سرگذشت مشهورترین مومیایی های دنیا

به گزارش وبلاگ بهروز، انسان ها از دیرباز به ادامه زندگی پس از مرگ فکر نموده اند؛ مصریان باستان برای مراسم های تدفین پر زرق و برق و عقایدی درباره زندگی پس از مرگ معروفیت دارند، اما فرایند حفظ عامدانه اجساد، احتمالا به 3500 سال پیش از مومیایی های مصریان باستان باز می شود.

سرگذشت مشهورترین مومیایی های دنیا

به گزارش همشهری، در ادامه با پنج مومیایی و راز هایی که امروزه از آن ها آگاه هستیم آشنا می شوید:

اوتسی، مرد یخی

زمانی که مومیایی اوتسی، مرد یخی در سال 1991 در آلپ کشف شد، مقام های اتریش در ابتدا فکر می کردند این جسد به یکی از کوهنوردان امروزی تعلق دارد؛ چراکه جسد خیلی سالم به جای مانده بود. پس از این که جسد از درون یخ بیرون آورده شد، دانشمندان دریافتند این جسد به مردی از عصر مس تعلق دارد.

مومیایی این مرد اطلاعات بسیار زیادی درباره زندگی در عصر مس اروپا ارایه کرد. دانشمندان براساس ژن های او دریافتند اوتسی یکی از بومیان اروپای مرکزی بوده است. بعلاوه آنالیز محتوای شکم این مومیایی نشان داد او از گوشت بز کوهی استفاده نموده است. او در زمان مرگ حدودا 40 ساله بوده و به آرتروز مبتلا بوده است، اما برای التیام درد از گیاهان دارویی استفاده می نموده.

مرد تولوندی

مرد تولوندی جسدی آغشته به باتلاق است که در سال 1940 در دانمارک کشف شد. این مومیایی بسیار سالم به مردی تعلق دارد که در طول عصر آهن، یعنی بین 405 تا 380 پیش از میلاد زندگی نموده است. او در آخرین روز زندگی اش حریره جو و ماهی خورده بود و سپس به دار آویخته شده بود. محققان معتقدند این امکان وجود دارد که مرگ این مرد بخشی از یک مراسم قربانی کردن باشد؛ چرا که جسد مرد تولوندی به حالت جنینی قرار داده شده بود و دهان و چشمان او هم با دقت بسته شده بودند.

این مومیایی اکنون در موزه سیلکبورگ نگهداری می گردد و براساس اطلاعات این موزه، مرد تولوندی در زمان مرگ بین 30 تا 40 سال داشته و قد او حداقل 163 سانتی متر بوده است.

فرعون توت عنخ آمون

احتمالا مومیایی توت عنخ آمون، فرعون جوان مصر، مشهورترین مومیایی دنیا باشد. این فرعون در حدود 3000 سال پیش و در سن 19 سالگی درگذشت. گشایش مقبره او در سال 1922 یک موفقیت دنیای به شمار می آید؛ چراکه مقبره توت عنخ آمون به رغم سایر مقبره های سلطنتی هدف حمله غارت گران قرار نگرفته بود.

محققان با آنالیز دی ان ای توت توانستند دو مومیایی را به عنوان والدین این فرعون شناسایی نمایند. آنالیز دی ان ای توت بعلاوه نشان داد، این فرعون به مالاریا و نوعی ناهنجاری نادر در استخوان پا مبتلا بوده است و در نهایت مالاریا یا نوعی عفونت دیگر جان توت عنخ آمون را گرفته است.

شین زویی

جسد مومیایی ها اغلب سفت و خشک شده است، اما مومیایی شین زویی که با نام بانو دای هم شناخته می گردد این طور نیست. مومیایی این زن ثروتمند که در طول سلسله هان در چین زندگی می کرد در سال 1971 درون مقبره ای مجلل و مُهر و موم شده کشف شد. این جسد به نحوی در مقبره قرار داده شده بود که فضای پیرامون آن عاری از اکسیژن باشد و درون تابوت شین زویی نیز نوعی ماده ریخته شده بود که از جسد حفاظت می کرد. مومیایی شین زویی درحالی کشف شد که اعضای بدن او همچنان منعطف بودند، پوستش نرم بود و حجم قابل توجهی مو بر سرش به جای مانده بود.

این مومیایی به سال 168 پیش از میلاد تعلق دارد و اکنون در موزه هونان در چین در کنار صد ها شئ دیگر که به همراه جسد او دفن شده بودند، نگهداری می گردد. محققان توانستند کالبد شکافی کامل روی جسد شین زویی انجام دهند و در نهایت دریافتند او در حوالی 50 سالگی و بر اثر حمله قلبی درگذشته است.

رامسس دوم

رامسس دوم که با نام رامسس کبیر هم شناخته می گردد، به مدت 68 سال بر مصر حکومت کرد. مومیایی رامسس دوم همچنان تا به امروز به جای مانده است. مومیایی او در سال 1881 کشف شد. بر اساس تحقیقات اجرا شده، رامسس دوم حدود یک متر و 80 سانت قد داشته و در زمان مرگ 90 ساله بوده است. مومیایی رامسس دوم اکنون در موزه ملی تمدن مصر نگهداری می گردد.

منبع: فرارو

به "سرگذشت مشهورترین مومیایی های دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرگذشت مشهورترین مومیایی های دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید