلی قرار گرفته است. ورودی سمت شمال غربی در طبقه همکف امتداد پیدا نموده و در سرانجام به پلکان مارپیچ طبقه اول منتهی می گردد. در این طبقه تزئینات قاب بندی گچی، قطاربندی و گچبری دیده می گردد. مشابه این تزئینات در طبقه فوقانی برج بچشم می خورد. نقشه طبقه اول و طبقه همکف یکسان است، با این تفاوت که در طبقه اول بجای اتاق مرکزی، یک اتاق خواب قرار گرفته است.

منبع: همگردی

به "خانه دکتر عبدالعظیم قریب یکی از خانه های تاریخی استان مرکزی به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه دکتر عبدالعظیم قریب یکی از خانه های تاریخی استان مرکزی به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید