چارت نقاط طب سوزنی

به گزارش وبلاگ بهروز، ایده طب سوزنی به وسیله تمدن چین باستان توسعه یافت و حتی امروزه هم به کار می رود. چارت طب سوزنی، نقاط تحریکی و یا نیرومند را روی بدن انسان توصیف می نماید و جنبه مهمی از درمان است.

چارت نقاط طب سوزنی

مترجم : بهروزی

منبع:راسخون

ایده طب سوزنی به وسیله تمدن چین باستان توسعه یافت و حتی امروزه هم به کار می رود. چارت طب سوزنی، نقاط تحریکی و یا نیرومند را روی بدن انسان توصیف می نماید و جنبه مهمی از درمان است.

روش ها و درمان های طب سوزنی و طب فشاری از پزشکان چین باستان گرفته شده اند. مفهوم هر دوی این روش ها بر پایه نیرو و یا انرژی زندگی به نام چی راسخ شده است. این انرژی زندگی به وسیله خطوط و مسیرهایی که مشهور به مریدیان هستند، جریان می یابد. نقاط تحریکی و نیرومند روی مریدیان ها واقع شده اند. این نقاط وقتی با ماساژ دادن و یا فرو کردن سوزن طب سوزنی تحریک می شوند، جریان چی را در آن منطقه ویژه بهبود می بخشند. از طرف دیگر، نقاط تحریکی وقتی سوراخ می شوند، جریان چی را در بعضی بخش های دیگر بدن هم بهبود می بخشند. نقاط تحریکی منحصراً روی هر چارت طب سوزنی معین می شوند.

نقاط طب سوزنی :

چارت طب سوزنی از اصول چینی و هندی گرفته شده است که در آن بدن هر انسانی از پنج عنصر به نام های آب، چوب، آتش، خاک و فلز تشکیل یافته است. عدم تعادل در اندازه هر یک از این عناصر منجر به ناخوشی، بیماری و یا اختلال می گردد. عدم تعادل یک عنصر ویژه بر عملکرد بعضی اندام های ویژه تأثیر می گذارد. چارت طب سوزنی اندام هایی را که از یک عنصر ویژه تأثیر می پذیرند، توصیف می نماید. علاوه بر این، فصل ها، عواطف و طعم هایی را هم که بر عملکرد بدن ما تأثیر می گذارند و روی اندام های ویژه تأثیر دارند، توصیف می نماید که می توانند به یاری طب سوزنی درمان شوند و در نتیجه عملکرد یک اندام ویژه را بهبود ببخشند. چارت زیر ایده کوتاه و مختصری را در خصوص ارتباط بین اندام ها، نقاط تحریکی و نیرومند و عناصری که بر بخش های ویژه ای از بدن تأثیر می گذارند به شما خواهد داد.

عنصر : آب

فصل : زمستان

اندام یین : کلیه

اندام یانگ : مثانه

طرح انرژی : حفاظت شده

رنگ : سیاه

احساس : ترس

طعم : نمکین، شور

صدا : ناله

عنصر : چوب

فصل : بهار

اندام یین : جگر، کبد

اندام یانگ : کیسه صفرا

طرح انرژی : توسعه ای

رنگ : سبز

احساس : عصبانیت

طعم : ترش

صدا : فریاد

عنصر: آتش

فصل : تابستان

اندام یین : قلب

اندام یانگ : روده کوچک

طرح انرژی : تکمیل در حد اعلی

رنگ : قرمز

احساس : لذت، خوشی

طعم : تلخ

صدا : خنده

عنصر : خاک

فصل : اواخر تابستان

اندام یین : طحال

اندام یانگ : شکم

طرح انرژی : تعادل

رنگ : زرد

احساس : دلسوزی، شفقت

طعم : شیرین

صدا : آواز

عنصر : فلز

فصل : پاییز

اندام یین : ریه ها

اندام یانگ : روده بزرگ

طرح انرژی : انقباضی و انباشتگی

رنگ : سفید

احساس : ناراحتی و اندوه

طعم : تند و زننده

صدا : گریه

برای مثال، فردی که مشکل ریه دارد می تواند به یاری مریدیان ریه و یا نقاط تحریکی مریدیان روده بزرگ درمان گردد. این طب سوزنی در طول فصل پاییز می تواند راحت تر انجام گردد. ناخوشی ریه در نتیجه عدم تعادل کمیت های فلزی در بدن بروز می نماید.

علم پشت چارت طب سوزنی :

بعضی افراد با ادعا کردن این که تئوری طب سوزنی چی خرافات است، آن را نادیده می گیرند. اما بسیاری از تئوری های جدی در خصوص طب سوزنی وجود دارند که به یاری آزمایشات ثابت شده اند. این چارت نشان می دهد که توسعه دهندگان طب سوزنی به خوبی با آناتومی بدن انسان و اندام ها آشنا بودند که آنان را قادر می ساخت با موفقیت، نقاط طب سوزنی را معین نمایند. مریدیان ها معمولاً به اندام ها و یا سیستم های ویژه ای اختصاص داده می شوند؛ مثلاً مریدیان ریه. نقاط طب سوزنی مریدیان های ریه اگر به طور مناسب سوراخ شوند، درد و استرس را کم می نمایند و ریه ها را آسوده می نمایند. اما فرو بردن سوزن ها باید به وسیله یک فرد آموزش دیده انجام گردد؛ یعنی فردی که بتواند بدون دردسر و مشکل، محل نقطه طب سوزنی را بیابد. نقاط طب فشاری همچون نقاط طب سوزنی هستند و می توانند ماساژ داده شوند تا درد را تسکین دهند. علت تسکین درد این است که فرو بردن سوزن به آزاد کردن اندورفین که تسکین دهنده طبیعی درد است و به وسیله بدن ما ترشح می گردد، یاری می نماید. به علاوه، این روش درمانی به آزاد کردن عصب شیمیایی هایی دیگر که برای بدن ما لازم هستند و جریان ایستا را بهبود می بخشند، یاری می نماید. استرس و تنش موجب می گردد که مواد بیوشیمیایی و جریان ایستا، نامتعادل گردد که می تواند به یاری این روش درمانی دوباره به حالت تعادل برگردد. اما توصیه می گردد که فرد به یک متخصص طب سوزنی و یا یک پزشک برای درمان طب سوزنی مراجعه کند.

تذکر : این مقاله صرفاً جنبه اطلاع رسانی دارد و نباید جایگزین توصیه ی پزشک متخصص گردد.

منبع: راسخون

به "چارت نقاط طب سوزنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چارت نقاط طب سوزنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید