دور دوم حمایت از بازی سازان شروع شد

به گزارش وبلاگ بهروز، بنیاد ملی بازی های رایانه ای، دور دوم حمایت سیستماتیک خود از بازی سازان را در قالب طرح ساختار حمایت همگرا شروع کرد. در این طرح حمایتی به تیم ها و شرکت های بازی ساز با توجه به رتبه و فعالیت شان بین 15 تا 200 میلیون تومان اعتبار بلاعوض برای دریافت خدمات از 40 شرکت خدمات دهنده بازی سازی اختصاص می یابد که بسته به فعالیت آنها این مبلغ قابل افزایش است. این بخشی از صحبت های محمدعلی سید حسینی، معاون حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای است.

دور دوم حمایت از بازی سازان شروع شد

با وی درباره این طرح و حمایت های بنیاد به گفت و گو نشسته ایم که می خوانید.

هدف از اجرای دور دوم ساختار حمایت همگرا چیست؟

هدف از این طرح حمایت از بازی سازان است تا بتوانند با دریافت خدمات، محصول خود را فراوری نموده وارد بازار داخلی و بین المللی نمایند. به وسیله این ساختار، هر تیم و شرکتی که استحقاق و شایستگی دریافت حمایت داشته باشد از این حمایت ها که نسبتاً پایدار است، به صورت سیستماتیک بهره مند می گردد.

این طرح از چه زمانی شروع شد؟

این طرح از سال 97 شکل گرفته و دور اول آن در سال 98 اجرایی شد. دور دوم همگرا از بهمن ماه سال گذشته (98) به صورت اعلان عمومی برای عضویت در این ساختار شروع شد تا بازی سازان بتوانند براساس شایستگی خود در این ساختار عضو و حائز رتبه شده و از حمایت های آن در طول سال 99 بهره مند شوند.

در دور دوم چه تعداد متقاضی برای دریافت حمایت ها ثبت نام نموده و چه تعداد پذیرفته شدند؟

در این دور 120 تیم و شرکت بازی سازی ثبت نام کردند که بعد از آنالیز ها و ارزیابی های دقیق و جامع، 68 تیم بازی سازی به عضویت ساختار حمایتی همگرا درآمده و حائز رتبه شدند. در مجموع در مدت دو سال تا به امروز 130 شرکت و تیم بازی سازی عضو این سامانه شده و خدمات دریافت نموده یا در حال دریافت خدمات هستند.

به رتبه بندی و سطح بندی اشاره کردید متقاضیان به چه سطح هایی تقسیم بندی می شوند؟

در ساختار حمایتی همگرا، اعضا در 4 بخش سطح بندی شده اند. سطح یک شامل شرکت های عظیم بازی سازی هستند. سطح دو و سه به وسیله فراخوان سالانه با ارزیابی های اجرا شده و کسب امتیاز در این سطح قرار می گیرند و سطح 4 را تیم های بازی سازی مستعد که عموماً در جشنواره ها و رویدادها حائز عنوان شده اند، تشکیل می دهند. البته هر سال امکان اضافه شدن اعضا به هر 4 سطح ساختار حمایتی همگرا وجود دارد.

ملاک انتخاب تیم ها و شرکت های بازی ساز برای دریافت حمایت ها چه بود؟

اول اینکه مخاطبان و بازار ملاک قرار می گیرد به طوری که بازی هایی که درآمد بیشتری دارند، امتیاز بیشتری دریافت می نمایند و میزان مخاطب بازی ها هم به وسیله دو مجموعه معتبر یعنی کافه بازار و تپسل ارزیابی می گردد از سوی دیگر، کیفیت فراوری بازی ها، توجه به معیارها و ارزش های فرهنگی جامعه، توانمندی تیم ها و شرکت های بازی سازی، دستاوردها و افتخارات بازی سازان و دریافت جوایز در طول سال های فعالیت شان از جمله معیارهای دیگر است.

نحوه حمایت از بازی سازان چگونه است؟

در این طرح از بازی ساز که فراوری نماینده بازی است، با تخصیص اعتبار حمایت می کنیم. بدین ترتیب که در مرحله پیشافراوری، فراوری یا پسافراوری به فراورینمایندگان بر اساس ارزیابی ها خدمات متنوعی از سوی خدمات دهندگان خارج از بنیاد ارائه می دهیم. به عبارتی در این جهت بخش عمده ای از هزینه ها را همگرا متقبل می گردد و هیچ پول نقدی به صورت مستقیم در اختیار بازی سازها قرار نمی گیرد و آنها می توانند با اعتبار تخصیص یافته خدمت مورد احتیاج خود را از ارائه دهندگان خدمات خریداری نموده و دریافت نمایند.

میزان اعتباری که برای تیم ها و شرکت های بازی ساز در نظر گرفته شده، چقدر است؟

متناسب با رتبه ای که تیم ها و شرکت های بازی سازی کسب می نمایند، اعتبار پایه ای بین 15 تا 200 میلیون تومان به آنها تعلق می گیرد. به عبارتی کسانی که دارای رتبه ققنوس و شیردال هستند، اعتبار بیشتری نسبت به رتبه های هدیوش، یوز و غزال دریافت می نمایند. این اعتبار سالانه (فروردین تا اسفندماه 99) است و هر زمانی که شرکت ها و تیم ها احتیاج داشته باشند می توانند از منابع حمایتی استفاده نمایند. در اعطای حمایت ها نیز به روز هستیم و در نهایت بعد از سه هفته از درخواست نهایی بازی سازان، اعتبار ها تخصیص می یابد و می توانند خدمات مورد احتیاج خود را از ارائه دهندگان خدمات خریداری نمایند.

بازی سازان در این طرح چه خدماتی دریافت می نمایند؟

خدمات در این سامانه به دو دسته خدمات داخلی و صادراتی تقسیم می گردد و 40 شرکتی که در این طرح حضور دارند خدماتی شامل تبلیغات، بازاریابی و نشر، حمایت های مرتبط با محل اشتغال و استقرار، حضور در رویدادهای تجاری، استفاده از دوره های آموزشی، حضور در رویدادهای پژوهشی، استفاده از خدمات زیرساختی، خدمات مشاوره و منتورینگ و... را با تخفیف به بازی سازان ارائه می دهند.

چه نهادها و بخش هایی برای ارائه خدمات بهتر به بازی سازان همکاری دارند؟

در این طرح مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری ریاست جمهوری (زیر مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) برای حمایت از صادرات، ستاد توسعه نرم و هویت ساز و دبیرخانه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق با هدف یاری به رشد این صنعت و ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری در حیطه فناوری های نوین بازی سازی مشارکت دارند.

به بخش صادرات اشاره کردید در این حوزه چه اقدام های مؤثری اجرا شده است؟

در دور دوم ساختار حمایتی همگرا، حمایت های داخلی را از حمایت های صادراتی جدا کردیم و در واقع مشوق هایی را برای صادرات تدارک دیدیم. اول اینکه تا سقف 200 میلیون تومان اعتبار برای بخش صادرات در نظر گرفتیم که حتی قابل افزایش است. سعی کردیم بومی سازی بازی های داخل را (مانند ترجمه، صدا گذاری، طراحی کاراکترها و موسیقی بومی آن مناطق و...) برای بازی سازها تسهیل کنیم تا بتوانند بازی های خود را به صورت منطقه ای و جهانی منتشر نمایند.با همکاری مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری ریاست جمهوری در حال راه اندازی کارگزاری های صادراتی هستیم تا نه تنها زمینه انتقال درآمدهای دلاری بازی سازان را به داخل کشور فراهم نمایند، بلکه بتوانند مذاکره با شرکت های ناشر خارجی را تسهیل نموده و امکان عرضه بازی های ایرانی را در فروشگاه های خارجی مهیا نمایند. از طرف دیگر اجرای کمپین های تبلیغاتی به وسیله بازی های ایرانی را نیز فعال کردیم.

از کدام استان ها از حمایت ها بیشتر استقبال نموده اند؟

سال گذشته 60 درصد بازی سازان این ساختار در تهران بودند اما سال جاری نزدیک 40درصد در تهران و بقیه در دیگر استان ها فعال هستند.

با توجه به شیوع بیماری کرونا هم اکنون شرایط صنعت بازی سازی چگونه است؟

تحقیقات ما نشان می دهد صنعت بازی سازی کمتر از سایر صنایع خلاق و فرهنگی دچار لطمه شده است. پیمایشی را دایرک (مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال) که ذیل بنیاد ملی بازی های رایانه ای فعالیت می نماید، در میان تیم ها و شرکت های بازی سازی فعال در کشور انجام داده، نشان می دهد، تنها 20 درصد از تیم ها و شرکت های بازی سازی با شیوع بیماری کرونا در کشور دچار افت درآمد شده اند، 36 درصد تغییری نداشته اند و 44درصد افزایش درآمد را در این دوران تجربه نموده اند.

بازی سازان با چه مسائلی دست و پنجه نرم می نمایند و آیا ساختار حمایت همگرا به دنبال برطرف این مسائل است؟

یکی از مسائل اصلی این صنعت، خدمت وظیفه عمومی بازی سازان است. بازی سازان تیمی را که به زحمت تشکیل داده اند به علت سربازی رفتن اعضایش براحتی از هم می پاشد و نمی توانند به کار خود ادامه دهند و کسب و کار آنها از بین می رود که در حال برطرف این مشکل هستیم. از سوی دیگر بعضی از نیروهای خبره در این صنعت، درحال مهاجرت هستند. بنابراین با کمبود نیروی متخصص در حوزه بازی سازی روبرو هستیم، از این رو به دنبال آموزش نیروی مهارت دیده در این حوزه هستیم. تأمین اقتصادی پروژه های بازی سازان از دیگر مسائل است و سعی داریم سرمایه گذاران را با برگزاری رویدادهایی با این صنعت چابک آشنا نموده و آنها را جذب کنیم.

منبع: ایران آنلاین

به "دور دوم حمایت از بازی سازان شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دور دوم حمایت از بازی سازان شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید