ضعف دستگاه های کرمان برای جذب اعتبارات

به گزارش وبلاگ بهروز، راضیه زنگی آبادی- خبرنگار:بنا به اعلام مسئولان استان در جلسه های مختلف 6/73 درصد اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای دستگاه های اجرایی کرمان جذب نشده است.

ضعف دستگاه های کرمان برای جذب اعتبارات

این در حالی است که استاندار کرمان پیش از این اعلام نموده بود سال گذشته فقط 50 درصد اعتبارات استان تخصیص یافته است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان هم در 27 اسفندماه در آخرین جلسه برنامه ریزی سال 97 اعلام نموده بود در مورد اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای امسال، 1769 میلیارد تومان به استان ابلاغ شده که 1/924 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است. این مقام مسئول در همان جلسه گفته بود 89 پروژه با 163 میلیارد تومان اعتبار در استان کرمان باید واگذار شوند که هدفمان در این بخش محقق نشده و 53 درصد از پروژه ها با اعتباری معادل 51 درصد واگذار شده و ضروری است در سال آینده توجه بیشتری از سوی مدیران به این بخش صورت گیرد. حال با وجود این که در اردیبهشت 98 قرار داریم، بسیاری از دستگاه های اجرایی نه تنها نسبت به جذب اعتبار تاخیر داشته اند، بلکه هنوز نسبت به اعلام لیست پروژه های قابل واگذاری خود نیز اقدامی ننموده اند.

  • اعتبارات جذب نشده

در حالی که در آذرماه سال گذشته در شورای برنامه ریزی و توسعه مصوب شده بود، هر دستگاه اجرایی که توانایی جذب اعتبار را ندارد تا 15 اسفندماه اعلام کند، اما این اتفاق نیفتاد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به این که 6/73 درصد اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای بند ب تبصره 5 در سال 97 جذب نشده است به وبلاگ بهروز می گوید: امکان اصلاح و جابه جایی اعتبار تا 29 اسفند 97 بوده و در حال حاضر این امکان وجود ندارد. فقط جابه جایی تخصیص، آن هم به شکل غیر رسمی، صورت می پذیرد. جعفر رودری می افزاید: بخشی از اعتباراتی که به استان ابلاغ می گردد به صورت نقدی و بخش دیگر هم به شکل اسناد خزانه است.

اعتبارات اسناد خزانه هم در زمان های متفاوتی اعطا می گردد. بعضی از آن ها در کوتاه مدت پرداخت می گردد، ولی مهلت پرداخت بعضی دیگر از آن ها تا سال 1400 هم طول می کشد. آخرین مهلت جذب این اعتبارات در امسال تا 31 تیرماه است؛ یعنی دستگاه های اجرایی حداکثر تا بیش از 2 ماه فرصت دارند این اعتبارات را جذب نمایند. وی ادامه می دهد: از آن جایی که هدف استانداری این است که پولی از کرمان برگشت نداشته باشد، اعلام شده دستگاه هایی که قابلیت جذب اعتبار را ندارند، به سرعت این موضوع را اعلام نمایند تا دستگاه های دیگر جایگزین و در نتیجه اعتبار جذب گردد.

  • زمان بر بودن پروژه ها؛ دلیل تأخیر مدیران

از رودری می پرسیم چه عاملی باعث تأخیر پاسخ دستگاه های اجرایی برای دریافت جذب اعتبار می گردد و وی پاسخ می دهد: در انجام پروژه های مختلف ضروری است پیمانکاران در مناقصه همکاری نمایند تا در نهایت مجری کار معین گردد؛ اما به دلیل این که بازه زمانی اجرای اسناد خزانه طولانی است و ممکن است تا سال 99 یا 1400 هم زمان ببرد، در نتیجه بعضی پیمانکاران از پروژه ها استقبال نمی نمایند.

وی ادامه می دهد: به همین دلیل پروژه هایی که خرد هستند یا اجرای آن ها زمان بر است یا حتی نوسانات مختلف تغییر کار را به دنبال دارند، با عدم اطمینان پیمانکار همراه هستند. به همین دلیل رغبت مشارکت پیمانکاران و دستگاه های اجرایی کم می گردد. موضوع دیگر ابلاغ نکردن اعتبار در زمان اعلام شده است که پیگیری و انجام مقدمات جذب اعتبار به تعویق می افتد. در حال حاضر مدیران تا 31 تیرماه فرصت دارند که آمادگی خود را برای جذب اعتبار اعلام نمایند.

  • تشکیل کارگروه

استاندار کرمان نیز با اشاره به این که جذب نکردن اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای قابل قبول نیست می گوید: دستگاه هایی که نتوانستند اعتبارات خود را جذب نمایند باید پاسخ گو باشند. محمدجواد فدائی با بیان این که مسائلی را که در رابطه با عدم جذب اعتبارات مطرح می گردد، باید خود مدیران حل نمایند، می افزاید: درخواست تحقیق و تفحص در رابطه با واگذاری پروژه های نیمه تمام به کمیسیون عمران مجلس داده شده است و اگر دستگاهی کوتاهی نموده باید جواب گو باشد. استاندار کرمان با اشاره به این که کارگروهی با مسئولیت معاون عمرانی استانداری تشکیل شده و دلایل عدم واگذاری پروژه های نیمه تمام آنالیز می گردد ادامه می دهد: ظرف یک ماه باید گزارش لازم به این کمیسیون ارائه گردد.

  • جلسات توسعه کرمان در تهران

با توجه به این که هرچند وقت یک بار جلساتی با موضوع توسعه استان در تهران هم تشکیل می گردد و اعضای آن کرمانی های تهران نشین هستند. از استاندار کرمان می پرسیم خروجی جلسات تهران چیست و چه تاثیرگذاری ای بر جلسات برنامه ریزی و توسعه در استان دارند که وی به وبلاگ بهروز می گوید: بزرگان استان کرمان با نگاه های سیاسی مختلف جلساتی را با ساختار معین و با کمیسیون های مختلف برگزار می نمایند که در آن بیشتر به آنالیز پروژه های بزرگ بخش خصوصی پرداخته می گردد تا اگر لازم باشد مسائل آن ها در وزارتخانه پیگیری گردد، اما در جلسات شورای برنامه ریزی پروژه های دولتی مد نظر هستند. محمدجواد فدائی می افزاید: در آخرین جلسه تهران که با حضور معاون وزیر نیرو و نمایندگان استان در مجلس برگزار گردید به آنالیز مسائل پروژه های تأمین آب استان در شهرهای بم، بروات، جیرفت، عنبرآباد و شمال استان پرداخته شد؛ برای مثال تصمیماتی در مورد پروژه انتقال آب و تأمین اعتبار آن ها گرفته شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "ضعف دستگاه های کرمان برای جذب اعتبارات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضعف دستگاه های کرمان برای جذب اعتبارات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید