آغاز فعالیت کارگاه های سنتی شیره پزی انگور در تربت حیدریه

به گزارش وبلاگ بهروز، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه از شروع به کار کارگاه های سنتی شیره پزی انگور هم زمان با فصل پائیز در شهر بایگ اطلاع داد.

آغاز فعالیت کارگاه های سنتی شیره پزی انگور در تربت حیدریه

به گزارش وبلاگ بهروز به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، علی محمدی بابیان این مطلب اضافه نمود: در شهر بایگ انواع مختلف انگور کاشته می گردد، پخت شیره انگور در این شهر و روستای بسک قدمتی دیرینه دارد و جز سنت گذشتگان است، این آیین همچنان به روش سنتی اجرا می گردد.

او توضیح داد: برای پختن شیره انگور از حلوای جوزی استفاده می گردد به همین دلیل قرار است این حلوا به عنوان میراث سنتی بایگ ثبت گردد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه اظهار کرد: شیره یکی از خوراکی های سنتی منطقه بایگ محسوب می گردد، به همین دلیل انگور و محصولات آن ارزش خاصی میان مردم دارد. بایگی ها با جمع آوری انگورهای باغ خود محصول فراوریی را در کارگاه های شیره پزی به شیره انگور تبدیل و برای مصارف غذایی و تهیه حلواجوزی که مهم ترین سوغات زمستانه بایگ بوده راهی بازار می نمایند.

او اضافه نمود: شیره انگور دارای مقادیر فراوانی ازویتامین آ، ب و ث است که برای بیماری های کم خونی، ضعف عمومی بدن، سرفه های مزمن و لاغری مفرط بسیارتاثیرگذار است.

شیره انگور در فرایندی پیچیده درکارگاهای سنتی شیره انگور که در اصطلاح محلی به آن چِرَخ می گویند فراوری می گردد، در این روش انگورها در حوضی ریخته شده و از طریق چوب به مدت سه ساعت ضربه می خورد تا آب انگور کامل گرفته گردد، در ادامه به آن خاک مخصوصی به نام خاک شیره انگور اضافه می نمایند تا شربت انگور زلال وترشی آن گرفته گردد، این خاک بسیار سخت و سفت است و از ارتفاعات بایگ تهیه و مهم ترین عامل برای از بین بردن ترشی آب انگور محسوب می گردد، سپس در دیگ های مسی به مدت پنج ساعت جوشانده می گردد تا شیره کاملاً سفت و آماده مصرف گردد.

منبع: میراث آریا

به "آغاز فعالیت کارگاه های سنتی شیره پزی انگور در تربت حیدریه" امتیاز دهید

1 کاربر به "آغاز فعالیت کارگاه های سنتی شیره پزی انگور در تربت حیدریه" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز فعالیت کارگاه های سنتی شیره پزی انگور در تربت حیدریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید