خروج 24 هزار میلیارد تومان از بورس، نتیجه دامنه نوسان نامتقارن

به گزارش وبلاگ بهروز، به گزارش تجارت نیوز، حدود سه ماه از تغییر دامنه نوسان از حالت متقارن مثبت 5 تا منفی 5 به حالت نامتقارن مثبت 6 تا منفی 2 می گذرد. در این مدت بسیاری از سهامداران، کارشناسان و فعالان بازار سرمایه این تغییر راتصمیمی اشتباه از سوی سازمان بورس می دانستند. البته بعضی منابع معتقد بودند این تصمیم با حمایت تمام وزارت اقتصاد گرفته شده است.

خروج 24 هزار میلیارد تومان از بورس، نتیجه دامنه نوسان نامتقارن

بعد از هفته ها رکود در بازار سرمایه، سازمان بورس و تصمیم گیرندگان در این باره یک بازگشت به غقب را تجربه کرده اند. اما نکته قابل تامل در این زمینه خسارت جبران ناپذیر به بسیاری از سهامداران خرد و البته کاهش اعتبار سازمان بورس به عنوان متولی بازار سرمایه در کشور بوده است.

خروج 24 هزار میلیارد تومان پول از بازار سرمایه

از 25 بهمن تا آخرین روز کاری پیش از بازگشت به دامنه نوسان قبلی، سهامداران خرد تنها در چهار روز پول حود را به بازار سرمایه وارد کرده اند. بازار سرمایه در این مدت در تمام روزهای اجرایی شدن این طرح شاهد خروج پول بوده است. میزان پول ورودی در روزهایی که بازار شاهد ورود پول بوده است حدود 1670 میلیارد تومان بوده است.

در این مدت بازار سرمایه شاهد خروج بیش از 25.7 هزار میلیارد تومان پول سهامداران حقیقی بوده است. البته در مجموع ورود و خروج پول در این مدت باید گفت 24 هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج شده است. این اعداد و ارقام نشان می دهد سهامداران خرد از هر فرصتی برای خروج از بورس استفاده کرده اند.

رکود و رکود، دستاورد تغییر دامنه نوسان

نکته قابل توجه دیگر اینکه میزان معاملات در سه ماه گذشته و از زمان اجرای تصمیم سازمان بورس مبنی بر تغییر دامنه نوسان، ارزش معاملات روزانه به شدت کاهش یافته است. این کاهش را می توان در تفاوت زیاد میان آخرین قیمت معاملات و قیمت پایانی نمادها نیز به وضوح مشاهده کرد.

پرنشدن حجم مبنا یکی از دلایل عدم تخلیه فشار فروش در این مدت بوده است. به نظر می رسد مدیریت جدید بورس که در اولین تصمیمات خود دامنه نوسان متقارن را به عنوان حل کننده مشکل بورس می دانست، امروز به اشتباه خود پی برده است.

منبع: فارس

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس وبلاگ بهروز بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "خروج 24 هزار میلیارد تومان از بورس، نتیجه دامنه نوسان نامتقارن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج 24 هزار میلیارد تومان از بورس، نتیجه دامنه نوسان نامتقارن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید