نکوداشت روز خبرنگار در صداوسیما، تا می توانید ما را نقد کنید!

به گزارش وبلاگ بهروز، معاون سیما در مراسم قدردانی از خبرنگاران حوزه رادیو و تلویزیون خبرگزاری های کشور با توصیه به خبرنگاران به مراقبت های درونی و حفظ حریت و آزادگی در مطالبه گری در اجتماع، از اصحاب رسانه خواست با ارائه دیدگاه هایشان صداوسیما را برای انجام مأموریت هایش کمک نمایند.

نکوداشت روز خبرنگار در صداوسیما، تا می توانید ما را نقد کنید!

به گزارش وبلاگ بهروز، آیین نکوداشت روز خبرنگار امروز سه شنبه (15 مرداد ماه) با حضور جمعی از اهالی رسانه و همچنین مسوولان و رابطان روابط عمومی در شبکه های تلویزیونی و رادیویی در مرکز همایش های سازمان صداوسیما برگزار گردید.

آیین نکوداشت روز خبرنگار در صداوسیما همچنین با حضور مرتضی میرباقری (معاون سیما) و محمدحسین رنجبران (مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما) همراه بود.

در بخشی از این نشست مرتضی میرباقری ـ معاون سیما ـ ضمن تبریک روز خبرنگار و آرزوی بهروزی و توفیق برای وبلاگ بهروز اظهار کرد: هیچ کسی به اندازه وبلاگ بهروز از ضرورت و اهمیت کاری که بر عهده دارند، مطلع نیست؛ وبلاگ بهروز در متن کار هستند. هر جامعه پیشرفته به خصوص جامعه ای که مراحل بلوغ را با شتاب می خواهد طی کند، نسبت به عنصر مطلعی و روشنگری و مطالبه گری باید حساسیت بیشتری داشته باشد. خوشبختانه ما کشوری هستیم با ظرفیت های هنگفت فرهنگی و اجتماعی و این برای کسانی که نسبت به موضوعات انگیزه دارند و کار ژورنالیستی می نمایند، می تواند جذاب باشد.

او ادامه داد: ظرفیت های داخلی و جهانی کشور ما به گونه ای است که بیش از هر زمان دیگری نیازمند کسانی هستیم که نسبت به این عرصه ها و آرمان ها آشنایی داشته باشند و کوشش مجدانه ای انجام دهند.

معاون سیما خطاب به وبلاگ بهروز حاضر در نشست گفت: کار شما ایجاب می نماید که از ظرفیت های بالایی برخوردار و از غل و زنجیرهای هوا و هوس و مسائل نازل خود را رها نموده باشید. حریت خودتان را حفظ کنید تا مبادا این حریت را در مقابل چیزی که حقیقت یا عدالت نیست، از دست بدهید.

او تاکید نمود خبرنگار باید از آزادی معنوی بالایی برخوردار باشد و گفت: خبرنگار باید از مسائل نازل خودش را رها کند. دائما باید مراقبت داشته باشد و عدالت و حقیقت را در نفسش قرار دهد که نکند هویت خود را در مقابل چیزی که حقیقت نیست از دست بدهد.

میرباقری در بخش دیگری از سخنان خود در جمع وبلاگ بهروز رسانه های مختلف بر آزادی های اجتماعی و هویتی مستقل خبرنگار تاکید نمود.

او ادامه داد: خبرنگار می خواهد مطالبه گری و روشنگری کند. کاری که خبرنگار می نماید، یقینا کسانی خوششان نمی آید. فشارها می تواند بیشتر باشد، قدرت بالاتری می خواهد که از موانع عبور کند. شما در معرض این موارد هستید. گاهی آدم تحریک می گردد، اما اگر شما مراقبت کنید می توانید نقش آفرینی اساسی در کشور داشته باشید تا از این هجمه ها عبور کنیم.

معاون سیما با بیان اینکه وبلاگ بهروز یکی از ارکان مهم در جامعه هستند، گفت: کشوری که انقلاب بزرگی را پشت سر گذاشته و از مراحل 40 ساله ای عبور نموده بدون تردید موانع زیادی دارد. کشور ما نیز با توجه به آرمان هایی که دارد با چالش های زیادی روبرو است.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مخاطبان تلویزیون و آمار جدیدی که در نظرسنجی های صداوسیما به دست آمده است، مطرح نمود: هیچ رسانه ای در ایران ندیده اید که به طور متوسط سه ساعت و 25 دقیقه در روز توسط 80 درصد از مردم ایران دیده گردد. یک مرکز تحقیقاتی در صداوسیما که 70 سال سابقه دارد و صدها نفر داده های آن را آنالیز می نمایند، این عدد را بیان می نماید. یک نفر در ایران پیدا نشده که بگوید این عدد، عددی که شما می گویید نیست.

معاون سیما همچنین درباره انتقادهایی در صداوسیما مطرح می گردد، توضیح داد: در رابطه با نقد و آنالیز، همکاران ما در ساحتی که قرار گرفته اند ـ چه مدیریتی و چه فرهنگی ـ که همه جزو نقادان هستند و به زبان های مختلف از جمله سریال و فیلم، توسط آقای رشیدپور، سریال گاندو و موارد دیگر نقدها را مطرح می کنیم.

در آیین نکوداشت روز خبرنگار همچنین محمدحسین رنجبران ـ مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما ـ خطاب به وبلاگ بهروز حاضر در سالن همایش های سازمان صداوسیما گفت: ما را نقد کنید، تا می توانید نقد کنید؛ خیلی جاها نقدهایتان درست بوده و ما استفاده نموده ایم و البته بعضی جاها هم قبول ننموده ایم. بعضی ها ممکن است در این یک سال گذشته دلخور شده باشند. اگر حق با آن ها بوده باشد از آن ها عذرخواهی می کنم البته این اتفاقات کم پیش آمده است.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته سخت ترین فضای رسانه ای در کشور حاکم بوده است، گفت: به لطف خدا رسانه ملی کارش را انجام داده و شما هم که در عرصه رسانه هستید، یاری نموده اید. اما حقیقتی که وجود دارد این است که یک جریان و تفکری دوست دارد که برای صداوسیما حاشیه سازی کند اما مردم حقیقت را خوب می فهمند، ما وظیفه ذاتی مان را انجام می دهیم. کار ما سخت است برای اینکه همه را راضی کنیم اما هدف ما راضی کردن همه نیست. مواقعی وجود دارد که منافع ملی را در نظر می گیریم و حتی صلاح می دانیم چیزی را به مردم نگوییم.

رنجبران تاکید نمود: اگر بخواهیم حرف های مردم را بزنیم، خیلی حرف ها برای گفتن داریم، اما منافع ملی و مصالح ملی گاه به ما این اجازه نمی دهد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما سپس گفت: در یک ماه اخیر بیشترین شکایت هایی که از سوی مردم به ما منتقل شد، مربوط به گرانی ها و مایحتاج شان بود. از ما و مسوولان انتظار پیگیری دارند. اولین مساله ممکن اجاره بهای بالاست. صداوسیما نیز در حد خودش می داند دولت تحت فشار است و در سخت ترین شرایط تحریمی به سر می برد. همه جا سعی کردیم یار دولت باشیم اگر نگویم این همراهی بی نظیر است اما کم نظیر است. باید گفت کمی به جای حاشیه ها به متن و مسائل مردم بپردازند. فکر می کنم هدف گذاری دولت هم از ابتدا همین طور بوده است. توصیه ما این است که مهمترین چیز رفع کردن مطالبات و مسائل است و به جای حاشیه سازی به مسائل مردم نگاه نمایند.

به گزارش وبلاگ بهروز، اجرای این مراسم را علی ضیاء بر عهده داشت.

این مجری در ابتدای مراسم ضمن تبریک روز خبرنگار با اشاره به وضعیت سخت جامعه در این روزها، اظهار کرد: روزهای سختی داریم و سختی ها را تحمل می کنیم، تا ان شاءالله به سلامت از این دوره عبور کنیم.

وی درباره حرفه خبرنگاری نیز به طنز گفت: روز خبرنگار در کشور ما به گونه ای است که بعضی مدیران، وقتی روز خبرنگار را تبریک می گویند یعنی اینکه یک سال چیزی علیه ما ننویس.

ضیاء با بیان اینکه تلویزیون مظلوم ترین رکن فرهنگی کشور است، گفت: هر کسی که از آن رد می گردد هر کنایه ای که دلش بخواهد می اندازد. انگار هر مسئله ای که در مملکت وجود دارد مقصر آن صداوسیماست. از مشکل فروش نفت گرفته تا مساله واردات، مسائل افزایش مسکن و همه و همه تقصیر تلویزیون است. دیوار کوتاه تری از تلویزیون وجود ندارد.

در بخش دیگری از این مراسم نمایندگان بعضی رسانه ها، به بیان مسائل خبرنگاری در حوزه رادیو و تلویزیون پرداختند. بر این اساس نمایندگانی از خبرگزاری های وبلاگ بهروز، تسنیم، فارس و موج و همچنین روزنامه های شرق و جوان به سخنرانی پرداختند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نکوداشت روز خبرنگار در صداوسیما، تا می توانید ما را نقد کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکوداشت روز خبرنگار در صداوسیما، تا می توانید ما را نقد کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید